Svar: Flaske om natten - 13 mdr.
13. maj 2015
Alder:
13 mdr.
Kære Milles mor
Tak for dit brev :)
Det anbefales, at du trapper helt ud af flaskerne, nu hvor Mille er fyldt et år. Hun har ernæringsmæssigt ikke længere brug for flasken, men kan spise almindelig varieret mad. Hun kan drikke af en kop og derigennem få sit behov for væske tilstrækkeligt dækket, og flasken bør derfor stoppes nu eller i løbet af de næste par måneder.
Du spørger, om hun bare skal have lov til at være barn og få den flaske, som hun så tydeligt gerne vil have … du skal her tænke på hendes tænder. Der er i mælkesukker i erstatningen, og når hun tilbydes en flaske om aftenen eller om natten, så får hun ikke børstet tænder efterfølgende. Det betyder, at der ligger mælkesukker omkring tænderne, og der er dermed grobund for huller. I udlandet taler man blandt andet om "baby bottle tooth decay" og "childhood caries" - der kan være rigtig mange grunde til at børn får huller i tænderne, men flaske om natten kan være en af årsagerne. Værst er det dog, hvis barnet får lov til selv at ligge og holde flasken om natten og derfor kan ligge og drikke lidt mælk hele natten igennem…:)
Det er rigtig godt, at du giver din datter en godnatgrød om aftenen, som en fast del af hendes putteritual. Grøden ligger godt i maven og det bør være en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Hvis du vælger at give hende frugt, så bør dette være banan, da netop banan også indeholder tryptofan, som medvirker til en god søvn - men en masse anden frugt om aftenen vil ikke have samme effekt. En frugtgrød med mælk kan næsten have modsatte effekt, så en grovere grød vil være det bedste valg.
Det vil også være rigtig godt, at du nu forsøger at indføre en puttebamse, putteklud eller lignende, som hun kan putte sig med, berolige og betrygge sig selv med, når hun vågner om natten. Hun skal have den som en fast følgesvende, der er med hende uanset om hun er hjemme eller ude, og hun skal have den i løbet af dagen og også om aftenen, når hun puttes - og så skal den være der om natten. Det skal være hendes nye substitut for både flasken og dig.
En godnathistorie kan på samme måde introduceres nu og blive en ny fast del af hendes putteritual, så hun stille og roligt lærer at falde i søvn netop med historie, puttebamse, klud osv. og uden flasken. Det er altså meningen, at du skal forsøge at sætte et nyt ritual igang, som stille og roligt vil fylde mere og mere og på sigt erstatte flasken. Du skal altså ikke fjerne flasken, det trygge og nære, uden at tilbyde noget andet som på sigt er lige så godt.
Og samtidig med at et nyt ritual kommer ind, så skal du trappe ud af mængden af mælk i flasken, så hun får mindre og mindre. I stedet for at få 200 ml, så tilbydes hun 180 ml, så 160, 140, 120, 100 osv. indtil hun ikke længere behøver flasken. I en overgang kan hun måske få lidt mælk af en kop samtidig med at du læser historie, men stille og roligt får hun mælken sammen med sin godnatgrød, får børstet tænder, bliver puttet med historie, bamse osv. som hun plejer. Alt er altså som det plejer at være, men flasken og behovet for mælk er gradvist trappet ud.
I første omgang vil det være godt at du trapper flasken om natten ud, så hun lærer at sove uden mælk her og stille og roligt skal putteritualet om aftenen ændres, nyt sættes i stedet og flasken også trappes ud her.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske