Svar: Sove igennem - 6 mdr.

11. maj 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Det lyder som om, at I har været lidt igennem for at få konstateret, at jeres lille dreng havde mælkeallergi, men det er rigtig godt, at I har fundet ud af det og rigtig fint, at I bruger Althera i hans mad.

I kan naturligvis godt arbejde på, at han lærer at tage imod en flaske, fordi far så lettere vil kunne passe ham, tage over og i det hele taget trøste og hjælpe ham, når mor ikke er der. I første omgang kan du overveje, om du vil malke ud og give ham din mælk på flaske, for på den måde at vænne ham til flasken - og derefter så arbejde på at vænne ham til smagen af Altera, som er betydeligt anderledes end smagen af modermælk… Men ellers er det jo brystet, som skal dække hans behov for mælk, og når han i 9-10 måneders alderen skal kunne undvære mælk/bryst i et døgn, så må han blive tilbudt mme af kop og også få slukket sin tørst i vand, hvis ikke han har lært at tage flasken før da…

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at han ikke længere skal falde i søvn i din favn og med dit bryst i munden. Det er vigtigt, at han nu lærer at sove uden denne afhængighed og begynder at kunne overgive sig til søvnen, ved at du er der, holder dine hænder beroligende på ham, lader ham mærke dig osv. men uden at han behøver brystet, og uden at han behøver være i din favn - men kan ligge ved siden af dig eller i sin seng eller barnevogn, når han skal sove.

Det er også rigtig godt, at I nu forsøger at følge en fast plan for dagen, hvor han skal have skemad, når han vågner, sammen med vand af kop og så bliver ammet før han skal sove igen. Og han skal nu have mange flere måltider hele dagen igennem. Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.45: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 9 som nu

Frokost 11.30: Ristede rugbrødsbjælker i hånden, grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, vand af kop.

Ammes og putes til middagslur ca kl 13

Eftermiddag 15.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop. Ammes også stadig eftermiddag og powernapper måske omkring kl 17 som nu - men det kan også være at denne lur stille og roligt forsvinder..

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet vil naturligt variere efter hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure dagligt og hvor sent han står op fra en evt. 3. lur.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og skal herefter lære at sove uden brystet til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.

Da han har tendens til at vågne op ca. 30 minutter efter han er blevet ammet og her tydeligt søger brystet igen, så kan det være en god idé, at du forsøger at lægge en skiftning ind mellem amningerne. Det vil sige, at du med fordel kan prøve at amme ham, herefter skifte ham og så ammer du ham igen - og først derefter putter du ham så. Ved at lægge en skiftning ind mellem amningerne, kan man ofte være heldig at undgå ...

Annonce

... opvågningen efter 30 minutter og du får ham fyldt ekstra op, så han også sover et bedre og et længere søvnstræk, før han så melder sig igen.

Det er en forudsætning for at kunnen undvære mælk om natten, at han får både mad og mælk nok hele dagen igennem. Det betyder, at I skal finde balancen mellem at give skemad nok og samtidig også sikre plads nok til mælken. Det kan f.eks. være bedre at give ham 3/4 dl. skemad, vand af kop og følge efter med brystet, end at give ham 1 1/2 dl skemad, hvorefter han så ikke drikker nok - og derfor søger brystet ekstra om natten, for at få sit væskebehov tilstrækkeligt dækket.

Det er naturligt, at han lige nu skal have brystet som en fast del af sit putteritual. Det er først i 7 måneders alderen, at du skal begynde at skære amningerne væk. Men lige nu skal du arbejde på, at han lærer at falde i søvn uden brystet i munden - præcist som du også gør. Du ammer ham, og hjælper ham med at slippe brystet, lige nå at registrere, at du putter ham ned i hans seng eller i barnevognen. Stå ved ham, læg dine hænder på ham, så han kan mærke at du er der, vug ham stille der hvor han ligger, puttes han i barnevognen, så tril ham lidt, så han på den måde lulles i søvn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og når han så vågner om natten og søger dig, så prøv om du i første omgang kan hjælpe ham videre med dine hænder og nærhed, og hvis dette ikke er nok, så må du give ham brystet. Her er det så vigtigt, at du forsøger at afkorte amningen mere og mere ved at du lirker brystet ud af munden på ham. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Du skal sandsynligvis gøre det mange gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så vil det være en god idé, at du stadig har ham ved siden af dig. Du skal altså ligge ned og amme, så han stadig får masser af kærtegn, nærhed, fysisk kontakt. Du kan holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig. Det kan være en god idé, hvis du kan koble hans seng til din seng, altså fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver dig mulighed for at give ham nærhed og tæt fysisk kontakt, uden at du behøver stå op, uden at du skal løfte ham op i din favn osv. og hvor han lærer at sove i egen seng.

Du kan altså godt til at starte med lægge dig med ham og amme ham i din seng, lade ham falde i søvn der, og lade ham ligge, sikre at han ikke kan trille ud af sengen. Og når du så selv går i seng sen aften, så kan du amme ham igen (eller far kan forsøge med en flaske) og derefter putte ham over i egen seng, hvor han så skal sove indtil næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej - fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor