Sove igennem - 6 mdr.

11. maj 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Sove igennem - 6 mdr.

Kære Helen.

Ja så er jeg her igen. Og igen omhandler det søvn. Og desværre samme problematik som sidst :-(

Min søn er nu 6mdr gammel og han får stadig bryst minimum hver anden time hele natten igennem. Og jeg føler absolut ikke at det er sult, men mere tryghed. For han sutter bare lige nogle gange, og så sover han videre. Men ikke tungere, end at han selvfølgelig vågner op, hvis jeg flytter mig for tidligt (han ligger ovre ved mig).

Ligeledes er putningen til nat et mareridt, da jeg kan gentage putningen hver halve time, indtil jeg overgiver mig, selv går i seng og tager ham over til mig. Han puttes ved at falde hen ved mit bryst, lægges så over i egen seng, hvor han i det jeg lægger ham, lige åbner øjnene, men lægger sig så fint til at sove videre...for en stund. For som nævnt...så går der 30min, og så er jeg på den igen. Kan ikke få ham videre i søvnen ved at tage ham op og trøste, eller blot lægger hænder på ham. Han falder først til ro, når han får brystet. Ergo...det er mig og KUN mig der kan putte og få ham videre i søvnen hele aftenen og natten igennem :-( Vi har forsøgt at give ham sut igen og igen...men han vil ikke have den. Vi har forsøgt at introducere sutteklud, men den virker til blot at være mere et irritationsmoment for ham og sidste desperate forsøg er nu en tyngdepose. Men den har ikke haft nogen effekt...i hvert fald ikke endnu :-(

Han er en stor dreng på knap 9kg, hvorfor jeg godt er klar over, at han har et stort behov for mad. Men forsøger virkelig også at efterkomme det i dagstimerne, der ser ud nogenlunde som dette:

Vågner mellem kl.6 og 7 (får bryst i ...

Annonce

... sengen)
Bryst inden formiddagslur, der gerne er ca mellem kl. 9-11 (barnevogn)
Grød når vågner
Bryst inden middagslur, der gerne er mellem ca kl. 13-15 (barnevogn)
Bryst når vågner
Bryst inden eftermiddagslur, der gerne er mellem ca kl.17-18 (barnevogn)
Grød når vågner
Begge bryster inden nat, der gerne er omkring kl.20

Han er blevet konstateret mælkeallergiker, pga tyndeafføringer med blod i. Så vi bruger Althera i hans grød. Og flasken...den nægter han. Han sutter fint nogle gange, indtil han opdager det ikke smager ham :-(

Mine spørgsmål er så egentlig 'bare': Har du nogle tips og tricks til at 'afvende' ham den afhængighed af mine bryster som jeg fornemmer han har fået? Føler jo netop det er afhængigheden der gør han vågner helt op, da han bliver ked af ikke at have et bryst i munden :-( Vil det mon hjælpe hvis vi begynder at lære ham at falde i søvn nede i sin egen seng? Men hvordan i hele hulen lærer vi ham det, uden det medfører flere timers gråd (og vækker vores store pige). Og når han så vågner igen...skal jeg så lade være med at tilbyde ham brystet, men istedet forsøge at trøste ham på alle andre tænkelige måder? Hvis...har du så også tips og tricks her til? Faderen føler sig MEGET magtesløs når det kommer til trøst, da Johan er så fokuseret på de bryster. Og jeg er ved at føle mig slidt op, af alt den amning og enorm dårlige søvn gennem så mange måneder :-(

Derudover har vi en deadline der hedder 1.september, hvor Johan skal kunne klare sig et helt døgn uden mig og mine bryster, da jeg starter arbejde i døgnvagter :-(

Håber virkelig du kan hjælpe. Jeg er simpelthen SÅ træt :-(

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene