Svar: Sovesituation

7. maj 2015

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lina

Tak for dit brev og dine søde ord til mig om mine råd:)

Mange børn vil i jeres datters alder begynde at vægre sig mod at skulle sove. Jeres datter har en begyndende fornemmelse for fare, altså at ting kan være farlige. At hun f.eks. klatrer op og ikke selv kan komme ned, eller at hun falder og slår sig, der går hul på knæet, det gør ondt. Eller at hun kan blive væk fra jer, eller at I forsvinder fra hende. Farer handler også om modstand - at hun oplever modstand fra de andre børn, at de skubber, bider, tager legetøjet fra hende osv. Hun møder også modstand fra jer, at I siger mere "Nej!" i løbet af dagen, at I holder fast i hende, fordi hun ikke må løbe ud på vejen osv. osv.

Det betyder alt sammen, at hun lige nu kan have rigtig svært ved at falde i søvn. Hun har rigtig meget tankemylder, meget at bearbejde og det er svært at give slip. Og hun kan derfor protestere mod at skulle sove også selvom hun tydeligt er parat og træt, simpelthen fordi det er ekstra svært at slippe dagen og alle oplevelserne.

Det kan her nogle gange hjælpe at I sætter jer og taler dagen igennem, for på den måde at hjælpe hende med at få bearbejdet lidt af alt det som er sket: "I morges da du stod op, fik du havregrød, hmmm, det smager godt", "så spildte mor mælken og det løb ned på gulvet, sikke noget gris", og så griner I lidt af det "det var fjollet". "Så kom du i vuggestue og legede med xx, det var hyggeligt", "så faldt du, AV! Det gjorde ondt", "men så fik du plaster på" og så kikker I på plasteret og mindes det. På den får får I talt lidt om det der har været rart, svært, sjovt osv. hvorefter hun så måske bedre vil kunne sove.

Nogle gange kan det også være en god idé at bruge strygetøj metoden, fordi I på den måde stadig er hos hende, forsikrer hende om at hun ikke er alene, men samtidig også får vist hende, at det er sovetid - og når hun skal sove, så sker der ikke noget spændende. Det har blandt andet også den fordel, at hun selv kan lægge sig ned. Det er ikke jer, som holder hende liggende i sengen eller som igen og igen lægger hende - det virker nemlig ofte som en fjeder, så hver gang hun er lagt, ...

Annonce

... så rejser hun sig igen. I kan på afstand, imens I står og stryger, lægger tøj sammen eller lignende, give hende den lille besked "læg dig ned skat, læg dig ned" og det at hun selv lægger sig, vil være med til at gøre, at hun bliver liggende og finder ud af, at det er dette hun skal nu, at det er sådan det skal foregå…

Og andre gange, så vil det være bedst, at I gør det I netop gør, sætter jer med hende, holder hende, beroliger og betrygger og på den måde hjælper hende til at koble helt fra og overgive sig til søvnen. Hvis hun på denne måde kan overgive sig i løbet af 10 minutter og derefter flyttes over i sin seng, hvor hun så sover godt resten af natten, så er det rigtig fint - og ikke noget problem. Det I skal være opmærksomme på er dog, at I ikke skal komme ind i en vane eller rutine, hvor hun så begynder at skulle være i jeres favn for at kunne sove om natten. Altså at hun ikke begynder at vågne igen og igen hele natten, søger jeres favn og først når hun kommer i jeres arme kan hun sove videre. I skal også være opmærksomme på, at hun ikke begynder at forlænge sin puttetid i jeres arme, så hun pludselig skal bruge en time på at falde i søvn i jeres favn mod de 10 minutter lige nu. Det er rigtig godt, hvis hun kan falde i søvn i løbet af 10-15 minutter og sove resten af natten i sin seng og som udgangspunkt er det derfor godt, hvis hun fra starten forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove.

Alder, udvikling, ekstra behov for at føle jer nær osv. har stor betydning lige nu, og derfor kan det være en god prioritering, fordi det giver hende en god søvn og en længere søvn og aftenerne er rolige, trygge og uden gråd og kamp - men I skal hele tiden være opmærksomme på, om der sker ændringer - om det bare fungerer godt, eller om I begynder at få skabt en vane, der for jer alle sammen på sigt vil være uhensigtsmæssig.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, som fungerer - at kunne sove i løbet af 10 minutter, hvis hun er i favn kan være en god prioritering, men I skal naturligvis være opmærksomme på, om det bliver ved med at fungere...

Håber I kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder