Sovesituation

7. maj 2015

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Sovesituation

Kære Helen.

Endnu engang handler det om søvn, men nu, hvor vores skønne snart to-årige datter sover langt bedre om natten, er det ikke søvnen men selve puttesituationen det handler om.

Vores datter sover typisk mellem kl 20 og 21 og til kl. 6 eller 7. I vuggestuen sover hun halvanden time (fra cirka 12 til 13.30).

Om aftenen får hun typisk aftensmad mellem kl 17 og 18, alt afhængig af hvor sulten hun er. Og så spørger hun typisk efter mælk og nogen gange mad igen omkring kl. 19.
Det får hun, og hun hygger sig meget med det.

Bagefter (omkring kl 19.15) får hun et bad, derefter creme på og nattøj. Vi læser tre små bøger, børster tænder, synger en sang og lægger hende i sengen, imens vi nynner lidt videre. Så forlader vi værelset, og indtil for nyligt faldt hun derefter selv i søvn i ...

Annonce

... løbet af 10 minutter.

Men den sidste uges tid er hun begyndt at live op, når vi lægger hende. Hun er træt og gnider øjne og gaber, lige indtil vi lægger hende, hvor hun begynder at klappe og synge. Hvis far sidder med hende i armene i en stol ved siden af sengen, falder hun derimod i søvn i løbet af 10 min. Så hun er jo træt nok - men er det en glidebane at sidde med hende, til hun sover?

Skal vi ændre noget i rutinen og forsøge at lade hende selv falde i søvn? Eller er det okay at insistere på, at hun skal sove ved at sidde med hende?

Vi er lidt bange for, at hun kommer ind i en dårlig vane med at falde for sent i søvn, hvis hun får lov at ligge og holder sig vågen. Men vi er meget åbne for andre muligheder.

På forhånd mange tak for gode råd og uundværlig vejledning.

Bedste hilsner
Lina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder