Svar: Søvn 2 mdr
6. maj 2015
Alder:
2 mdr.
Kære meget trætte mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen! Stort tillykke med at I har fået en lillesøster:)
Jeg er ked af at høre, at du har fået en fødselsdepression, og jeg kan godt høre, at det lige nu er rigtig svært hos jer. Det er dog rigtig godt, at du er opmærksom på, hvordan du har det og rigtig godt, at du har søgt hjælp. Det er vigtigt, at du får den hjælp du har behov for og vigtigt, at du tager den medicin, som lægen har udskrevet til dig.
Det lyder som om, at du har en rigtig sød mand, der hjælper når han kommer hjem. Han tager over, passer lillesøster imens du kan gå i seng sammen med storesøster og på den måde få lidt ro. Samtidig tager han sig af storesøster om natten, så du kan være omkring lillesøster og amme hende, give hende nærheden osv. Det lyder som om, at I lige nu har fundet ud af at få det til at fungere, selvom det er svært.
Hvordan har du det med at amme? Nyder du det og giver det dig en glæde, en ro netop at kunne lægge din datter til brystet? Hvis du er rigtig glad for at amme, så skal du fortsætte med det. For mange kvinder kan det netop være vigtigt at have denne nærhed med det lille barn og føle, at her fungerer det godt, her kan de give noget til barnet og båndet mellem dem styrkes. For andre føles det lige modsat, de bryder sig ikke om at amme, de synes måske at det kræver for meget, og de har ikke overskud til det - hvilket de så også bebrejder sig selv.
Når man har en fødselsdepression, så kan man godt have det rigtig skidt med sig selv, føle sig som en dårlig mor, en dårlig hustru, føle at man ikke slår til og måske skamme sig over det. Og her er det rigtig vigtigt, at du mærker efter, hvad du har det bedst med - amning eller flaske eller kombinationen som nu. Så du træffer det valg, som du har brug for. Der sker en masse ting i dit liv lige nu, og det er en kæmpe omvæltning at blive mor og at skulle være mor til to. Og det vigtigste er at I kommer igennem det på den måde, som er bedst for dig og jeres lille familie.
Du fortæller, at lillesøster trives rigtig fint. Hun vokser som hun skal, hun græder kun lidt - men hun har ændret på sit søvnmønster og det forstyrrer dig. Du har netop brug for at kunne regne nogenlunde med hvornår hun sover, fordi det giver dig mulighed for at lægge dig sammen med hende - og det skal du også gøre. Det er vigtigt at du forsøger at få hvile, når hun hviler.
Hun vil dog naturligt sove lidt mindre nu end hun gjorde for 3 uger siden. Hun vil være vågen i lidt længere tid og hun vil have behov for at du pludrer med hende, snakker med hende, tumler og leger lidt med hende i løbet af dagen. Hendes dag skal inddeles i vågne og aktive perioder og perioder, hvor hun så skal sove.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun ikke er vågen i mere end ca. 2 timer af gangen og hvis du kan give hende mælk, som en fast del af hendes putteritual. Det vil være rigtig godt, hvis du således ammer hende (eller tilbyder flaske) lige før hun skal sove. Nogle gange vil hun måske vise behov for at sove igen allerede efter en time, andre gange først efter 2.5 time, den fleksibilitet må være der.
Det er rigtig fint, at du forsøger at svøbe hende. Det må du gerne gøre, det kan hjælpe hende til at finde fysisk ro og overgive sig til søvnen. Og det vil også hjælpe hende med at sove videre, når hun flyttes fra din favn og ned i sin seng eller i barnevognen.
Det vil også være rigtig godt, hvis du mindst en gang dagligt netop kan putte hende i barnevognen og trille en tur. Selvom det næsten kan føles umuligt og du næsten ikke kan overskue at komme ud af døren, så er det vigtigt og rigtig godt for både dig og hende at komme udenfor og gå en tur. Du vil få det bedre af at komme lidt ud og væk hjemmefra, og samtidig vil den rutine hjælpe din datter til en rytme, hvor hun begynder at kunne sove en lidt længere lur midt på dagen. Det er en god rytme fremover og det vil netop hjælpe dig, hvis du ved at hun kan sove lidt der, fordi du så også ved, at du vil kunne lave noget praktisk eller måske selv lægge dig og få sovet lidt…
Mange børn vil i jeres datters alder have en aktiv mororefleks (fald refleks), som går igang, lige der hvor de skifter mellem let og dyb søvn. Det betyder at kroppen spjætter og det vågner de af. Men hvis hun er svøbt, så kan det hjælpe hende til at holde lidt samling på sig selv rent fysisk, så hendes spjæt ikke bliver så voldsomt og så hun lettere kommer videre i søvnen.
Det kan være en god idé at du ammer hende, derefter skifter hende og i forbindelse med at hun bliver skiftet, så svøber du hende - og så ammer du hende igen imens hun er svøbt. På den måde hjælper du hende til at falde til ro og sikrer hende mælk nok til at sove godt. Am hende, skift hende, svøb hende, am hende igen og lyt så til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover helt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned hvor hun skal sove. Hun er svøbt, brystet udskiftes evt. med en sut. Læg hende langsomt fra din favn. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun i liften, så sving liften stille og roligt frem og tilbage, ligger hun i barnevognen så tril den lidt frem og tilbage, det er helt fint.
Du skal være opmærksom når der er gået 30-45 minutter. Her vil hun måske begynde at småklynke, spjætter og får vækket sig selv. Vær i nærheden, så du med et samme kan lægge hænderne på hende, så hun kan mærke dig, fornemme dig og din ro, Du kan trille eller vugge hende lidt igen og på den måde hjælpe hende videre i søvnen, så hun får et lidt længere søvnstræk. Hvis du ligger ned og ammer hende i din seng, så kan det nogle gange være nødvendigt at du tilbyder hende brystet igen, lige der, hvor hun virker urolig og søgende og derefter sover hun så videre og kan sove en længere lur - og det er helt okay at gøre sådan.
Hun har måske brug for at sove ca. 15.5 time i døgnet. Det kan være lidt forskelligt fordelt, men måske være fordelt sådan, at hun sover 10 timer om natten og 5.5 time i løbet af dagen. Du fortæller at hun ofte står op kl ca 9-9.30 og her vågner af sig selv frisk og veludhvilet. Det betyder at hun måske først sover kl 23 om aftenen, hvilket er helt okay, for det lyder som om at far hygger sig med hende der. Når hun så skal sove, så kommer han ind med hende, hvor du så ammer hende kl 23 og hun så sover videre.
Det betyder så også at hun om dagen og tidlig aften vil skulle sove ca 5.5 time. Du fortæller at hun er begyndt at sove fra ca. 12.30-16 og det lyder helt rigtigt, når hun står sent op. Derudover skal hun så f.eks. sove en lur i løbet af aftenen f.eks. omkring kl 18, hvor du og storesøster så kan få ro til at spise aftensmad. Så vågner lillesøster igen og er så vågen og aktiv sammen med far…
Det er meget svært at lave en fast plan for så lille et barn og det gør jeg normalt ikke, fordi hun skal have lov til at sove, som hun viser behov for og skal have lov til at flekse sit behov. Men jeg vil gerne ud fra ovenstående gøre en undtagelse og alligevel forsøge at vise dig, hvordan jeg tænker det kan se ud hos jer, lavet ud fra det du fortæller:
Morgen/Formiddag 9.30: Ammes, vågner, dagen starter her.
I er aktive, leger, pludrer. Læg hende på maven dagligt, så hun får trænet sin nakke og ryg:)
Ammes, skiftes, svøbes, ammes igen og puttes til middagslur ca kl 12 og må her gerne sove 3.5 time som hun er begyndt på, hvis hun viser behov for dette. Du kan udnytte denne tid til både at gå en tur og også til at få lidt hvile og ro selv.
Eftermiddag 15.30-16: Ammes rigtig godt og I leger sammen. Pludrer, hygger jer. øver at ligge på maven osv. Måske skal storesøster hentes i børnehave, måske er hun hjemme…
Aften 18: Lillesøster ammes, skiftes, svøbes, ammes igen og puttes til en lur, og du og storesøster bruger tiden på at spise sammen og være sammen.
Far kommer hjem ca. 19.30, lillesøster vågner, ammes, far hygger med storesøster, som naturligt har savnet sin far - far tager over og hjælper med lillesøster.
Storesøster puttes, og du går til ro sammen med hende ca kl 20
Far hygger med lilleøster, som tilbydes bryst eller flaske, når hun vågner af sin aftenlur.
Ammes kl 23 og putter så sammen med dig og sover til næste morgen, naturligt afbrudt af amningerne i løbet af natten. Amningerne ligger måske kl 02.30, 06 og så igen kl 09-09.30, hvor dagen så derefter starter igen.
Denne plan er lavet ud fra det du fortæller og jeg håber at det kan give dig lidt idé om, hvad du kan forvente og hvordan døgnet kan skrues sammen hos jer, så du oplever at kunne få pauser og den søvn og ro, du naturligt også har behov for.
Rigtig meget held og lykke, stort knus herfra, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie endnu engang:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske