Søvn 2 mdr

6. maj 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Søvn 2 mdr

Hej Helen.

Vi har fået en pige mere, hun er 10 uger gammel og så har vi også en på 3,5 år.

Lillepige trives rigtigt fint og vokser som hun skal, hun græder heldigvis kun lidt, men her på de sidste ca 2-3 uger har hun lavet først om på hendes søvn om dagen men nu også om natten og jeg har brug for din hjælp til at få styr på det der søvn.
Det skal lige siges at jeg har fået fødselsdepression og sover rigtigt dårligt selv, har ingen appetit og har det rigtigt dårligt, men jeg er ved at får hjælp og er lige startet på noget medicin også.

Jeg ammer min pige men hun får en enkelt flaske da hun bliver urolig ved mit bryst ca 19 fordi det ikke går hurtigt nok for hende.

Jeg kan mærke bare tanken om at jeg skal få hende til at sove fylder utrolig meget og jeg føler mig som en fiasko og tænker på vores store pige som ikke sov de første 11 mdr og jeg er bange at jeg skal igen igennem det samme. Min man arbejder i butik og kommer tit først hjem kl 19:30, og jeg er meget alene med pigerne og det er også en ting som jeg har svært ved at håndtere og derfor ser jeg på uret næsten hver halve time og tænker på hvornår han kommer hjem.

Lige nu vågner vores lille pige kl 9-9:30 og er meget glad, hun bliver skiftet og ammet og så hygger vi lidt, og jeg prøver på at få hende til at sove når der er gået to timer. Før var der ingen problem at få hende til at sove og hun sov to timer uden problemer og helst der hvor vi var så hun kunne høre hende. Men nu når hun falder i søvn ved at jeg ammer hende, vågner hun ved at jeg lægger hende fra mig eller så går da nogle gange 5 min og så er hun vågn. Jeg har haft lidt held med at får hende til at sove i barnevognen med der vågner hun også ...

Annonce

... nogle gange efter 5 min andre gange om ca 40 min og det er svært at får hende til at sove videre. Her det sidste par dage har hun sovet ca 3-3,5 timer fra ca (12:30-16) og så har det næsten været umuligt at får hende til at sove igen da hun vågner når jeg lægger hende fra mig eller sover kun 5 min. Jeg er meget frustreret og meget nervøs når jeg bare tænker på søvn. Jeg øver mig i at sige pyt hvis hun ikke vil sove men det er ikke så let.

Når min mand kommer hjem er jeg helt ødelagt og der tager han over og jeg går i seng med vores store pige kl 20. Der passer han den lille og får hende til at sove ved at vugge hende i armene og han holder hende lang tid føre hun helt falder til ro og når han lægger hende på sofaen kan det godt være at han er nødt til at tage hende op igen fordi hun vågner efter et styk tid. Han kommer med hende hen til mig i soveværelset kl ca 23-23:30 og der ammer jeg hende og hun sover vider i vores seng ( min mand sover hos storesøster i hendes værelse) men hun sover så uroligt, vender og drejer og siger mange lyde som gøre at jeg ikke kan sove.

Nogle gange går der 3 timer i mellem amninger andre gange er de hvert anden time og plus at hun ligger så urolig gøre at jeg næsten ingen søvn får. Jeg vente ikke til hun begynder at græde før jeg ammer hende, jeg gør det når hun bliver for urolig, jeg har også haft held med at svøbe hende. Fra ca 5 tiden og til 7 tiden sover hun meget uroligt, men derefter sover hun så roligt at jeg skal se om hun er i live.

Jeg har brug for en plan hvordan jeg griber det her søvn an så vi alle sover bedre og at det ikke optager så meget af mine tanker og føles som en umulig mission.

Mange hilsner
Den meget trætte mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København