Svar: Putteritual?

5. maj 2015

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen. Og hvor dejligt at høre, at jeres lille dreng selv sagde fra overfor amningen, så fint - at han selv sagde nej tak, tog sutten og vendte hovedet væk:)

Med den alder jeres dreng har og den udfordring I lige nu har om aftenen, så er dr to ting, jeg umiddelbart vil foreslå dig:

1. At I begynder at tilbyde ham en godnatgrød.
2. At I først putter ham kl 21 (lige nu).

Ad 1) Godnatgrøden serveres ved middagsbordet efter badet. Det vil sige, at han på sigt kan få aftensmad kl 17.45, komme i bad 18.30, få en godnatgrød kl 19.15 og blive puttet 19.30.. Lige nu skal den lægges lidt senere, jf forklaring til punkt 2.

Godnatgrøden har den fordel, at den giver en ro i maven. Følelen af at være fyldt godt op, at have behov for at "ligge stille og slå mave", og det har rigtig mange børn glæde af. Grøden skal være adskilt fra aftensmaden netop af f.eks. badet og skal indgå som en fast del af putteritualet. Grøden kan være en grovere grød f.eks. havregrød, flerkorngrød eller mysligrød. Den kan evt. gives sammen med lidt lun letmælk af en kop. Herefter får han så børstet tænder og bliver puttet i sin seng.

Ad 2) Lige nu trækker putningen ud i timer og jeres dreng lærer derved, at det er sådan putning foregår. At han skal ligge i sin seng, vende og dreje sig, rejse sig, smide sutten, I synger, forsøger at putte ham med dynen, han protesterer, I forsøger at gå ud, han protesterer, I går tilbage, sidder der igen osv. osv. Altså at det er sådan jeres putteritual er.

For at lære ham, at putning er forbundet med at han bliver lagt i seng, I sidder der, læser lidt højt, synger en sang, holder i hånden og han så falder i søvn med sin bamse, så er I nødt til at putte ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil kunne falde i søvn på denne måde. Det betyder, at hvis han normalt ikke sover før kl er 21, så skal I ikke putte ham før. Han kan altså få en godnatgrød i køkkenet kl 20.30, herefter få børstet tænder og så blive puttet i seng ...

Annonce

... med det ritual, som I nu gerne vil have. Han har stadig brug for at I sidder der, beroliger med en hånd, sang, bamse osv. men ikke i flere timer:)

Samtidig med at I putter ham sent, så skal I holde fast i hans rytme om dagen. Han skal stadig op til samme tid om morgenen og han skal ikke sove længere om dagen. Det er ikke meningen at hans dagssøvn skal forlænges, det er hans nattesøvn, der skal forlænges. Derfor skal han op fra sin middagslur kl 15.30 eller hvornår han nu plejer at stå op - og ja, det vil naturligt gøre, at han bliver træt om aftenen, men det er netop dette I skal udnytte, så han begynder at få fornemmelsen for behovet for at komme i seng.

Stille og roligt skal I så rykke hans puttetidspunkt frem, så han puttes tidligere og tidligere - ritualet skal hele tiden være det samme, alt er som det plejer, men tidspunktete flyttes med 15 minutter af gangen. Han kan ikke klokken, så han oplever det ikke problematisk og hans indre ur tilpasser sig langsomt. Det betyder at i stedet for at putte ham kl 21, så putter I ham 20.45, så 20.30, 20.15, 20.00 osv. indtil I rammer det tidspunkt, hvor I fornemmer at hans puttetidspunkt passer til ham.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I kan ikke flytte tidspunktet fra dag til dag, ofte vil I skulle bibeholde samme tidspunkt flere aftener i træk for derefter så at kunne rykke det. Så kan I måske rykke tidspunktet aften efter aften og må så holde fast i det nye puttetidspunkt i nogle dage, før I kan rykke på tidspunktet igen. Det kan sagens tage 5-6 uger og det er under betingelse af, at han ikke bliver syg, skal skifte dagpleje eller lignende undervejs, som naturligt vil påvirke hans søvn og rytme…

Det er altså et langt forløb, men det kan godt lade sig gøre. Det kræver dog tålmodighed og fleksibilitet efter hvad signaler han sender. Det er dog lettere at holde til aftenerne, hvis han puttes kl 21 og falder glad i søvn i stedet for at I sidder og kæmper i timer, det kan ingen af jer holde til i længen.

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder