Svar: Putteritual?
5. maj 2015
Alder:
14 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen. Og hvor dejligt at høre, at jeres lille dreng selv sagde fra overfor amningen, så fint - at han selv sagde nej tak, tog sutten og vendte hovedet væk:)
Med den alder jeres dreng har og den udfordring I lige nu har om aftenen, så er dr to ting, jeg umiddelbart vil foreslå dig:
1. At I begynder at tilbyde ham en godnatgrød.
2. At I først putter ham kl 21 (lige nu).
Ad 1) Godnatgrøden serveres ved middagsbordet efter badet. Det vil sige, at han på sigt kan få aftensmad kl 17.45, komme i bad 18.30, få en godnatgrød kl 19.15 og blive puttet 19.30.. Lige nu skal den lægges lidt senere, jf forklaring til punkt 2.
Godnatgrøden har den fordel, at den giver en ro i maven. Følelen af at være fyldt godt op, at have behov for at "ligge stille og slå mave", og det har rigtig mange børn glæde af. Grøden skal være adskilt fra aftensmaden netop af f.eks. badet og skal indgå som en fast del af putteritualet. Grøden kan være en grovere grød f.eks. havregrød, flerkorngrød eller mysligrød. Den kan evt. gives sammen med lidt lun letmælk af en kop. Herefter får han så børstet tænder og bliver puttet i sin seng.
Ad 2) Lige nu trækker putningen ud i timer og jeres dreng lærer derved, at det er sådan putning foregår. At han skal ligge i sin seng, vende og dreje sig, rejse sig, smide sutten, I synger, forsøger at putte ham med dynen, han protesterer, I forsøger at gå ud, han protesterer, I går tilbage, sidder der igen osv. osv. Altså at det er sådan jeres putteritual er.
For at lære ham, at putning er forbundet med at han bliver lagt i seng, I sidder der, læser lidt højt, synger en sang, holder i hånden og han så falder i søvn med sin bamse, så er I nødt til at putte ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil kunne falde i søvn på denne måde. Det betyder, at hvis han normalt ikke sover før kl er 21, så skal I ikke putte ham før. Han kan altså få en godnatgrød i køkkenet kl 20.30, herefter få børstet tænder og så blive puttet i seng med det ritual, som I nu gerne vil have. Han har stadig brug for at I sidder der, beroliger med en hånd, sang, bamse osv. men ikke i flere timer:)
Samtidig med at I putter ham sent, så skal I holde fast i hans rytme om dagen. Han skal stadig op til samme tid om morgenen og han skal ikke sove længere om dagen. Det er ikke meningen at hans dagssøvn skal forlænges, det er hans nattesøvn, der skal forlænges. Derfor skal han op fra sin middagslur kl 15.30 eller hvornår han nu plejer at stå op - og ja, det vil naturligt gøre, at han bliver træt om aftenen, men det er netop dette I skal udnytte, så han begynder at få fornemmelsen for behovet for at komme i seng.
Stille og roligt skal I så rykke hans puttetidspunkt frem, så han puttes tidligere og tidligere - ritualet skal hele tiden være det samme, alt er som det plejer, men tidspunktete flyttes med 15 minutter af gangen. Han kan ikke klokken, så han oplever det ikke problematisk og hans indre ur tilpasser sig langsomt. Det betyder at i stedet for at putte ham kl 21, så putter I ham 20.45, så 20.30, 20.15, 20.00 osv. indtil I rammer det tidspunkt, hvor I fornemmer at hans puttetidspunkt passer til ham.
I kan ikke flytte tidspunktet fra dag til dag, ofte vil I skulle bibeholde samme tidspunkt flere aftener i træk for derefter så at kunne rykke det. Så kan I måske rykke tidspunktet aften efter aften og må så holde fast i det nye puttetidspunkt i nogle dage, før I kan rykke på tidspunktet igen. Det kan sagens tage 5-6 uger og det er under betingelse af, at han ikke bliver syg, skal skifte dagpleje eller lignende undervejs, som naturligt vil påvirke hans søvn og rytme…
Det er altså et langt forløb, men det kan godt lade sig gøre. Det kræver dog tålmodighed og fleksibilitet efter hvad signaler han sender. Det er dog lettere at holde til aftenerne, hvis han puttes kl 21 og falder glad i søvn i stedet for at I sidder og kæmper i timer, det kan ingen af jer holde til i længen.
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske