Putteritual?

5. maj 2015

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Putteritual?

Hej Helen.

Så har jeg igen brug for din hjælp.

Karl er nu godt 14 mdr og er en rigtig dejlig dreng, der kravler og er lige på nippet til at gå selv. Han spiser rigtig fint med gaffel, spiser alt vi serverer og drikker godt. Vi kæmper dog en del med at få ham puttet om aftenen. Det kan sagtens tage 2 timer at få ham til at falde i søvn, og vi er ved at være ret desperate for lidt forældretid sammen.

Aftenrutinen ser pt således ud:

Kl ca 17.45 Aftensmad
Kl 18.30 Bad (de fleste dage)
Kl 19 Nattøj på og tandbørstning
Kl 19.30 -? Bliver lagt i sin egen seng på eget værelse (har sovet der i ca 3 mdr nu) hvor en af os sidder ved siden af sengen og synger til han sover.

Vi sidder med en hånd på maven af ham mens vi synger for ham, da han ellers rejser sig op og vil lege. Hvis vi går ud af værelset, græder han helt vildt og står op i sengen og kører sig selv helt op. Vi er ikke til metoden"græd dig selv i søvn" men vil gerne at han stille og roligt falder til ro og kan sove og på sigt kan lære at falde i søvn selv.

Desuden har vi aftalt at den der putter, er den der holder ud. Altså går vi ud fra værelset er det den samme der går derind igen, og ellers er det den samme der bliver siddende til han sover. Det er som oftest mig der putter (når jeg ikke er på arbejde) da far ikke har tålmodighed til det.

Jeg har ammet indtil for en lille uge siden, men gjorde det hurtigt til en vane at amme ham inden jeg selv gik i seng, så han ikke fik det kædet sammen med at skulle falde i søvn. Det har virket rigtig fint indtil han faktisk selv sagde ...

Annonce

... fra en aften, tog sutten istedet og vendte hovedet væk! Så jeg fornemmer ikke at det er der problemet ligger.

Han har et par bamser som "bor" i sengen/barnevognen og som han kun har når han skal sove. Han viser dog ikke den store interesse for at putte med dem. Til gengæld er han vældig glad for sin dyne. Dog først et stykke tid inde i putningen, hvor han er blevet så søvnig at han bliver liggende af sig selv. Indtil da sparker han bare dynen af og bliver vred når man giver ham den på igen. Vi har så prøvet helt at vente med at give ham dynen, til han er blevet så søvnig at han accepterer den og putter sig med den.

Der er ikke den store forskel på om det er hverdag og han har været i dagpleje eller om det er weekend. Vi prøvede at skære den ene lur væk i håbet om at det gjorde det nemmere om aftenen, og det hjalp også et par gange, men nu er vi tilbage ved udgangspunktet.

Af og til giver jeg mig, hvis jeg bare ikke magter kampen eller at sidde ind over
tremmesengen i 2 timer og få sovende arme, og så får han lov at falde i søvn i favnen på mig, og så falder han som regel i søvn på 15-20 min.

Når han først falder i søvn, så sover han fint hele natten og vågner typisk v 7-tiden, men da klokken ofte er 21 før han sover, er han jo hurtigt træt igen så det er svært at holde ham på en enkelt lur om dagen. Og når han så sover 2 lure, ligger den ene tit så sent at han slet ikke er træt når vi når "sengetid".

Hvad gør vi for at få brudt den onde cirkel og få Karl til at falde i søvn uden denne lange, seje kamp?

På forhånd tak

Hilsen Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.