Brev:
Putteritual?
5. maj 2015
Alder:
14 mdr.
Putteritual?
Hej Helen.
Så har jeg igen brug for din hjælp.
Karl er nu godt 14 mdr og er en rigtig dejlig dreng, der kravler og er lige på nippet til at gå selv. Han spiser rigtig fint med gaffel, spiser alt vi serverer og drikker godt. Vi kæmper dog en del med at få ham puttet om aftenen. Det kan sagtens tage 2 timer at få ham til at falde i søvn, og vi er ved at være ret desperate for lidt forældretid sammen.
Aftenrutinen ser pt således ud:
Kl ca 17.45 Aftensmad
Kl 18.30 Bad (de fleste dage)
Kl 19 Nattøj på og tandbørstning
Kl 19.30 -? Bliver lagt i sin egen seng på eget værelse (har sovet der i ca 3 mdr nu) hvor en af os sidder ved siden af sengen og synger til han sover.
Vi sidder med en hånd på maven af ham mens vi synger for ham, da han ellers rejser sig op og vil lege. Hvis vi går ud af værelset, græder han helt vildt og står op i sengen og kører sig selv helt op. Vi er ikke til metoden"græd dig selv i søvn" men vil gerne at han stille og roligt falder til ro og kan sove og på sigt kan lære at falde i søvn selv.
Desuden har vi aftalt at den der putter, er den der holder ud. Altså går vi ud fra værelset er det den samme der går derind igen, og ellers er det den samme der bliver siddende til han sover. Det er som oftest mig der putter (når jeg ikke er på arbejde) da far ikke har tålmodighed til det.
Jeg har ammet indtil for en lille uge siden, men gjorde det hurtigt til en vane at amme ham inden jeg selv gik i seng, så han ikke fik det kædet sammen med at skulle falde i søvn. Det har virket rigtig fint indtil han faktisk selv sagde fra en aften, tog sutten istedet og vendte hovedet væk! Så jeg fornemmer ikke at det er der problemet ligger.
Han har et par bamser som "bor" i sengen/barnevognen og som han kun har når han skal sove. Han viser dog ikke den store interesse for at putte med dem. Til gengæld er han vældig glad for sin dyne. Dog først et stykke tid inde i putningen, hvor han er blevet så søvnig at han bliver liggende af sig selv. Indtil da sparker han bare dynen af og bliver vred når man giver ham den på igen. Vi har så prøvet helt at vente med at give ham dynen, til han er blevet så søvnig at han accepterer den og putter sig med den.
Der er ikke den store forskel på om det er hverdag og han har været i dagpleje eller om det er weekend. Vi prøvede at skære den ene lur væk i håbet om at det gjorde det nemmere om aftenen, og det hjalp også et par gange, men nu er vi tilbage ved udgangspunktet.
Af og til giver jeg mig, hvis jeg bare ikke magter kampen eller at sidde ind over
tremmesengen i 2 timer og få sovende arme, og så får han lov at falde i søvn i favnen på mig, og så falder han som regel i søvn på 15-20 min.
Når han først falder i søvn, så sover han fint hele natten og vågner typisk v 7-tiden, men da klokken ofte er 21 før han sover, er han jo hurtigt træt igen så det er svært at holde ham på en enkelt lur om dagen. Og når han så sover 2 lure, ligger den ene tit så sent at han slet ikke er træt når vi når "sengetid".
Hvad gør vi for at få brudt den onde cirkel og få Karl til at falde i søvn uden denne lange, seje kamp?
På forhånd tak
Hilsen Maria