Svar: Baby 7 mdr. over eminent dårligt om natten

4. maj 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Baby A´s Mor

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har læst flere af mine bøger og læser flittigt i dem … selvom din mand synes, du næsten læser for meget;)

Først - du gør det rigtig godt. Det er tydeligt at læse ud af dit brev, at du virkelig prøver at tune ind på jeres datters behov og følger de signaler hun sender. Du har således koblet hendes seng til din, lagt dig med hende, når hun har haft behov for det, skærmet hende, aktiveret hende osv. - hele tiden efter, hvad hun har virket til at have brug for og det er rigtig godt! Og der er som udgangspunkt heller ikke noget galt med dagsplanen - I har en rigtig fin og helt alderssvarende rytme og det er rigtig dejligt, at hun nu er begyndt at ville sove i sin barnevogn om dagen igen og at du oplever, at hendes dagssøvn atter er bedre. Det er godt!

De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger dagligt og jeg anbefaler at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og jers datter ammes netop her. Dog ammes hun også om eftermiddagen og denne amning kan du forsøge om I nu kan undvære og i stedet kan du tilbyde hende et lidt større mellemmåltid om eftermiddagen.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre.

Morgen 7.30: Øllebrød eller havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop

Puttes til formiddagslur uden amning som nu

Frokost 13: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 14 som nu

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som toppinng, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mos og også mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Ammes, skiftes, bad hver anden dag, ammes igen og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre uden brystet til næste morgen tidlig. Hvis hun ikke er vågen her og derfor ikke kan ammes, så må du amme hende, når hun melder sig selv første gang.

Det er som du kan se helt okay, at du ammer hende af to omgang om aftenen. Din mælk er mere koncentreret her og det vil mætte hende mere, at du gør det på denne måde og herefter kan hun så sove til midnat, blive ammet igen og skal så klare sig uden mælk til tidlig morgen… hvilket hun faktisk også gør - for når hun vågner kl 01, 02.30 og 04, så bliver hun faktisk ikke ammet.

I stedet lyder det som om, at du giver hende sutten - og det skal du prøve at komme væk fra. Det kan nemlig lyde som om, at I er ved at få det jeg kalder for ...

Annonce

... vanebetinget afbrudt søvn…

Vanebetinget afbrudt søvn handler om, at hun er vant til at sove med sutten, falde i søvn med sutten. Når vi sover, så sover vi først let, så dybere og dybere, så let igen, og vi har også drømmesøvn ind imellem disse forskellige stadier af søvn.

Når jeres datter falder i søvn, så har hun sin sut, men når hun så sover, så slappes alle muskler i kroppen og sutten falder ud. Så vågner hun lidt op, sover lettere og registrerer at sutte mangler, hun småklynker eller lignende og du putter sutten i munden på hende, hvorefter hun så falder til ro og sover igen. På den måde lærer hun, at hun ikke kan sove uden at have sin sut i munden...

Det er uhensigtsmæssigt både for dig og for hende - men især for dig, fordi det kræver at du skal stå op flere gange om natten, for at give hende sut ... Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at hjælpe hende videre i søvnen uden at hun hver gang får en sut. Med den alder hun har, vil hun naturligt få sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra, hun vil måske trille om på siden eller maven og kan ikke finde tilbage på ryggen, eller hun får skubbet sig op i et hjørne af sengen og kan ikke finde ned midt på madrassen igen. Eller hun får sparket dynen af og har brug for, at du lægger den om hende igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og du må rigtig gerne hjælpe hende med stillingskift, du må rigtig gerne berolige hende med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. som du allerede gør, men du skal forsøge at hjælpe hende videre i søvnen uden at du per automatik putter sutten i munden på hende…

Derudover så er det faktisk også sådan at nogle børn - og det sker netop ofte i 7 måneders alderen - får en vågenperiode midt om natten. De er ikke kede af det, men vågner op, vil pludre og snakke og det kan de så gøre i en times tid, før de så overgiver sig til søvnen igen… Det er et udviklingsspring som spiller ind her og de vokser fra det igen. Det vil ofte også være sådan, at du ikke behøver tage hende op, du behøver ikke pludre med, hvis du gør det, så risikerer du at hun tror, at I netop skal pludre og lege om natten. Prøv derfor om du kan lade hende ligge. Hvis hun ikke er ked af det, men blot ligger og laver lyder, nyder at høre sig selv snakke, så lad hende gøre det - selvom det kan forstyrre din søvn, så er det faktisk okay at hun lige nu ligger og snakker med sig selv om natten. Og derefter kan hun så måske falde til ro af sig selv og sove videre...

Så… alderen og udviklingen spiller rigtig meget ind hos jer og tiden arbejder for jer, hvis det kan være lidt trøst. Og så gør du det rigtig godt og er godt på vej, måske med lidt ændringer i forhold til sutten og natteruroen:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke! Og hils din mand!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder