Brev:
Baby 7 mdr. over eminent dårligt om natten
4. maj 2015
Alder:
7 mdr.
Baby 7 mdr. over eminent dårligt om natten
Kære Helen
Jeg har en dejlig datter, der lige har rundet 7 mdr.
I ca. 2 mdr. har hun sovet helt eminent dårligt, og særligt den sidste tid om natten. Baby A har altid sovet i vores soveværelse. Først i vugge ved siden af vores seng – indtil ca. 5 mdr – og nu tremmeseng, hvor den ene side er taget af, så hun står helt tæt på dobbeltsengen ved min side. Vi har afgrænset tremmesengen vha. sengeranden, da vi oplevede at sengen virkede for stor og åben for hende. Den dårlige søvn startede faktisk da hun kom fra vugge til tremmeseng.
Søvnmønstret i perioden på de ca. to mdr. har varieret meget. I starten vågnede hun meget de første par timer efter hun blev lagt – ca. kl 20 – jeg kunne give hende sut, nusse lidt i hånden og hun kunne sove videre. Derefter kunne hun så vågne mange gange i løbet af natten, hvor jeg i starten fik for vane at amme hende tilbage i søvn, fordi jeg troede hun var sulten. Hun har altid kun fået mm ved bryst. Jeg lærte, at hun nogle gange bare var motorisk urolig og fik lagt sig på maven og jeg kunne hjælpe hende tilbage, putte og hun sov videre. Jeg har forsøgt at vurdere hvor vågen hun har været, før jeg har taget hende op.
For ca. 1 mdr. siden ville hun pludselig ikke i barnevogn og sove sine to lure, som hun ellers altid har gjort (tidl. tre lure) for hun har aldrig kunne sove indenfor, hverken alene eller med mig. Men i en periode på en tre uger ville hun KUN sove med mig i dobbeltseng, helt op ad mig. Hvis jeg prøvede at lægge hende i barnevogn, begyndte hun allerede at græde når hun fik overtøj på, en gråd der sagde ”vil du virkelig forlade mig”, så jeg accepterede hurtigt, at vi sov sammen. Om natten vågnede hun også grædende i sin egen seng, eller græd når jeg forsøgte at lægge hende efter fx amning om natten, men sov tungt når hun kom op i vores. I samme periode begyndte hun således også at afvise skemad (mos, grød, frugt, rugbrødshapsere, agurkeringe osv.) og ville kun have mælk ved bryst.
For små 4 dage siden kom vi med stor succes tilbage til skemad, da vi besluttede at forsøge os med glasmad. Det vil hun mægtig gerne have, spiser ikke store portioner men er let at aflæse hvornår hun ikke vil have mere. Herefter kan hun godt finde på at trække mig i blusen og sutte på min kind og signalere hun vil til bryst, men jeg oplever ikke hun er decideret sulten.
Indtil for ca. 1 mdr siden har hun aldrig sovet med os om natten i dobbeltseng, da jeg altid har været for nervøs til at have hende med os i sengen.
For tiden sover hun fantastisk i barnevogn, har altid sovet i trillepose, og hun elsker når jeg putter hende til lur med nusseklude og sut, og sover ret hurtigt. Hun sover også godt, ml. 1½ -2 timer til formiddag og 1½ time til eftermiddag. Som regel skal jeg lige vippe den lidt, men jeg er ret bevidst om ikke at vugge hende for meget. I løbet af dagen er hun simpelthen så glad og tilfreds, smiler og er let til grin. Hun er en rigtig vildbasse og er dybt frustreret over, hun endnu ikke kan kravle. Hun virker noget mor-syg for tiden, vil helst være på arm og tumles med hele tiden.
Vores dag ser ca. sådan ud (de sidste fire dage) med leg:
05.00: Ammes, sover videre i vores seng
6.30-7.00: Vågner
8.00: Øllebrød, vand af kop
9.00: Frugtmos, frugt i hånden, vand af kop
9.30-10.00: Puttes til lur i barnevogn (uden amning), sover 1½-2 timer
13.00: Varm mad, vand af kop
13.45-14.15: Ammes og puttes til lur, sover ca. 1½ time
16.00: Frugtmos, vand af kop
16.30: Ammes
18.00: Varm mad, grøntsager i hånd, vand af kop
19.00: Bad ( ca. hver 2.dag)
19:15: Ammes
20.00-20.30: Ammes og puttes til natten
23.00: Vågner, ammes
01.00: Vågner, står op, falder i søvn op af min brystkasse (uden amning)
02.30: Vågner, står op, falder i søvn op af min brystkasse (uden amning)
4.00: Vågner, står op, falder i søvn op af min brystkasse (uden amning)
Om natten er der flere opvågninger hvor jeg kan give sut, putte dynen omkring hende og lign. 19.15 amningen synes jeg ikke at kan skære væk, da hun virker sulten der og protesterer højlydt hvis hun ikke får mad der.
Der har været enkelte nætter hvor hun har sovet bedre, hvor hun har taget det lange stræk først på aftenen, altså fra 20-01 og så først fået mælk igen 05. Men altså, også ligeså mange urolige nætter. Jeg har også forsøgt mig med at amme hende når jeg selv gik i seng ved 23 tiden hvis hun ikke vågnede, men hun sover tungt, så hun dier slet ikke ”i søvne”.
Fødslen af baby A varede tre stive dage og hun var en smule slap ved fødslen og blev hurtigt tilset af børnelæge. De første dage hjemme ville hun ikke sove alene, så min mand og jeg sad på ”vagtskifte” døgnet rundt med hende – sundhedsplejersken sagde, hun oplevede det meget normalt ved babyer der havde haft stressende fødsler. De første mange uger græd Baby A meget, især om aftenen, i flere timer. Når hun så sov om natten, sov hun snildt 4-5 timer uden mælk. I perioder hvor hun har udviklet sig meget, har hun altid sovet dårligt og været meget søgende i kontakt med mig. Vi har ofte måtte sove sammen på sofaen om natten, fordi hun har ville lægge helt op af mig og holde i hånd hele natten.
Generelt har hun altid været svær at putte om aftenen, for hun vil gerne ”opleve mere” og i en lang periode kom hun også i bad hver aften så hun blev behagelig træt til putning. En rigtig nysgerrig pige, og det havde også stor effekt da vi ca. 4½mdr gammel lærte at geare ned for aftenen. Hun har altid faldet i søvn hos mig, og de sidste 3-4 mdr. har jeg lagt hende i sengen når hun har døset hen, så hun lagde mærke til hun kom i egen seng. Det har altid været mig som har puttet hende, til hver en lur, også om dagen i barnevogn. Det er desuden mig der bader hende, giver som oftest alle måltider og skifer bleer mm. Min mand har et krævende job, så nattesøvnen er ret essentielt for ham, da vi ellers har talt om, at han kunne prøve at tage over om natten. Min mand er ellers meget omkring hende om morgenen inden han tager på arbejde og når han kommer hjem sent eftermiddag ved 17.30-18.00 tiden.
Jeg har aldrig haft held med at synge hende til søvn – det vågner hun blot mere af – og når hun vågner om natten, så vågner hun, dvs. hun sparker dynen af og protesterer højlydt. Hvis jeg prøver at putte, nusse, give sut og ae hende tilbage i søvn, protesterer hun endnu mere indtil jeg tager hende op. Vi har prøvet i nat at hun sov hos os i ”smørhullet” hele natten, men både hun og os sover dårligt, så selvom det virkede for 1 mdr. siden, så lader det slet ikke til, at det er hende behov nu. Jeg har også luret på, om hun måske ikke er træt nok til natten? De sidste to nætter har hun vågnet meget op om natten, hvor jeg har gået rundt med hende i 1-1½ time, hun har smilt og pludret i mørket, pillet mig i håret og lign. indtil hun blev træt igen og kunne puttes. Ak ak.
Kære Helen, jeg har alle dine bøger som min mand siger jeg læser for meget i, men jeg forsøger nu også at sortere og agere ud fra, hvad min datter udviser af behov. Denne gang er jeg bare i syv sind.
Tak for en fantastisk brevkasse, hvor jeg har nydt godt af dine svar til andre forældre.
Hilsener fra
Baby A Mor