Svar: Putning tager lang tid, sover sent

28. april 2015

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære H

Tak for dit brev :)

Hvis din datter tydeligt ikke er parat til at sove før klokken er 21, så skal du ikke putte hende før kl. er 21. Ingen kan sove på kommando, det kan hverken børn eller vokse og hvis du putter hende kl 20 og hun tydeligvis ikke er parat til at sove der, så bliver det kun frustrerende for dig og hende.

Det handler om at der kører et søvntog - et tog der kommer kørende med alle vores søvnhormoner, toget, der gør os klar til at sove. Og vi skal springe på toget, når det holder ved perron. Hvis vi kommer for tidligt til toget, så kan vi naturligt ikke sove, men står og venter og venter og venter på næste tog, hvilket er frustrerende. Hvis vi kommer for sent til toget, så sker det samme, så står vi igen og igen og venter frustreret på næste tog - derfor skal vi forsøge at ramme toget, når det er der og hos jer er toget der lige nu kl 21…

Samtidig er det også sådan at jeres lille pige jo er meget bevidst om, hvad der foregår, når hun skal puttes. Og det vil spille ind, når du putter hende kl 20 og hun først sover efter en time. Hun vil nemlig begynde at forbinde dette med sit ritual. Hun vil tro, at det er sådan det skal foregå - altså at I har et ritual, hvor hun puttes, du går til og fra, hun rejser sig, kalder, smider sutten osv. Det er sådan hun lærer, at putning foregår. Hvis du gerne vil lære hende et ritual, hvor hun skal kunne falde i søvn inden for ca. 15 minutter, så er du nødt til at putte hende så sent, at hun kan sove inden for et kvarter og samtidig så indføre det ritual, som du synes er passende for hende - at du f.eks. læser godnathistorie og synger en sang...

Jo kortere hendes nattesøvn er, jo større sandsynlighed er der for, at hun vil forlænge sin dagssøvn. Det er helt naturligt og faktisk rigtig godt, fordi dagssøvnen "reparerer" på den manglende nattesøvn - det modsatte er ikke ...

Annonce

... tilfældet - og det er derfor at vuggestuen går meget op i at lade børn sove om dagen. Jeres datter har dog et noget mindre søvnbehov end de fleste og det har hun altid haft og derfor giver det naturligt ekstra store udfordringer, når hun pludselig sover 2 timers middagslur, fordi hendes nattesøvn så bliver endnu kortere og hun begynder nu også at have opvågninger midt om natten.

Det man normalt vil anbefale er, at du putter hende så sent om aftenen, som hun er parat til og kan sove til og at du så dag for dag (nogle gange med lidt flere dage imellem) flytter hendes puttetidspunkt frem. Altså i stedet for at putte hende kl 21, så putter du hende 20.45, så 20.30, 20.15, 20.00. Og samtidig med at hendes nattesøvn på den måde forlænges vil hendes dagssøvn naturligt ofte blive afkortet af sig selv - i løbet af måske 4-5 uger. Det er dog ikke altid og her kan man godt gå ind og vække barnet, for at hjælpe barnet ind i rytme. Vælger man dette, så er det vigtigt at man igen gør det med små skridt. Det er sjældent en god idé at skære en time af dagssøvnen væk fra den ene dag til den anden, men man kan godt afkorte med et kvarter af gangen - samtidig med at man jo forlænger nattesøvnen. Det er aldrig et spørgsmål om at fjerne søvn fra barnet, men derimod et spørgsmål om at søvnen ligger på tidspunkter, der er mest hensigtsmæssige for barnet (og de voksne:))

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Om natten må du signalerer at det er sovetid. Ikke tænde lys, ikke snakke, ikke invitere til leg og hopla, men forsøge at signalere at hun skal sove. Hvis hun ikke er ked af det, kan hun ligge i sin seng, tumle rundt og falde i søvn igen selv - hvis hun er ked af det og søger trygheden må hun ind til dig og du må så vise hende at du sover og at det er det I skal nu.. selvom jeg godt ved, at det er lettere sagt end gjort:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien