Svar: Dårlige sovevaner - 7 mdr.
27. april 2015
Alder:
7 mdr.
Kære M
Tak for dit brev - stort tillykke med at I har fået en lillesøster - og velkommen tilbage. Det er dejligt at høre fra dig igen og det lyder som om, at I trives med at være en lille familie på fire :) Dejligt!
Det er tydeligt at din datter er glad for brystet og det er rigtig dejligt, at det går så fint med amningen. Det kan jeg godt forstå, at du nyder. Derfor er der heller ingen grund til at tilbyde flaske, hun får rigeligt med mælk hos dig og der er ingen sikkerhed for at mme vil mætte hende mere. Du tilbyder jo også allerede godnatgrød og det har ingen effekt… Jeg anbefaler det dog ofte først fra 8 måneders alderen, fordi det faktisk nogle gange kan give ekstra uro om natten, hvis man tilbyder det før og du skal naturligvis sikre, at det ikke er tilfældet hos jer… Det kan være bedre måske at amme hende fra begge bryster og så putte hende.
Det er meget normalt at hun ikke vil have sutten. Det kan sagtens skyldes at hun ammes så meget som hun gør og hun får sit suttebehov fint stillet ved brystet. Hun har ikke på samme måde som storesøster havde behov for sutten.
Det er super, at du har koblet hendes seng til din seng og at du på den måde hjælper hende til at sove ved at du kan være ved siden af hende. Hun lærer at sove i sin seng og uden at du her behøver gå rundt med hende i din favn, vugge hende osv. Så det er rigtig fint for tiden fremover. Det behøver bestemt ikke give jer problemer, så lige nu skal du gøre det som virker og forsøge ikke at bekymre dig…:)
Når du putter hende i barnevognen om dagen, så er det en rigtig god idé, at du prøve at minimere behovet for bevægelse. Prøv om du kan trille hende og holde pause. Hvis hun græder eller klynker, så triller du vognen, men når hun er stille, så holder du vognen stille. Hvis hun bare ligger og kikker, så skal du ikke bevæge vognen. Klynker hun så igen, så triller du igen og ligeså snart hun er stille, så holder du vognen stille. På den måde kan du lære hende at sove, uden at hun behøver være i bevægelse for at falde i søvn.
Om aftenen vil det som sagt være rigtig fint at du ammer hende, - og meget gerne fra begge bryster. Du kan med fordel prøve at amme hende af to omgange. Start med at amme hende fra et bryst og lad hende spise godt der. Skift hende så derefter, så hun pusles, bruger sig selv lidt på puslebordet osv. Og derefter lægger du dig så med hende og ammer hende fra modsatte bryst - og her skal hun så sove. Hvis hun kan falde i søvn uden brystet i munden er det rigtig godt og du må gerne ligge og holde hende i hænderne, for at hjælpe hende til fysisk ro. Hun må dog også gerne blive ammet til hun næsten sover, så hun ammes, skiftes, ammes igen, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Ligger I i din seng kan du lade hende ligge, naturligvis sikre, at hun ikke triller ned af sengen og så kan du sen aften amme hende igen og derefter flytte hende over i hendes seng, som stadig er koblet til din seng.
Det er fint med bamse, putteklud osv. Du må gerne bruge det og lade det indgå som en del af amningen og putteritualet - men du kan ikke forvente at hun bevidst vil bruge det før hun er mellem 12-18 måneder. Lige nu kan det altså bruges for at give lidt tryghed og nærhed og gøre skiftet fra din favn og ned i seng mindre voldsomt, men hun skal være betydeligt ældre, før hun rigtigt tager det til sig. Så det du fortæller er altså helt normalt:)
Når hun søger brystet om natten omkring kl 02, så er det vigtigt at du forsøger at afkorte amningerne mere og mere, så hun lærer at undvære mælk på dette tidspunkt. Når hun vågner og virker søgende i løbet af natten, så skal du i første omgang overveje om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give hende det, men det er her vigtigt at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst hun har brug for.
Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende ind til dig/over til dig, am hende liggende og lad hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter die lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Du skal højst sandsynligt gøre det flere gange og det er helt fint. Men stille og roligt vil hun acceptere at hun ikke behøver brystet i munden om natten for at sove. Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé at så netop bruger samme klud, som når hun puttes. At du holder hende i hænderne, kærtegner hendes hår osv. Så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten kan hun godt have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv.
Det er rigtig fint at du forsøger at følge en nogenlunde fast dagsplan - det vil sige fast stå op tidspunkt om morgenen, faste puttetidspunkter om dagen, faste spisetider osv. Jo mere fast rytme, jo lettere vil det være for dig, at finde det rette puttetidspunkt og dermed hjælpe hende til at overgive sig til søvnen, fordi hun er parat til at sove, når hun så puttes. Det er helt okay, at du ofte vælger at kikke lidt mere på klokken end på din datter, når hun nogle gange kan være svær at aflæse.
I dagsplanen skal indgå fire amninger og de vil ofte ligge tidlig morgen (05), før middagslur (13), aften (20) og sen aften (23). At sove igennem i denne alder vil således være at sove fra ca kl 23 til 05 uden mælk…
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og glæder mig til at følge jeres lille familie igen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske