Brev:
Dårlige sovevaner - 7 mdr.
27. april 2015
Alder:
7 mdr.
Dårlige sovevaner - 7 mdr.
Hej Helen,
Jeg har for nogle år siden haft gavn af dine gode råd og nu har jeg behov for det igen.
Vi er så heldige, at vi igen er blevet forældre og til endnu en skøn pige :) Lillesøster er født naturlig og vejede ved fødsel 4560 gram og var 58 cm. Hun er fra starten blevet ammet og det fungerer helt fantastisk (modsat storesøster).
Hun er nu en stor pige på 7 måneder og 9,6 kg og hun er glad og godt tilpas.
Det, der er min udfordring er dårlige vaner omkring søvn. Hun har aldrig ville tage sutten – hun kan simpelthen ikke finde ud af at sutte på den. Jeg har forsøgt mig med flere forskellige metoder, men det er ikke lykkedes og nu har jeg egentlig affundet mig med, at hun ikke bruger sut.
Det synes jeg også kan være en fordel, men det frustrerer mig alligevel for jeg føler hun mangler noget, der kan hjælpe hende med at falde i søvn…
Hun har fra starten været meget tryghedssøgende og jeg har i periode gået med hende og siddet med hende, så hun kunne sove. Hun havde en periode, hvor hun ikke ville sove i barnevognen, men det fungerer fint nu. Problemet er
selv at falde i søvn.
Jeg ved hun er inde i en stor udvikling i den her alder og hun er ekstrem morsyg for tiden. Hun vil helst være hos mig og hun græder, når hun ikke kan se mig. Er hun hos andre, nogle gange også inklusiv sin far, er hun utidig eller græder
indtil hun kommer over til mig. Jeg ved det er en periode og sådan er det, men vil lige nævne det.
Når hun skal falde i søvn i barnevognen har jeg næsten altid trillet med hende. Jeg blev lidt træt af at stå og trille i indkørslen, så begyndte at gå en tur og nu kan jeg selv ikke komme ud over det. Jeg forsøger nogle gange bare at stille
hende, men hun blive meget ked af det og på den måde falder hun jo slet ikke i søvn. Når jeg triller med hende falder hun som regel i søvn i løbet af 10 minutter.
Hun spiser stadig hver 3. time om natten, så overskuddet er desværre ikke så stort og derfor triller jeg hende med det samme nu.
Når hun skal sove til aften har hun også svært ved at falde i søvn. Hun falder sjældent i søvn ved brystet og kan slet ikke finde ro i sin seng. Jeg kan se hun er træt, men hun kan ikke overgive sig. Jeg har hende til at ligge i hendes tremmeseng
helt op af min seng og så er siden af hendes seng taget af, så vi ligger ved siden af hinanden.
For at få hende til at sove til nat ligger jeg mig ved siden af hende og holder hende i begge hænder, så hendes arme ikke sådan kører rundt og det falder hun nogle gange i søvn ved, men jeg ved jo det er en dårlig vane og hvad gør jeg når hun
skal ind på sit eget værelse og ligge selv i sin tremmeseng. Andre gange falder hun selv i søvn, men der ligger jeg ved siden af hende for hun bliver ked af det når hun går.
Jeg kan slet ikke overskue at tænke på hvordan jeg på et tidspunkt skal vænne hende helt af med at amme, når hun ikke har noget at trøste sig ved.
Jeg putter hende altid med en bamse og en nusseklud. Men det er som om det slet ikke siger hende noget og hun ”bruger” dem ikke til noget. Jeg har også prøvet at ligge en trøje, jeg har haft på, ved hende i senge, men det virker heller
ikke til at have en effekt.
Hendes dagsplan er som følgende:
Kl. 6-7 Vågner og får tilbudt øllegrød eller havregrød. Her spiser hun for det meste fint.
Kl. 8 Får nogle gange tilbudt lidt frugtmos og frugt i hånden, men spiser meget lidt eller er meget træt og vil ikke spise noget
kl. 8.30-9 Bliver puttet i barnevognene og falder i søvn ved jeg går med hende
Kl. 9.30-11 Vågner og får tilbudt mos. Vågner hun meget tidligt får hun tilbudt lidt grød og så senere mos
Kl. 13-14 Bliver ammet (fra begge bryster, hvis hun vil). Bliver puttet i barnevognen og falder i søvn ved jeg går med hende
Kl. 16 Bliver tilbudt lidt frugt og grød
Kl. 17.30-18 Får mos
Kl. 19 Får tilbud grød. Det er meget forskelligt om hun spiser noget.
Kl. 19.30-20.30 Bliver ammet på soveværelset og derefter puttet. Det kan tit tage en time og hun ammes af nogle omgange. Hun falder ofte ikke i søvn ved brystet.
Kl. 23 Bliver ammet
Kl. 02 Bliver ammet
Kl. 05 Bliver ammet
Hun får altid tilbud vand af en kop til måltider og hun er meget glad for vand. Hun får også tilbudt forskelligt til at sidde med i hånden. Bruger din bog om mad meget.
Hun bliver altså stadig ammet hver 3. time om natten og det synes jeg er meget ofte for hendes alder. Jeg ved godt hun er en stor pige og derfor sikkert også har behov for meget mad, men hun får jo også godnat-grød tilbudt. Når hun har
spist om natten har hun tit svært ved at falde i søvn og hun sover meget urolig fra over midnat, hvor jeg så heller ikke får så meget søvn. Jeg har prøvet ikke at amme hende, for det er heller ikke sikkert det er det hun har brug for, men jeg
kan simpelthen ikke få ro på hende på andre måder og så bliver det den nemme løsning. Det skal dog siges at hun spiser fint. Hun bliver kun tilbudt det ene bryst ved hver måltid. Ofte fordi jeg er så træt, at jeg ikke kan overskue andet. Når
jeg nogle gange har lagt hende til ved begge bryster spiser hun alligevel hver 3. time, så synes ikke det umiddelbart har en effekt.
Jeg får mange råd om at give hende flaske til nat i stedet, så hun måske kan sove længere. Men amning betyder bare så meget for mig og ved storesøster måtte jeg ufrivilligt stoppe og det var meget hård ved mig. Jeg synes jo også det fungerer
og derfor vil jeg nødigt stoppe. Jeg ved jo heller ikke om en flaske vil få hende til at sove i et længere stræk.
I det hele taget har jeg meget svært ved at læse hende og jeg ved bedste om hun er træt ved at kigge på klokken. Det er meget sjældent, at hun gaber eller gnider sig i øjnene. Det er kun om aftenen og der synes jeg at hun er så overtræt
og det er jo heller ikke optimal.
Har du nogle gode råd til at komme ud over de dårlige sovevaner og hvad jeg gør, så jeg ikke skal amme så ofte om natten?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
M