Svar: Sove i egen seng på eget værelse!
23. april 2015
Alder:
12 mdr.
Kære mor til skøn dreng
Tak for dit brev og beklager svartiden - jeg har været på babymesse i weekenden og derfor er svartiden lige nu lidt længere:)
Det lyder som om at operationen er gået godt. Dejligt! Det er dog helt naturligt at jeres dreng i den forbindelse kan blive mere tryghedsøgende og derfor lige nu har ekstra meget behov for at have dig tæt på, brug for at mærke dig rent fysisk og derfor vågner, søger dig, vil ligge sammen med dig om natten. Derfor skal du naturligvis prioritere at give ham den nærhed som han viser behov for lige nu.
Men, når det er sagt, så er det faktisk også svært for ham at sove i tremmesengen, fordi han falder i søvn i jeres seng. Det er vigtigt, at han falder i søvn, der hvor du ønsker han skal sove. Hvis han falder i søvn i jeres seng, flyttes over i tremmesengen, så vil han naturligt vågne og savne både jeres seng og jer i løbet af natten og kan derfor komme videre i søvnen, får du tager ham op og putter ham i din seng igen. Så måden han falder i søvn og hvor han falder i søvn har altså betydning for, hvordan han evner at komme videre i søvnen om natten.
Vi har alle sammen brug for nogle ritualer i forbindelse med at vi skal sove - der der kaldes søvnassociationer, det er ritualer, som hjælper os med at falde i søvn. Hos jer er det feks. at jeres dreng får flaske, falder i søvn ved siden af jer, falder i søvn i jeres seng.
Vi vågner alle sammen 10-20 gange hver nat og registrerer at alt er som da vi faldt i søvn. Hvis vi fornemmer at det er tilfældet, så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er som da vi faldt i søvn, så vil vi naturligt ikke kunne sove, men vil vågne op og kan først falde til ro, når f.eks. favnen, flasken, mors og fars seng er der igen…
Det svarer lidt til at du falder i søvn ved siden af din kæreste/mand og i løbet af natten, så vågner du lidt op, fornemmer at han er væk, han ligger ikke længere ved siden af dig. Her vil du ligge og lytte, prøve at høre om han måske er på toilettet eller lignende, og hvis du ikke kan høre ham, hvis der er helt stille og du fornemmer at han er væk, så vil du naturligt ikke kunne sove videre. Så vil du vågne yderligere op, kalde på ham og tilsidst stige ud af din seng for at lede efter ham - for han skal være der, han var der jo da du faldt i søvn...
Det betyder ikke at jeres dreng skal falde i søvn alene, men det er vigtigt at han nu lærer at falde i søvn i sin egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove, så han lærer at sove med dig ved siden af sig, så han lærer at sove uden at han falder i søvn med sin flaske.
Det vil være en god idé, at I giver ham et bad om aftenen, da det kan hjælpe til lidt fysisk ro. Badet skal ligge godt en time før putning og meget gerne afsluttes med god frottering i håndklædet, smøre ham ind i creme eller lignende. Efter badet vil det være rigtig godt at tilbyde ham en godnatgrød. Så får han børstet tænder. Herefter putter I ham i seng og I kan her udnytte at han får flaske, det giver jer mulighed, for at han kan få flasken i sengen og dermed lærer at falde i søvn i sin seng.
Det er dog vigtigt, at han ikke falder i søvn med flasken i munden, men lige slipper den og når at registrere, at den er væk. Meget gerne nå dertil, hvor han får sin flaske, slipper den, smiler til jer, triller om på siden og sover. Samtidig med at I tilbyder ham flaske, vil det være rigtig godt at indføre et nyt ritual som f.eks. en godnathistorie og en godnatsang. Så sidder I ved siden af ham, læser lidt højt, holder hænderne på ham, beroliger og betrygger, så han kan mærke at du stadig er der. Og stille og roligt tager dette ritual så mere og mere over. Flasken trappes ud, I giver ham mindre og mindre, evt. lidt vand i stedet - og I sidder der stadig, læser, putter, beroliger, betrygger, synger de samme sang osv. Så ritualer er som det plejer at være, det er kun flasken der forsvinder.
Det kan være en god idé at I begynder allerede nu - mange børn vil i 13-14 måneders alderen have en urolig periode, så hvis I kan starter før I rammer ind her, vil det være godt. Mange børn får en urolig periode igen i 18-20 måneders alderen, så at arbejde bevidst på nye søvnvaner, når han er 15-17 måneder, kan også være en god idé…:)
Rigtig meget held og lykke med det projekt:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske