Svar: Søvn! - 9 mdr.

22. april 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære K og F

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle jeres tanker:)

Det lyder for mig som om, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem, som ikke handler om at han er afhængig af brystet, men som derimod handler om, at han er afhængig af jeres favn for at sove. Han har sandsynligvis haft en afhængighed af brystet, men det har I fået ændret, hvilket er rigtig fint - jeres favn har han dog stadig brug for.

Det er rigtig godt, at I forsøger med en putteklud, der dufter af mor. Det kan gøre skiftet fra favn og ned i seng lettere, når han på den måde har lidt stof, der dufter af mor med sig… Det er vigtigt og godt, at I bruger den, men samtidig skal I vide, at han er for lille til at kunne bruge den bevist. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at bruge den selv, nulrer næse osv. og før den på den måde kan være en egentlig substitut for mor og far.

Jeg er med på forsøget med at putte ham i seng i eget værelse og lære ham at sove der. Det har virket i forhold til hans behov for brystet, men han savner favnen og han sover ikke godt - hvilket I heller ikke gør. Det har været et fint forsøg, men det har sandsynligvis været for stort et skift for ham, og jeg er derfor lidt tilhænger af, at I igen flytter ham tilbage til soveværelset med hans seng koblet til jeres seng.

Dette fordi det giver jer mulighed for at øge den fysiske afstand mellem jer, så han stille og roligt lære at kunne komme videre i søvnen, uden at I behøver løfte ham op og holde ham i jeres arme. Når hans seng er koblet til jeres seng, så kan han lære at ligge ned og sove og blive liggende - samtidig med at I kan berolige med jeres hænder, nærhed osv. I er lige ved siden af ham, han kan mærke jer osv. men han ligger stadig i sin egen seng og I kan være i jeres seng - og alle sover bedre. Så I kommer væk fra den vane, som I lyder til at være havnet i lige nu, hvor I skal op flere gange om natten, ind til ham, løfte ham op, putte ham osv igen og igen og igen.

Derfor skal I ...

Annonce

... også være der, når han skal puttes til natten. Amme ham, putte ham døsig i seng, blive liggende hos ham, holde hænderne på ham osv. så han lærer at falde i søvn liggende i sin seng og uden at være i favn. Og når han så vågner i løbet af natten, berolige på samme måde, som da han faldt i søvn. Når han kan sove på denne måde, kan I sætte tremmerne på sengen igen og forsøge med eget værelse.

Og I skal også øve det om dagen. Det er vigtigt, at han om dagen heller ikke falder i søvn i din favn, men kan falde i søvn ved side af dig. Enten fordi du lægger dig med ham i dobbeltsengen eller putter ham i egen seng med dig liggende ved siden af, eller fordi du putter ham i barnevognen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg plejer at sammenligne det med, at du falder i søvn ved siden af din mand/kæreste, og han om natten er forsvundet. Her vil du heller ikke kunne sove, men vil vågne mere og mere op, kalde på ham, begynde at lede efter ham. Han skal jo være der, for at du kan sove trygt. Og sådan er det også for jeres dreng, når han falder i søvn i jeres favn, så vågner han op, registrerer at favnen mangler, at I er væk. Mærker samtidig at han ligger et andet sted, end han faldt i søvn, og det gør ham utryg, og derfor har han svært ved at sove videre. Ligeså snart du tager ham op, så er alt dog, som da han faldt i søvn, og så er alt trygt og godt. Som du selv skriver: "Så snart jeg tager ham op, lægger han sig til at sove med hovedet på min skulder".

Den fysiske afstand mellem jer skal derfor øges med små skridt og i første omgang ved, at I øver at han falder i søvn liggende ved siden af jer. Derefter kan I evt. sætte jer op ved siden af ham og til sidst vil han måske kunne klare, at I går kortvarigt fra ham. Samtidig med dette skal ritualet være det samme, så han puttes med klud, kærtegn, beroligende ord, sang osv. Alt er trygt og dejligt, genkendeligt - eneste ændring er, at I på sigt er lidt mere på afstand, og han lærer dermed at sove uden at han behøver være i favn:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder