Brev:
Søvn! - 9 mdr.
22. april 2015
Alder:
9 mdr.
Søvn! - 9 mdr.
Kære Helen
Jeg har flere gange læst dine indlæg og jeg har læst din bog om børn og søvn og fået gode svar og inspiration, men jeg ser mig nu nødsaget til at skrive til dig.
Vi har en dejlig søn på 9 måneder, som efterhånden har en del problemer med at sove. Om dagen er han en rolig, tålmodig og social dreng, der elsker at prøve nye ting og undersøger alt forfra og bagfra. Han snurrer og møver sig rundt på gulvet, men kravler ikke endnu. Har om dagen ingen problemer med seperationsangst og virker meget selvstændig.
Det store problem er at han vågner mange gange. Om aftenen efter han er puttet vågner han typisk hver halve til hele time og græder. Jeg forsøger at trøste ham i sengen, med rolig tale og hænder på maven eller hovedet, men han tager dem oftest væk og vil op. Så snart jeg tager ham op, lægger han sig til at sove med hovedet på min skulder. Så sidder jeg med ham i favnen i 3-5 min og lægger ham igen. Hvis jeg lægger ham for tidligt, begynder han at græde og vi starter forfra, uanset hvad jeg prøver. Nogle gange tager det 3-5 forsøg før han sover igen.
Enkelte gange er han også vågnet i mine arme og grædt før jeg lægger ham. Hvis jeg ikke tager ham op eskalerer gråden og han ender med at græde helt utrøsteligt. Det fortsætter typisk til omkring kl. 22-23, nogle aftener er værre end andre. Så sover han typisk godt 2-3 timer hvorefter han begynder at vågne igen ca. 1 gang i timen. Samme mønster med at han vil op og så lægger sig til at sove. 1-2 gange hver nat græder han dog mere og jeg må bruge op til 1 time på at få ham til at falde til ro og sove.
Vi kan ikke lide når han græder og har ikke været så vant til dette. Og vi kan ikke lide godnat-og-sov-godt- metoder.
Han bliver puttet ved ca. 20-tiden, som han er træt til, og med samme putteritual hver aften. Han bliver døsig når han bliver ammet til nat (han vil meget gerne falde i søvn ved brystet, og har tidligere fået lov til dette) hvorefter jeg bøvser ham og lægger ham i sengen. Her vågner han typisk mere op og ligger lidt i sengen mens jeg synger godnatsang, nogle gange hygger han sig, men de fleste gange brokker han sig mere eller græder. Når han begynder at græde tager jeg ham op, og han falder i søvn i min favn i løbet af 5-10 min. Det hele tager 30-45 min hvilket jeg synes er rigtig fint.
Vi har prøvet at lade være at tage ham op, så han kan falde i søvn selv, men det giver kæmpe gråd-scenarier. Jeg har prøvet at lægge ham lidt senere, så åbner han øjnene, kigger rundt og lægger sig så til at sove, nøjagtig som du anbefaler. Så fint, MEN de aftener vågner han typisk endnu mere.
Efter råd fra vores egen sundhedsplejerske trappede vi for 1,5 måned siden ud af natamningerne (3 gange pr. nat) men dette har ikke hjulpet på søvnen, hverken aften eller nat. Han er også (efter hendes råd) flyttet på eget værelse for 1 måned siden, hvilket kun har gjort det hele værre. Han har altid sovet i sin egen seng, der var åben over mod min, men senest dog lukket. Vi har prøvet med puttebamse, men den er han ligeglad med, det samme med stofble og t-shirt med min lugt. Han bruger ikke sut, trods intense forsøg. Vi har prøvet at putte ham i sengen i voksiposen og i barnevognen om natten, uden effekt. Vi har prøvet at far går ind til ham, men det er også endt med at han bliver helt utrøstelig. Nogle nætter har jeg kapituleret og taget ham med ind i vores seng. Her sover han typisk lidt længere stræk, men vågner fortsat indimellem. Jeg sover til gengæld elendigt, så det er ikke en holdbar løsning i længden.
Vi har været til læge og ørelæge, men der er ikke noget fysisk i vejen. Han har tendens til forstoppelse, hvorfor han får 1 brev movicol dagligt, og er velbehandlet på dette.
Om dagen sover han fint i voksiposen i barnevognen, falder enten i søvn hos mig efter amning eller ved at jeg står og rokker og synger 2 godnatsange eller går evt. en lille tur. Tidligere vågnede han mange gange fra lur, men det har vi vænnet ham af med, så nu kan han sove 1,5-2 timer uden at vågne.
Vores dag ser typisk sådan ud: alt er ca. Tidspunkter, da det er meget forskelligt hvornår han vågner
7-8: vågner, vi hygger i min seng, står op og får tøj på.
8.30: morgenmad, grød evt med frugtmos og vand af kop
10.30: ammes og puttes til lur, sover 1-2 timer
12.00: Leger først lidt, så frokost: bondebrød eller grød/mos
14.30: mellemmåltid og ammes, puttes til lur, sover 1-2 timer
16.00: Leger lidt. Får movicol og ammes. Leger.
18-19: aftensmad: mos, sidder og leger ved bordet mens vi spiser
19-20: Hygger med far og mor, leger
20: Puttes, og så starter showet…
Vi har brug for en løsning snart, vi er ved at være desperate. Udover at jeg trænger til søvn (herregud det kan jeg leve med) er det også begyndt at påvirke ham. Han er ofte træt og pylret, hvilket bestemt ikke ligner ham, og han har generelt mindre overskud. Desuden er det blevet helt utåleligt den sidste uge, hvor han vågner oftere og græder mere og vi kan ikke fortsætte sådan her.
Jeg har 1,5 måneder tilbage af min barsel og skal herefter starte på arbejde, hvor der også er aften/nattevagter, så der skal det være bedre.
Beklager at brevet blev langt, men det er svært at begrænse sig.
Vi håber virkelig du kan hjælpe os, det føles som om hans seng er forhekset.
Venlig Hilsen
K og F
Bonusinfo:
Fra han var spæd, har han været meget i vores arme og på bryst og nydt det. Han er blevet ammet fuldt, kun afløst af skemad. Han sov som en engel til han var 4-5 mdr. og vågnede kun 2 gange pr. nat for at spise. Han begyndte at vågne om aftenen efter han var blevet puttet og siden også om natten. Til at starte med ammede jeg ham når han vågnede, men jeg fandt efterhånden ud af at det ikke var derfor, og stoppede så med amningerne.