Svar: Sove andre steder

22. april 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på, at jeres dreng har brug for hjælp til at koble fra, når han skal sove og at han let lader sig forstyrre af forskellige lyde. Det er dog vigtigt, at I finder balancen mellem at give ham ro og samtidig ikke gøre verden lydløs. Det er vigtigt, at du ikke lister rundt, ikke tør bevæge dig over gulvbrædder, som knirker, slukker radio, tv, ikke tør støvsuge, bruge en køkkenmaskine, ikke vasker tøj osv. fordi "det larmer". Der skal være lyd - også derhjemme.

Lydende kan naturligvis være forskellige - der er forskel på at sove i en have hvor fuglene fløjter og i en have, hvor man hører lyden af trafik, og visse lyde kan naturligvis godt genere ham og vække ham, fordi de er meget højere og meget mere anderledes end det han er vant til. For at hjælpe ham med at sove andre steder, kan det derfor være en god idé, at du indføre et fast putteritual - at du f.eks. putte ham i en sovepose, giver ham en putteklud, putter ham i barnevognen, tænder en spilledåse, bruger de samme beroligende ord osv. så alt omkring ham egentlig er sm det plejer at være. Det vil sige, at hvis du putter ham i sovepose og barnevogn derhjemme, så vil det være rigtig godt, at du tager dette med til dine forældre, så hans putteritual hos dem vil være trygt og ...

Annonce

... genkendeligt - og på den måde vil han være mere tryg ved at sove, også selvom lydende kan være lidt anderledes.

Med den alder han har, kan det nogle gange også hjælpe at du og dine forældre triller en tur med ham i barnevognen når det er ved at være sovetid. Han kan sidde op i sin vogn nu og kan følge med i verden, mærke vinden i ansigtet, kan se trafikken og få en fornemmelse for hvad der laver lydende og stille og roligt finde ud af, at lydende ikke er farlige. Og når han så viser sig parat til at sove, så kan du lægge ham ned og hjælpe ham ind i søvnen. Når han på den måde har siddet og oplevet lydene, har spejlet sig i dig, set hvor roligt du tager det osv. så vil han sandsynligvis kunne sove mere roligt og vil dermed få en lidt længere lur.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis du en dag ikke har barnevognen med, kan du også vælge at lægge dig med ham i dine forældres seng og give ham mælk der. Det at mærke dig tæt på, mærke at du er der og få mælken til at falde til ro på, kan gøre at han lettere overgiver sig til søvnen. Det kan minde om måden du putter ham på derhjemme og derfor vil han sove bedre. Der kan også være mindre støj indendøre. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af sengen, og at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at ligge der:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.