Svar: Sove andre steder
22. april 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på, at jeres dreng har brug for hjælp til at koble fra, når han skal sove og at han let lader sig forstyrre af forskellige lyde. Det er dog vigtigt, at I finder balancen mellem at give ham ro og samtidig ikke gøre verden lydløs. Det er vigtigt, at du ikke lister rundt, ikke tør bevæge dig over gulvbrædder, som knirker, slukker radio, tv, ikke tør støvsuge, bruge en køkkenmaskine, ikke vasker tøj osv. fordi "det larmer". Der skal være lyd - også derhjemme.
Lydende kan naturligvis være forskellige - der er forskel på at sove i en have hvor fuglene fløjter og i en have, hvor man hører lyden af trafik, og visse lyde kan naturligvis godt genere ham og vække ham, fordi de er meget højere og meget mere anderledes end det han er vant til. For at hjælpe ham med at sove andre steder, kan det derfor være en god idé, at du indføre et fast putteritual - at du f.eks. putte ham i en sovepose, giver ham en putteklud, putter ham i barnevognen, tænder en spilledåse, bruger de samme beroligende ord osv. så alt omkring ham egentlig er sm det plejer at være. Det vil sige, at hvis du putter ham i sovepose og barnevogn derhjemme, så vil det være rigtig godt, at du tager dette med til dine forældre, så hans putteritual hos dem vil være trygt og genkendeligt - og på den måde vil han være mere tryg ved at sove, også selvom lydende kan være lidt anderledes.
Med den alder han har, kan det nogle gange også hjælpe at du og dine forældre triller en tur med ham i barnevognen når det er ved at være sovetid. Han kan sidde op i sin vogn nu og kan følge med i verden, mærke vinden i ansigtet, kan se trafikken og få en fornemmelse for hvad der laver lydende og stille og roligt finde ud af, at lydende ikke er farlige. Og når han så viser sig parat til at sove, så kan du lægge ham ned og hjælpe ham ind i søvnen. Når han på den måde har siddet og oplevet lydene, har spejlet sig i dig, set hvor roligt du tager det osv. så vil han sandsynligvis kunne sove mere roligt og vil dermed få en lidt længere lur.
Hvis du en dag ikke har barnevognen med, kan du også vælge at lægge dig med ham i dine forældres seng og give ham mælk der. Det at mærke dig tæt på, mærke at du er der og få mælken til at falde til ro på, kan gøre at han lettere overgiver sig til søvnen. Det kan minde om måden du putter ham på derhjemme og derfor vil han sove bedre. Der kan også være mindre støj indendøre. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af sengen, og at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at ligge der:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske