Afviser brystet

22. april 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Afviser brystet

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Jeg har en dejlig søn på 7 måneder, der er kommet rigtig godt igang med grød og mos takket været dine råd i bogen "Børn og mad". Vi startede ud med smagsprøver, da han ved 5,5 måneders-alderen pludselig begyndte at vise stor interesse for de voksnes mad. Hurtigt blev smagsprøverne til reelle måltider, først ét om dagen, så to, så tre, og nu er vi oppe på fire måltider hver dag. Det går rigtig godt, og han spiser faktisk alt, hvad jeg tilbereder med stor fornøjelse.

Min bekymring går nu på: For knap tre uger siden (da han var 6,5 måned), begyndte han at afvise mit bryst i løbet af dagen. Han er blevet ammet uden større vanskeligheder siden fødslen, men pludselig begyndte han at græde, hver gang jeg lagde ham til. Først troede jeg, det var en kortvarig fase, men det har hængt ved. Han vrider sig og piber, og jeg har selvfølgelig ikke lyst til at forcere det. Om aftenen vil han gerne spise hos mig, før han skal sove, og også om natten/morgenen ammer jeg ham uden problemer. Jeg er naturligvis bekymret for, om han får nok mælk/væske, nu hvor jeg reelt kun ammer ham 3 gange dagligt.

Vores dagsrytme ser nogenlunde således ud:

Kl. 05.00 ammes han og sover videre.

Kl. 07.30 får han havregrød med frugtmostopping og vand af kop.

Kl. 9.00 puttes han til formiddagslur og sover i 30-60 min.

Kl. 11.00 får han grøntsagsmos med kød eller fisk, gnavegrønt og rugbrødsbjælke til hånden og vand af kop.

Kl. 12.30 puttes han til middagslur og sover typisk 1,5 time.

Kl. 14.30 plejede han at få en smule frugtmos, men nu er vi lige gået over til, at han får flerkorngrød med frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.

Kl. 16-16.30 puttes han ofte ...

Annonce

... til et kort powernap afhængig af hvor lang en middagslur, han tog. Ofte er han ved at falde om af træthed og bliver pjevset og ked af det, hvis han ikke får sin tredje lur. Han sover som regel 30 min.

Kl. 18.00 får han grøntsagsmos med kød eller fisk, gnavegrønt og rugbrødsbjælke til hånden og vand af kop.

Kl. 19.30 ammes han og puttes til natten. Her har jeg rigeligt med mælk.

Kl. 23.00 plejede han at blive ammet, men for to dage siden begyndte jeg at give ham en flaske, fordi jeg ikke syntes, jeg havde særlig meget mælk, og jeg var bange for, han ikke blev mæt af min mælk. Han spiser 240 ml modersmælkserstatning.

I løbet natten (dvs. efter kl. 23) vågner han mellem 4-8 gange i øjeblikket og skal trøstes, måske have sin sut og puttes igen.

Kl. 05 ammes han og sover videre... og sådan fortsætter dagen.

Jeg er naturligvis bekymret for, at den meget urolige søvn skyldes sult eller tørst. Derfor er jeg begyndt at give ham en flaske kl. 23. Det skal dog siges, at vores dreng aldrig har sovet meget lange stræk (max 3-4 timer, og i øjeblikket kun 1-2 timer).

Jeg skal måske lige nævne, at han begyndte at kravle, da han var godt 6 måneder, og hans motoriske udvikling spiller også ind i forhold til nattesøvnen, ved jeg. Dog håber jeg snart, han begynder at sove lidt bedre, så vi alle kan få en god nattesøvn.

Kan det tænkes, jeg skal prøve at give ham en flaske med modersmælkerstatning i løbet af dagen? Jeg prøvede i foregårs, og her drak han sølle 50 ml og blev så ved med at dreje hovedet væk og klynke - præcis som når jeg forsøger at amme ham i dagstimerne.

Du skal vide, at vores søn generelt er en utrolig glad og smilende, lille dreng. Han har fra fødslen haft en særdeles god appetit og vejer godt 9 kg nu, vil jeg tro. Jeg håber, du kan fortælle mig, om han mon får nok at spise og drikke, Helen. Og hvis ikke, hvad kan jeg så gøre?

Med venlig hilsen

Cecilie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder