Brev:
Afviser brystet
22. april 2015
Alder:
7 mdr.
Afviser brystet
Kære Helen,
Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!
Jeg har en dejlig søn på 7 måneder, der er kommet rigtig godt igang med grød og mos takket været dine råd i bogen "Børn og mad". Vi startede ud med smagsprøver, da han ved 5,5 måneders-alderen pludselig begyndte at vise stor interesse for de voksnes mad. Hurtigt blev smagsprøverne til reelle måltider, først ét om dagen, så to, så tre, og nu er vi oppe på fire måltider hver dag. Det går rigtig godt, og han spiser faktisk alt, hvad jeg tilbereder med stor fornøjelse.
Min bekymring går nu på: For knap tre uger siden (da han var 6,5 måned), begyndte han at afvise mit bryst i løbet af dagen. Han er blevet ammet uden større vanskeligheder siden fødslen, men pludselig begyndte han at græde, hver gang jeg lagde ham til. Først troede jeg, det var en kortvarig fase, men det har hængt ved. Han vrider sig og piber, og jeg har selvfølgelig ikke lyst til at forcere det. Om aftenen vil han gerne spise hos mig, før han skal sove, og også om natten/morgenen ammer jeg ham uden problemer. Jeg er naturligvis bekymret for, om han får nok mælk/væske, nu hvor jeg reelt kun ammer ham 3 gange dagligt.
Vores dagsrytme ser nogenlunde således ud:
Kl. 05.00 ammes han og sover videre.
Kl. 07.30 får han havregrød med frugtmostopping og vand af kop.
Kl. 9.00 puttes han til formiddagslur og sover i 30-60 min.
Kl. 11.00 får han grøntsagsmos med kød eller fisk, gnavegrønt og rugbrødsbjælke til hånden og vand af kop.
Kl. 12.30 puttes han til middagslur og sover typisk 1,5 time.
Kl. 14.30 plejede han at få en smule frugtmos, men nu er vi lige gået over til, at han får flerkorngrød med frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Kl. 16-16.30 puttes han ofte til et kort powernap afhængig af hvor lang en middagslur, han tog. Ofte er han ved at falde om af træthed og bliver pjevset og ked af det, hvis han ikke får sin tredje lur. Han sover som regel 30 min.
Kl. 18.00 får han grøntsagsmos med kød eller fisk, gnavegrønt og rugbrødsbjælke til hånden og vand af kop.
Kl. 19.30 ammes han og puttes til natten. Her har jeg rigeligt med mælk.
Kl. 23.00 plejede han at blive ammet, men for to dage siden begyndte jeg at give ham en flaske, fordi jeg ikke syntes, jeg havde særlig meget mælk, og jeg var bange for, han ikke blev mæt af min mælk. Han spiser 240 ml modersmælkserstatning.
I løbet natten (dvs. efter kl. 23) vågner han mellem 4-8 gange i øjeblikket og skal trøstes, måske have sin sut og puttes igen.
Kl. 05 ammes han og sover videre... og sådan fortsætter dagen.
Jeg er naturligvis bekymret for, at den meget urolige søvn skyldes sult eller tørst. Derfor er jeg begyndt at give ham en flaske kl. 23. Det skal dog siges, at vores dreng aldrig har sovet meget lange stræk (max 3-4 timer, og i øjeblikket kun 1-2 timer).
Jeg skal måske lige nævne, at han begyndte at kravle, da han var godt 6 måneder, og hans motoriske udvikling spiller også ind i forhold til nattesøvnen, ved jeg. Dog håber jeg snart, han begynder at sove lidt bedre, så vi alle kan få en god nattesøvn.
Kan det tænkes, jeg skal prøve at give ham en flaske med modersmælkerstatning i løbet af dagen? Jeg prøvede i foregårs, og her drak han sølle 50 ml og blev så ved med at dreje hovedet væk og klynke - præcis som når jeg forsøger at amme ham i dagstimerne.
Du skal vide, at vores søn generelt er en utrolig glad og smilende, lille dreng. Han har fra fødslen haft en særdeles god appetit og vejer godt 9 kg nu, vil jeg tro. Jeg håber, du kan fortælle mig, om han mon får nok at spise og drikke, Helen. Og hvis ikke, hvad kan jeg så gøre?
Med venlig hilsen
Cecilie