Svar: 8 måneder og korte lure om dagen
22. april 2015
Alder:
8 mdr.
Kære trætte og bekymrede mor
Tak for dit brev - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Der er sandsynligvis flere ting som spiller ind hos jer og en af de store udfordringer, du har lige nu er separationsfasen. Emily er rigtig godt igang med at udvikle sig både motorisk og mentalt og har derfor rigtig svært ved at sove - både om dagen og om natten.
Når børn øver selvstændighed og dermed øver sig i at adskille sig fra deres forældre, så bliver de naturligt også mere tryghedssøgende, pylrede, klynkende. De søger ofte brystet lidt hyppigere, vil gerne putte lidt mere osv. og man ser det ofte om aftenen. Der hvor roen skal falde over dem, hvor de skal give slip på dagen og alle oplevelserne, ja så søger det ekstra nærhed, ekstra fysisk kontakt. I vil derfor sagtens kunne opleve, at jeres datter ikke vil ned i seng, når I forsøger at putte hende om aftenen. Hun græder, protesterer og har ofte brug for at sidde lidt længere tid på skødet, blive holdt lidt i hånden osv.
Den store motoriske uro - det at hun nu er godt igang med at øve sig i at kravle - betyder at hun om natten får sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra. Hun lægger sig op på alle fire og ligger og rokker, og bliver naturligt frustreret, når hun ikke kan finde ud af at blive lagt ned igen. Her har hun brug for at du hjælper hende med at blive lagt ned igen, finde roen og komme videre i søvnen, så vidt muligt uden at du ammer hende…
Om dagen vil hun på samme måde have svært ved at overgive sig til søvnen. Hendes alder og udvikling gør, at hun vil have en større lyst til at opleve, mærke verden, lege og følge med - end hun har lyst til at sove. Hun vil derfor også om dagen godt kunne protestere mod søvnen. Og når hun så endelig falder i søvn, vil hun have tendens til at sove kortvarigt. Hun drømmer rigtig meget, alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover, og derfor vil hun sove uroligt og kan også have svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. I stedet for at komme videre i søvnen, vil hun have tendens til at vågne op…
Det er naturligvis vigtigt at du forsøger at hjælpe hende til at sove så godt som muligt og som du selv skriver, så er der stor forskel på den pige I oplever, når hun er udhvilet og når hun mangler søvn. Det er derfor rigtig godt, hvis du kan trille hende en tur dagligt, så hun en gang om dagen får hjælp til at holde sig sovende og derfor får en længere lur - og jeg vil anbefale middagsluren. Det er helt normalt at børn i denne alder sover en sen og kort formiddagslur og det må hun godt. Men middagsluren kan være god at arbejde på at gøre lidt længere, fordi eftermiddagen så ikke bliver så lang og hun bedre vil kunne spise, lege, hygge med resten af familien, når alle er hjemme:) Samtidig vil det være rigtig godt, hvis I kan undgå den powernap omkring kl 17, fordi den sandsynligvis ikke gør noget godt for nattesøvnen...
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 14 timer i døgnet og jeg vil foreslå at du forsøger at putte hende til natten ca kl 20, sove til ca 07, så nattesøvnen er ca 11 timer og om dagen kan hun så sove 1 time om formiddagen og 2 timer til middag. Hvis hun om aftenen er træt og parat til at sove allerde 19.30, så vil hun sove ca. ½ time mindre i løbet af dagen, men det vil være okay.
Hun vil have behov for 3 amninger med den alder hun har nu og derfor skal amningen tidlig morgen væk. At få fjernet denne vil også give mere appetit til morgenmaden, så hendes mæthed skabes fra morgenstunden:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her 45-60 minutter (forhåbentlig) og hvis hun sover mindre, må middagsluren gerne være lidt længere:)
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med rugbrødshapsere med forskeligt smørbart pålæg, vand af kop.
Tilbydes evt. lidt frugtmos med mme på, som en "gammeldags frugtgrød", en banan eller lignende, som et lille mellemmåltid før hun puttes til middagslur. Det kan være med til at gøre, at hun sover bedre lur og sikrer samtidig, at hun ikke er for sulten, når hun vågner, hvilket du oplever lige nu...
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13.30 og må her gerne sove til ca 15.30, hvis hun kan hjælpes til det…
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet ca kl 19-19.15. Den giver god ro og hjælper med til at hun ikke behøver søge brystet om natten…
Ammes og puttes til natten ca. 19.30 - far må gerne putte, når du har ammet, hvis det fungerer godt.
Sen aften eller først på natten: Ammes x 1. og skal herefter ikke ammes yderligere og om morgenen tilbydes grød.
Det ser ud som om, at jeres datter sover igennem om natten - i hvert fald lyder det som om, at hun sover fra 19.30-03 - dog afbrudt af stillingsskift, drømme, behov for nærhed osv. Hvis denne rytme fungerer er det fint. Men I kunne også forsøge, at du ammer hende sen aften, før du selv går i seng. Gerne fra begge bryster. Du kan tage hende op, og amme hende imens hun mere eller mindre sover og derefter putte hende i seng igen - og herefter skal hun så sove uden mælk til næste morgen, hvor hun så tilbydes grød. Så hendes længste søvnstræk ikke ligger mellem kl 20 og 03, men i stedet mellem kl 23.30 og 06.30..
Det er som sagt fint at trille hende en tur midt på dagen, men du må også gerne lægge dig med hende. Nogle gange vil det hjælpe til en rigtig god lur midt på dagen, at du til middagsluren vælger at lægge dig med hende i dobbeltsengen og ammer hende der, hvorefter I så begge kan sove lidt sammen. Hvis hun her viser tegn på at ville vågne op efter 20-40 minutter, må du gerne give hende brystet igen og på den måde holde hende sovende, så du netop med dit bryst og nærhed, hjælper hende videre i søvnen. Det er okay på det tidspunkt :)
Håber du kan bruge lidt af ovenstående tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske