Svar: Sove indenfor

19. april 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev og stort tillykke med lillebror! Det lyder som om, at han og I stortrives på alle måder, hvor er det dejligt:)

Det vil være rigtig godt, at du nu arbejder på at få ham ud af liften. Han er en fysisk stor dreng, og den er for lille til ham, han skal nu lærer at sove direkte i sin barnevogn og i sin tremmeseng.

Nogle gange hjælper det f.eks. at stille liften uden kaleche i tremmesengen, så han begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor han sover, kender omgivelserne og er tryg ved det og så puttes han så direkte i sin seng. Andre gange er der ingen grund til dette, så kan I bare beslutte, at nu skal liften væk, og så putter du ham bare i seng, uden at gøre et større nummer ud af dette, jo mere naturligt du tager det, jo mere naturligt vil han ofte også tage det:)

Nogle børn har en stor motorisk uro og har selv i 3 måneders alderen en aktiv mororefleks, så de "spjætter", når de er ved at falde i søvn og derved får vækket sig selv. Hvis det er tilfældet, kan det ofte hjælpe at svøbe barnet eller bruge en sovepose - sidstnævnte bedst for en dreng på 8 kg eller mere :) Det vil gøre at han føler sig omsluttet og dermed lettere kan finde fysisk ro og overgive sig til søvnen - netop fordi at arme og ben kører på ham, som du beskriver. Når det er sagt, så vil mange børn dog også kunne blive irriteret over at blive puttet i sovepose. Med den alder han har nu og den styrke han lyder til at have, så vil han måske gerne have lov til at bevæge sig lidt i forbindelse med søvn og vil derfor blive frustreret, hvis du putter ham for meget. Samtidig bliver det jo også sommer og varmere, så med det in mente kan du godt forsøge at putte ham med babydyne eller blot med et tæppe, fordi det kan "falde lidt mere ned" omkring ham, når han skal sove.

Du skriver, at du på sigt gerne vil arbejde på, at han ikke falder i søvn med brystet. Det er også rigtigt, at du nu godt kan forsøge at lære ham at sove uden, at han har brystet i munden, men amning skal stadig indgå som en fast del af hans putteritual og han skal ikke puttes vågen. Han skal puttes fra din favn lige der, hvor han næsten sover, men dog er vågen nok til lige at registrere, at han puttes i sin seng.

Det er helt naturligt at han stadig viser stort behov for tryghed og sover allerbedst, når han kan mærke dig, mærke at du er der. Det kan være en god idé at du ammer ham, skifter ham og her evt. svøber ham og så ammer du ham igen. Og når han så skal sove, så skal du se på ham. Se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og ...

Annonce

... når du kan se, at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han kan være svøbt, så skiftet fra din favn og ned i sengen ikke virker så voldsomt. Du kan også putte ham med en sut og måske en sutteklud ved ansigtet, det kan give lidt samme fornemmelse, som når han ligger på din brystkasse eller ligger ved dit bryst...

Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.

Hvis han er glad for den bevægelse, som barnevognen kan give ham og derfor sover godt i den på altanen, så kan du også vælge at putte ham i barnevognen indendøre. Du kan også købe "brio bedrockers", som du kan sætte på hans tremmesengen, så du på den måde kan vippe sengen lidt for at lulle ham ind i søvnen. Generelt er det dog en god idé, hvis du ikke øger hans behov for bevægelse, som du også selv er inde på:) Prøv derfor om du kan nøjes med at lære ham det ved, at du bruger dine hænder og med dem luller ham i søvn i en stillestående seng…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når han har tendens til at vågne efter 20-30 minutter, så kan det for det første skyldes, at han her skifter søvnstadie og har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Hans søvn ændrer fysiologisk sammensætning lige nu og det kan gøre, at han har svært ved at sove sammenhængende. Det vil her være rigtig godt, hvis du kan stå parat og hjælpe ham videre i søvnen med dine hænder og nærhed, for på den måde at holde ham sovende.

Du må faktisk også gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham der, når han skal sove middagslur. Lad ham bare falde i søvn ved siden af dig. Udnyt tiden til selv at få en lille lur eller lad ham ligge og lav noget praktisk imens. Du skal her naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af sengen. Det kan være godt givet ud, at du på den måde hjælper ham ind i en rytme, hvor han får en længere lur midt på dagen, så hans indre ur påvirkes til at føle fornemmelse for netop dette.

Når han skal sove indendøre, så er det generelt en god idé, at du forsøger at putte ham i et køligt rum. Du kan med fordel, før han skal sove, åbne vinduet, så der kommer frisk luft ind i rummet og samtidig holde gardinerne trukket for, så solens stråler holdes ude. At blive puttet i et køligt og let mørkt rum, vil være rigtig dejligt for ham, og vil være godt for hans søvn. Når du putter ham holdes gardinet for, men vinduet lukkes, så han ikke får træk:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.