Sove indenfor

19. april 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Sove indenfor

Hej Helen

D. 30. december kom lillebror :) 10 dage over termin kom en dejlig dreng efter en fantastisk fødsel i vand. Han vejede 4.036 g. og var sund og rask.

Han har været dejlig nem fra starten. Sovet og spist godt og været nem at trøste når han var ked.. Vi kan godt mærke at han nu er blevet ældre og det er dejligt at han er så meget på med smil, latter, pludren og flere vågne timer :)

Jeg ammer ham fuldt ud og han er en godt bygget dreng på 8 kg.
Den famøse 3-4 måneders alder, hvor søvnen ændrer sig, kan også mærkes men her som 2. gangs forældre bliver man ikke så frustreret ;)

Mit spørgsmål går egentlig mest ud på hvordan jeg bedst muligt lærer lillebror også at kunne sove indenfor om dagen. Med storebror kunne han kun sove i sin barnevogn, dvs. vi var meget afhængige af den. Hvis vi var hos nogle uden altan eller have måtte vi gå fordi han skulle sove og dage hvor han var nødt til at sove indenfor (grundet sygdom el.lign) vågnede han efter 30 min. og kunne ikke falde i søvn igen.

Lige nu sover lillebror ude i barnevognen på altanen under hans to lure og den sidste eftermiddagslur på en halv time er som regel inde i vores seng eller i barnevognen.
Nu hvor det bliver ...

Annonce

... varmere i vejret kan han ikke stå på altanen. Vi har solen direkte ind ved middagstid, uden skygge så der bliver rigtig varmt derude. Ville derfor gerne lære ham også at kunne sove godt indenfor.

Han vågner efter 30 min. og så skal jeg stå og vippe med liften men han falder aldrig rigtig i søvn igen, kun meget let og vågner når jeg stopper. Det er ikke holdbart både fordi at han er tæt på at være for stor til liften samt ikke godt for mine arme.
Hvis jeg sætter mig og nusser ham i ansigtet, holder min hånd på hans bryst og siger ssshhh så bliver han helt urolig og arme og ben kører på ham og jeg giver oftest op...
Han er ikke bedste venner med sutten men nogle gange hjælper det at han bare lige har det lidt i munden, andre gange ikke..

Har du nogle gode råd til hvordan jeg både lærer ham at blive puttet om dagen i sengen med henblik på når han ikke falder i søvn ved brystet længere og hvordan jeg lærer ham at sove videre når det er indenfor?

Som sagt er han svær at få til ro ved bare at være ved ham og holde ham tæt og vise at jeg er der uden at det er med bevægelse. Det er ikke en ting jeg fandt mirakelkuren til ved storebror så derfor disse spørgsmål :)

Med venlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor