Svar: Vågner mange gange efter putning

16. april 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)

Her kommer lidt overvejelser, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, du kan bruge:)

For det første er der jo jeres datters alder og den store udvikling, som hun går igennem lige nu. Som du selv er inde på, så spiller separationsfasen helt sikkert ind. Selvom det næsten altid har været svært for hende, så er det bare ekstra svært lige nu. Det er rigtig svært for hende at overgive sig til søvnen, det er svært at slippe dagen og falde i søvn. Det er på samme måde rigtig svært for hende at sove roligt, når hun endelig sover, hun har en stor mental og fysisk uro, som gør det svært at ligge stille. Det er også naturligt at hun søger jeres hænder, sover bedst, når hun kan mærke jer og at hun lige nu har rigtig meget brug for at mærke jer tæt - det er således naturligt, at hun søger jeres fysiske kontakt om natten og tydeligt sover godt, når hun får dette.

For det andet, så skal du natuligvis være opmærksom på, om hun kan have ondt. Når børn vågner, græder ulykkeligt og som hos jer skriger, så kan det skyldes smerter. Det kan være smerter fra ørerne, det kan også være at hun har blærebetændelse og har ondt, når hun tisser. Hun kan også have ondt i nakke, skuldre, mave osv. Og det er vigtigt at sikre sig, at hun ikke vågner og skriger, fordi hun har ondt.

Hendes rytme om dagen kan spille ind, som du også er inde på. Det lyder rigtig fint, at hun sover to lure dagligt. Prøv om I kan arbejde på netop en rytme, hvor hun sover en lidt længere middagslur og kan springe dagens 3 lur, powernappen, over. Det kan måske hjælpe jer…

I skal også se på hendes samlede søvnbehov. De fleste børn i denne alder sover ca. 14.5 time i døgnet. Hvis I lige nu putter jeres datter kl 19, og hun så sover til klokken er 7-8 om morgenen, så sover hun 12-13 timer om natten. Det levner naturligt kun plads til 1-2 timers dagssøvn… Om dagen sover hun dog ofte 1.5 time om formiddagen og 1 time om eftermiddagen og nogle gange en halv times powernap - så måske er jeres udfordring, at hun netop puttes for tidligt, og at hun egentlig ikke er parat til at sove, når I forsøger - men naturligt er træt, fordi hendes middagslur ikke er så lang.

En mulighed kan derfor også være, at I arbejder på, at hun kommer op til fast tid hver morgen og sover en lidt længere middagslur, springer powernappenn over og så sover lidt senere til natten… Så hendes nattesøvn bliver lidt kortere og dagssøvnen lidt længere:)

Jeres rytme om aftenen kan spille ind. Det har betydning, hvor meget hun spiser, hvad hun spiser, at hun får flaske osv. Det vil også have betydning, at hun f.eks. får et bad om aftenen, ligesom jeg vil anbefale, at I giver hende en godnatgrød nu, som en fast del af hendes putteritual.

Jeg vil anbefale, at I lige nu forsøger med en aften, der ser således ud:

Aften 17.30-18: Familiemad, udgangspunktet er jeres mad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad - badet skal ligge ca. 1 time før hun skal puttes og bør afsluttes med god frottering i håndklædet, at hun bliver smurt med creme, får lidt ...

Annonce

... massage osv. Det vil hjælpe hende til at kunne slappe bedre af i kroppen.

Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Vand eller mme af kop. Får herefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten 19.15-19.30 - altså lidt senere end I forsøger lige nu. I giver hende flasken, lader hende falde i søvn i sengen, sidder hos hende, synger godnatsang osv. så hun falder i søvn, der hvor I ønsker hun skal sove.

Sen aften 23: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med en grød.

At skabe en sådan aftenrytme med bad, godnatgrød og to flasker kan være rigtig godt til at hjælpe hende og kan give hende den ro hun behøver, samtidig kan det at I prøver at indføre badet og putter hende 15-30 minutter senere også have betydning.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I fortæller, at I om aftenen skal have hende på benene og køre dem fra side til side, fordi hun på den måde falder i søvn med dette samme. Det lyder derfor som om, at hun har lært, at hun skal vugges/bevæges voldsomt for at sove. Her er mit forslag, at I forsøger at minimere dette mere og mere. I skal arbejde på at gøre det mindre og mindre, så hun lærer at sove uden denne afhængighed. I begyndelsen stadig have hænderne på hende, vugge hende osv. men mindre og mindre voldsomt og holde pauser undervejs, så hun lærer at undvære. I kan også købe f.eks. "brio bedrockers" til hendes seng og så vugge sengen frem og tilbage - dette går dog ikke, hvis I vælger at koble hendes seng til jeres seng, hvilket vil være mit næste forslag:)

Hvis I kan fjerne tremmerne fra den ene side af sengen og sætte hendes seng sammen med jeres seng, så kan hun både lære at sove i sin seng, og I kan samtidig blive i jeres seng. I kan berolige hende med jeres hænder osv. som I plejer, men uden at I behøver stå op. Om natten lægge en hånd over på hende, så hun igen kan mærke jer, men hvor I stadig har mulighed for at sove videre. Og hun vil naturligt så også kunne kravle over og putte sig ind til jer, hvis hun har behov for det. Men hun lærer naturligt stadig at sove i egen seng og lige nu starte natten i egen seng. Det kan altså være god grobund for, at hun fortsat fremover forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove, men hvor I lige nu naturligt tilbyder hende den ekstra tryghed og nærhed, som hun søger.

Nogle gange når børn vågner efter 30 minutter, så skyldes det, at de er mere sultne. Her hjælper godnatgrøden og flasken, men nogle gange kan det faktisk være en god idé at tilbyde en lille ekstra flaske, for at se om det beroliger og hjælper hende det sidste vej ind i søvnen. Hvis hun således kun drikker en lille flaske eller en halv flaske, når hun puttes, så vil hun måske have brug for den sidste halve flaske, når hun efter 30 minutter vågner og er ked af det - den kan hun så få og derefter sove videre. Og det vil være okay. Mange børn vil i denne alder også have behov for to amninger - de bliver ammet, falder i søvn, vågner efter 30 minutter, græder, ammes igen og sover så derefter lang mere roligt. Samme rytme kan hun sagtens have, selvom I giver flaske:)

Som du kan se, kan rigtig mange ting spille ind. Jeg håber, at du kan bruge lidt af ovenstående overvejelser videre:)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.