Svar: Vække fra lur

15. april 2015

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, men skal have lov til at sove, når de sover. Børn falder i søvn, når de er trætte og har brug for at sove og så vågner de naturligt, når de ikke har brug for mere søvn - og hvis de få lov til at vågne af sig selv, så er de naturligt mere veludhvilede og vil have mere overskud til at møde dagen og alle oplevelser:)

Når børn i din datters alder vågner midt nat, så skyldes det ofte at de tager en powernap sidst på dage. At din datter f.eks. falder lidt i søvn på vej hjem fra vuggestue, så hun lige sover lidt i bilen eller på cyklen. Den søvn hun måske lige når at få her vil "æde" af nattesøvnen. Det betyder at hun kan blive rigtig svær at få til at sove om aftenen, at hun kan vågne meget tidligt om morgenen eller at hun får en opvågning midt at på 1-2 timer, hvor hun virker frisk og parat til at stå op…

Derfor skal du i første omgang se på, om der kan ændres noget i hendes rytme, så hun undgår at sove efter kl 15.30-16… fremfor at vække hende og afkorte hendes middagslur.

Det næste du skal gøre er at forsøge at få hende til at sove om natten. Sørge for ikke at tænde lys, ikke snakke og pludre med hende, ikke vise vågenhed, men signalere, at det er mørkt, det er nat og dermed sovetid. Det er vigtigt at arbejde på at få hende til at sove her og således få afkortet hendes vågenhed om natten. Nogle børn kan have glæde af ...

Annonce

... at få lidt brød og lidt vand. Det kan være en drypfri kop, så hun ikke spiller og derfor selv kan tage lidt, når hun vågner - og derefter vil hun så måske kune sove videre. Man kan naturligvis diskuterer behovet for at få mad og drikke midt om natten, men hvis det gør at hun så kan vågne, drikke lidt vand og falde i søvn igen i løbet af 15-20 minutter i stedet for at hun er vågen i mere end en time, så er det givet godt ud.

Jo mere du kan få hende til at sove om natten, jo mere vil hun naturligt afkorte i sin dagssøvn og det er som udgangspunkt vigtigt, at hun selv kortere sin søvn ned.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun ikke sover sidst på eftermiddagen og problemet således ikke ligger der, og hvis det ikke kan lykkes for dig at nedbringe hendes vågenperiode om natten, så kan man godt nogle gange overveje at vække hende fra hendes lur. De fleste 2 årige har behov for 1.5-2 timers middagslur. Din datter fylder snart 2 år og har et søvnbehov der ligger under gennemsnittet, så måske vil det være fint at vække hende efter ca. 1.5 time, hvis hun ikke vågner af sig selv. På den måde får hun stadig lov til at sove lidt længere end hun ofte gør i vuggestuen. Det er også så lang tid, at hun kommer igennem alle de gode stadier af søvnen og får således en god kvalitet af sin middagslur - men det er måske kort nok tid til at hendes nattesøvn ikke bliver så påvirket…:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor