Svar: Sommertid vs vintertid
14. april 2015
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
For de fleste børn giver det ikke store udfordringer, at gå fra vintertid til sommertid, men nogle børn har naturligt sværere ved det - og hvis barnet har en god stabil rytme, et stabilt indre ur, så kan det faktisk være rigtig svært at ændre, og barnet vil meget let falde tilbage til sin gamle rytme, som du selv nævner:)
Det er dog vigtigt, at du forsøger at starte dagen til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Når dagen starter til samme tid, så er der stor sandsynlighed for at resten af dagen passer sig ind, så formiddagslur og middagslur kommer til at ligge til samme tid og spisetiderne osv. også bliver mere ens - og dermed også et tidligere puttetidspunkt om aftenen. MEN det betyder så også, at du er nødt til at vække din dreng om morgenen, hvis ikke han vågner af sig selv.
Og det må du gerne. Det er okay, at du vækker ham og lader dagen starte, så han f.eks. altid spiser morgengrød kl 7.00, som vist er det tidspunkt, der passer ind i jeres hverdag og rytme. Han skal stadig puttes til formiddagslur og middagslur og naturligt så passes puttetidspunktet om aftenen ind efter, hvad tid han står op af sin middagslur. Jo tidligere han står op om morgenen, jo tidligere hans lure ligger dagen igennem, jo tidligere vil han ofte gå i seng. Når du vækker ham om morgenen, er det således ikke for at fjerne søvn fra ham, men for at hjælpe ham til en rytme, hvor han stadig får den søvn han har behov for om dagen og puttes til passende tid om aftenen.
Du har naturligvis ret i, at hans rytme på sigt vil ændre sig, men lige nu og de næste måneder frem vil han højst sandsynligt stadig have behov for både en formiddagslur og en middagslur:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske