Svar: Sommertid vs vintertid

14. april 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

For de fleste børn giver det ikke store udfordringer, at gå fra vintertid til sommertid, men nogle børn har naturligt sværere ved det - og hvis barnet har en god stabil rytme, et stabilt indre ur, så kan det faktisk være rigtig svært at ændre, og barnet vil meget let falde tilbage til sin gamle rytme, som du selv nævner:)

Det er dog vigtigt, at du forsøger at starte dagen til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Når dagen starter til samme tid, så er der stor sandsynlighed for at resten af dagen passer sig ind, så formiddagslur og middagslur kommer til at ligge til samme tid og spisetiderne osv. også bliver mere ens - og dermed også et tidligere puttetidspunkt om aftenen. MEN det betyder så også, at du er nødt til at vække din dreng om morgenen, hvis ikke han vågner af sig selv.

Og det må du gerne. Det er okay, at ...

Annonce

... du vækker ham og lader dagen starte, så han f.eks. altid spiser morgengrød kl 7.00, som vist er det tidspunkt, der passer ind i jeres hverdag og rytme. Han skal stadig puttes til formiddagslur og middagslur og naturligt så passes puttetidspunktet om aftenen ind efter, hvad tid han står op af sin middagslur. Jo tidligere han står op om morgenen, jo tidligere hans lure ligger dagen igennem, jo tidligere vil han ofte gå i seng. Når du vækker ham om morgenen, er det således ikke for at fjerne søvn fra ham, men for at hjælpe ham til en rytme, hvor han stadig får den søvn han har behov for om dagen og puttes til passende tid om aftenen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du har naturligvis ret i, at hans rytme på sigt vil ændre sig, men lige nu og de næste måneder frem vil han højst sandsynligt stadig have behov for både en formiddagslur og en middagslur:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor