Putning og nat i egen seng og på eget værelse

14. april 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Putning og nat i egen seng og på eget værelse

Kære Helen.

Jeg har igennem længere tid læst dine gode og nærværende svar til andre mødre med forskellige problemstillinger, og jeg har nu endelig selv fået taget mig sammen til at skrive til dig, da vores lille familie godt kunne bruge lidt hjælp ift. vores datters dagsrytme.

Vi har en skøn datter på snart 1 år, som lige er startet i vuggestue. Hun er 74 cm lang vejer ca. 9,4 kg og er i fuld gang med at opdage verden.

Vi har lige fra hun blev født haft udfordringer med hendes søvn, som har været ret begrænset. Hun har fra hun var helt spæd kun sovet omkring 20-30 minutter af gangen 3-4 gange om dagen, og om natten har hun fra hun var 3 måneder til 10 måneder sovet 1-2 timer ad gangen, medmindre hun lå hos en af os, eller imellem os i vores seng, så kunne vi få hende til at sove længere både om dagen og om natten.

Vi har fra starten haft hende utrolig meget på armen både når hun var vågen og når hun sov. Da hun blev født havde hun for kort tungebånd, som først blev opdaget efter en måneds tid, hvilket gjorde at hun blev ammet konstant, ikke sov ret meget og lå hos mig hele tiden. Derefter fik hun kolik-agtige anfald indtil hun var tre måneder, som viste sig at have noget at gøre med, at hun var helt spændt op i nakke og skulder pga. en meget hurtig fødsel, så det skulle behandles hos en kiropraktor, så hun blev løst op. Men det har gjort at hun har været en armbaby og er faldet i søvn og sovet rigtig meget i vores arme.

Det er blevet en smule bedre efter hun er startet i vuggestue, hvor hun nogle gange kan tage en varighed på 1,5 - 2 timer om eftermiddagen, men formiddagen er stadig kun 25 minutter. Vi har dog stadig udfordringer med at få hende til at sove mere end 2 x 25 minutter på en dag, hvor hun er hjemme, medmindre vi ligger sammen med hende i vores seng, eller vugger hende i armene.

Men jeg er nervøs for, om vi giver hende en dårlig søvn association ved at ligge inde hos hende, men alternativet er, at hun ligger i sin barnevogn, sover omkring 25 minutter 2 gange på en dag og dermed er møgtræt og pylret sidst på eftermiddagen.

Vi vil også rigtig gerne have at hun sover i sin egen seng hele natten og kommer ind på sit eget værelse. Vi er så småt gået i gang med projektet, men er lidt vakkelvorne omkring hvordan vi skal gribe putningen an samt det, at hun vågner om natten ofte af en varighed på 1 – 3 timer. Vi har set din film på nettet, med hvordan det evt. kan hjælpe at gå frem og tilbage til barnet, ligge det ned og sige godnat. Det er vi herefter begyndt på, og hun bliver meget vred, når vi går og græder, men efter en del gåen frem og tilbage, en del kys og sigen godnat har hun overgivet sig til søvnen, og så har hun de sidste tre aftener sovet fra ca kl. 20 til kl. 01 med et par enkelte opvågninger. Men herefter vågner hun, og vil som regel gerne have flaske og så er jeg lidt i tvivl om hvordan vi skal få hende til at sove igen, for skal ...

Annonce

... vi gøre det samme med at gå og komme tilbage? Det kan nemlig rask væk tage mellem 1 til 3 timer. Eller er det ok at holde på hende evt. vugge hende, eller er det et dårligt mønster? Hvis vi holder på hende og hun falder i søvn på den måde, så vågner hun ofte efter 25 minutter. Problemet er nok også, at vi har vænnet hende til at hun sover et par timer i sin egen seng og derefter er hun kommet over i vores seng.

Så mit spørgsmål ift. søvn går på, hvordan vi skal gribe putning i hendes egen seng an. Er det ok, at vi går frem og tilbage indtil hun falder i søvn, og skal vi gøre det samme mønster om natten? Hun er virkelig vred og utilfreds om natten, da hun har været vant til at komme over i vores seng, efter et par timers søvn i hendes egen. Derfor kan jeg også godt vakle lidt i beslutningen om, at hun skal sove i sin egen seng, da jeg er bange for at hun ikke får den tryghed hun har behov for, men samtidig er både jeg og min kæreste enige om, at vi bliver nødt til at være mere konsekvente i vores håndtering af hendes søvn, da vi begge er bekymrede over, at hun ikke får nok søvn ift. hvad der anbefales, og at vi også er ved at være ret brugte.

Derudover er vi også lidt i tvivl ang. Hendes mad og mælkeindtag. Hun får flaske 2 gange om dagen. 1 inden putning og 1 sen nat omkring kl. 01 afhængig af hvornår hun vågner. Men skal hun i stedet for have vand om natten, så jeg kan give hende en morgenflaske når hun vågner omkring 05.30-06.00? Hun når ikke op på 500 ml. om dagen, da hun ofte er for mæt af aftensmaden og derfor ikke tager helt så meget mælk som om natten.

Jeg kan læse, at du råder andre til at give deres børn grød inden de skal puttes, hvilket jeg endnu ikke har prøvet, men jeg har til gengæld skiftet godnatflasken med mme ud med en flaske vælling, for at se om det giver hende lidt mere ro de første timer af hendes søvn. Men vil du anbefale at vi prøver at tilbyde hende grød efter badning og inden natflasken?

Vores dag ser nogenlunde sådan her ud:
05.30 – 06.30: Vågen ( afhængig af hvor lang tid hun har været vågen om natten)
06.30: Havregrød med lidt smør og mme samt en kop vand
8.45 – 9.00: frugt og brød samt vand i vuggestuen’
Mellem 9.30.00 -11.00: lur på 25 minutter
11.00: frokost
Mellem 12.00 – 14.00: lur på ca.1- 1,5 time
15.00: frugt og brød samt mælk eller vand
16.00-16.30: hjem og få en halv bolle ( her har vi ikke fast givet hende noget at spise)
17.30-18.00: aftensmad ( det samme som vi spiser)
18.00 18.30: bad
Mellem 18.30 – 19.00: flaske med vælling (220 ml) og derefter putning
Omkring kl. 20-20.30 overgiver hun sig til søvnen
Afhængig af hvornår hun vågner får hun en flaske med mme ( 220 ml) Men ofte er det omkring 01.00

Er der noget du tænker vi kan gøre anderledes ift. dagsrytmen?
Jeg ved godt, at det var en længere afhandling, men håber virkelig du kan komme med nogle råd og input til os.

Kærlig hilsen
De trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.