Svar: Sommertid

26. marts 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Christina

Tak for dit brev :)

Det plejer ikke at være det store problem at skifte til sommertid, men det er naturligvis ikke alle børn, som kan finde ud af det, og hvor man derfor lige må hjælpe lidt på vej.

Der er især to ting, du kan gøre:

Når I sætter uret frem, så vil jeres dreng, som du skriver, ofte sove lidt længere om morgenen. Når han plejer at vågne kl 6, vil klokken jo nu vise kl 7, fordi uret er sat en time frem. Du kan derfor vælge at lade ham sove det længere, og på den måde vil hele dagens rytme rykke sig, så han naturligt sove lidt senere hele dagen igennem og derfor også sover lidt senere om aftenen.

Du kan også gøre det, at du hjælper ham med at ændre rytme ved at flytte på hans tidspunkter med ca. 15 minutter af gangen. Det vil sige, at du f.eks. om morgenen kan vække ham 15 minutter tidligere dag for dag, ligesom du om aftenen kan putte ham 15 minutter tidligere aften efter aften. Når uret sættes frem, så vil problemet jo ofte være, at han i stedet for at vise træthed kl 19, måske først viser træthed kl 20 (fordi hans indre ur siger, at klokken er 19 der). Hvis ...

Annonce

... du gerne vil have ham til at sove allerede kl 19, så kan du derfor forsøge at putte ham lidt tidligere aften efter aften. Det vil sige, at du første aften putter ham kl 20, herefter kl 19.45, så kl 19.30, 19.15. Om morgenen kan du så forsøge at vække ham med 15 minutters forskudt interval…

Det behøver som sagt ikke blive noget større problem. Din bekymring omkring, at hans nattesøvn vil blive en time kortere, fordi han sover en time senere og kommer tidligere op (bliver vækket), vil ofte kun vare et par døgn og opstår netop, fordi du vækker ham om morgenen. Hvis han i øvrigt følger samme rytme hele dagen igennem, så vil han ofte af sig selv passe rytmen ind. Nogle børn vil også forlænge deres dagssøvn lidt i denne periode, så de på den måde samlet stadig får deres søvnbehov dækket…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Faktisk er der forældre, som netop udnyttet skiftet til sommertid til at få børnene til at sove lidt længere om morgenen og gå lidt senere i seng…:) Har man et barn som plejer at vågne kl 05, kan det være lykken pludselig at få lov til at sove til kl 06..:)

Håber ovenstående giver lidt ro, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder