Svar: Sommertid
26. marts 2015
Alder:
9 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
Det plejer ikke at være det store problem at skifte til sommertid, men det er naturligvis ikke alle børn, som kan finde ud af det, og hvor man derfor lige må hjælpe lidt på vej.
Der er især to ting, du kan gøre:
Når I sætter uret frem, så vil jeres dreng, som du skriver, ofte sove lidt længere om morgenen. Når han plejer at vågne kl 6, vil klokken jo nu vise kl 7, fordi uret er sat en time frem. Du kan derfor vælge at lade ham sove det længere, og på den måde vil hele dagens rytme rykke sig, så han naturligt sove lidt senere hele dagen igennem og derfor også sover lidt senere om aftenen.
Du kan også gøre det, at du hjælper ham med at ændre rytme ved at flytte på hans tidspunkter med ca. 15 minutter af gangen. Det vil sige, at du f.eks. om morgenen kan vække ham 15 minutter tidligere dag for dag, ligesom du om aftenen kan putte ham 15 minutter tidligere aften efter aften. Når uret sættes frem, så vil problemet jo ofte være, at han i stedet for at vise træthed kl 19, måske først viser træthed kl 20 (fordi hans indre ur siger, at klokken er 19 der). Hvis du gerne vil have ham til at sove allerede kl 19, så kan du derfor forsøge at putte ham lidt tidligere aften efter aften. Det vil sige, at du første aften putter ham kl 20, herefter kl 19.45, så kl 19.30, 19.15. Om morgenen kan du så forsøge at vække ham med 15 minutters forskudt interval…
Det behøver som sagt ikke blive noget større problem. Din bekymring omkring, at hans nattesøvn vil blive en time kortere, fordi han sover en time senere og kommer tidligere op (bliver vækket), vil ofte kun vare et par døgn og opstår netop, fordi du vækker ham om morgenen. Hvis han i øvrigt følger samme rytme hele dagen igennem, så vil han ofte af sig selv passe rytmen ind. Nogle børn vil også forlænge deres dagssøvn lidt i denne periode, så de på den måde samlet stadig får deres søvnbehov dækket…
Faktisk er der forældre, som netop udnyttet skiftet til sommertid til at få børnene til at sove lidt længere om morgenen og gå lidt senere i seng…:) Har man et barn som plejer at vågne kl 05, kan det være lykken pludselig at få lov til at sove til kl 06..:)
Håber ovenstående giver lidt ro, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske