Brev:
Kviksølv
26. marts 2015
Alder:
0 mdr.
Kviksølv
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål om noget som har gået mig på den sidste måned, som jeg håber du kan give mig et ærligt svar på.
Da jeg lige inden min graviditet læste at man ikke skal spise tun som gravid lavede jeg en stor omgang tunsalat af de 3 dåser tun vi havde liggende, så det var væk inden jeg forhåbentligt blev gravid.
Jeg spiste det over 2 dage og på 3. dagen fik jeg sat et æg op på en fertilitetsklinik. Vi var heldige, ægget satte sig fast og sidder der stadig, jeg er nu i 7. uge.
Men nogle uger efter ægoplægningen læste jeg at kviksølvet fra tun er utrolig længe om at udskilles fra kroppen. Faktisk er halveringstiden i kroppen 70-80 dage!
Derefter læste jeg om hvor skadeligt det kan være for et foster at moren indtager kviksølv, at barnet kan få indlæringsvanskeligheder mm. Min eneste trøst er at hjernen først dannes i sidste del af graviditeten (som jeg forstår det), så det håber jeg gør en forskel ift. de skadelige påvirkninger det kan have på fostret.
De 2 af dåserne var nogle dyre dåsere med et bæredygtigt certifikat på, men da de hedder Albacore Gold går jeg ud fra at de er lavet af albacore tun, hvilket jeg sidenhen har kunnet læse mig til indeholder 3 gange så meget kviksølv som andet tun. Altså svarer det til at jeg har spist 7 dåser tun i dagene lige op til min ægoplægning!!
Jeg læser i disse dage om at min lille spires centralnervesystem mm. bliver formet, og jeg er hele tiden bange for at der skal dannes noget som kan tage alvorligt skade af al den kviksølv der er i min krop.
Nogle gange håber at få en abort, så jeg er sikker på at der ikke kommer et skadet barn ud pga. den tunsalat :-(
Det skal tilføjes at jeg selv har AD(H)D i mild grad og derfor er meget opmærksom på hvad jeg spiser og omgiver mig med af hormonforstyrrende stoffer, e-numre, tilsætningsstoffer mm. da mit barn i forvejen har forhøjet risiko for den diagnose.
Jeg ved godt at det virker som en total overreaktion, men alle steder står der bare at kviksølv kan skade fostres hjerne, føre til indlæringsvanskeligheder mm. og jeg er simpelthen så bange for at mit barn vil blive skadet eller få ADHD pga. det tun.
Jeg er ikke ude i at jeg vil have en abort pga. af det, og jeg ved godt at du ikke kan gøre fra eller til, men jeg bliver bare nødt til at vide: Er det meget skidt med al den kviksølv jeg har i mig lige nu?
Og kan jeg selv gøre noget? Undgå dåsemad og rejer f.eks.? Jeg tager fiskeolie hver dag, så jeg mangler ikke omega 3.
Hilsen