Kviksølv

26. marts 2015

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kviksølv

Hej Helen

Jeg har et spørgsmål om noget som har gået mig på den sidste måned, som jeg håber du kan give mig et ærligt svar på.

Da jeg lige inden min graviditet læste at man ikke skal spise tun som gravid lavede jeg en stor omgang tunsalat af de 3 dåser tun vi havde liggende, så det var væk inden jeg forhåbentligt blev gravid.

Jeg spiste det over 2 dage og på 3. dagen fik jeg sat et æg op på en fertilitetsklinik. Vi var heldige, ægget satte sig fast og sidder der stadig, jeg er nu i 7. uge.

Men nogle uger efter ægoplægningen læste jeg at kviksølvet fra tun er utrolig længe om at udskilles fra kroppen. Faktisk er halveringstiden i kroppen 70-80 dage!

Derefter læste jeg om hvor skadeligt det kan være for et foster at moren indtager kviksølv, at barnet kan få indlæringsvanskeligheder mm. Min eneste trøst er at hjernen først dannes i sidste del af graviditeten (som jeg forstår det), så det håber jeg gør en forskel ift. de skadelige påvirkninger det kan have på fostret.

De 2 af dåserne var nogle dyre dåsere med et bæredygtigt certifikat på, men da de hedder Albacore Gold går jeg ud fra at de er lavet af albacore tun, hvilket jeg sidenhen har kunnet læse mig til indeholder 3 gange så meget kviksølv som andet tun. ...

Annonce

... Altså svarer det til at jeg har spist 7 dåser tun i dagene lige op til min ægoplægning!!

Jeg læser i disse dage om at min lille spires centralnervesystem mm. bliver formet, og jeg er hele tiden bange for at der skal dannes noget som kan tage alvorligt skade af al den kviksølv der er i min krop.
Nogle gange håber at få en abort, så jeg er sikker på at der ikke kommer et skadet barn ud pga. den tunsalat :-(

Det skal tilføjes at jeg selv har AD(H)D i mild grad og derfor er meget opmærksom på hvad jeg spiser og omgiver mig med af hormonforstyrrende stoffer, e-numre, tilsætningsstoffer mm. da mit barn i forvejen har forhøjet risiko for den diagnose.

Jeg ved godt at det virker som en total overreaktion, men alle steder står der bare at kviksølv kan skade fostres hjerne, føre til indlæringsvanskeligheder mm. og jeg er simpelthen så bange for at mit barn vil blive skadet eller få ADHD pga. det tun.

Jeg er ikke ude i at jeg vil have en abort pga. af det, og jeg ved godt at du ikke kan gøre fra eller til, men jeg bliver bare nødt til at vide: Er det meget skidt med al den kviksølv jeg har i mig lige nu?

Og kan jeg selv gøre noget? Undgå dåsemad og rejer f.eks.? Jeg tager fiskeolie hver dag, så jeg mangler ikke omega 3.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi