Svar: Kviksølv
26. marts 2015
Alder:
0 mdr.
Kære søde du
Ro på! Og kæmpe stort tillykke med at du er blevet gravid. Det er da fantastisk dejligt, at det lykkedes for jer:)
Det er rigtig rigtig vigtigt, at du forsøger ikke at læse en masse på nettet, for du gør kun dig selv ekstra urolig og nervøs, og det gavner hverken dig eller det lille barn i din mave. Det allerbedste du kan gøre er at glæde dig, nyde din graviditet, nyde at du får lov til at opleve dette lille mirakel, som det jo er. Jo bedre du har det med dig selv, graviditeten og det hele, jo bedre er det for jer alle tre.
Der er masser af kvinder som i "bagklogskabens klare lys" ville ønske at de ikke havde spist noget bestemt, ikke havde været i byen og drukket alkohol, ikke havde røget de cigaretter osv. - fordi de så opdager, at de er gravide. Og der er masser af kvinder, som derfor går rundt som dig, bekymrer sig og bliver kede af det. Sket er dog sket, og ofte sker der ingen skade! Det bedste du kan gøre nu er at sørge for, at du fremover, gør alt det gode du kan for dig selv og for dit ufødte barn. Og godt er det netop, at du f.eks. spiser fisk eller fiskeolie.
Fisk indeholder mange vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og omega-3 fedtsyrer. Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk, som f.eks. laks, sild, makrel.
Omega-3 er vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne. Det har betydning for udviklingen af barnets synssansen, indlæringsevne og hukommelse. Derudover har det også betydning for at graviditeten opnår normal længde, og at barnet har en normal fødselsvægt. Når fisk er vigtigt - både når man er gravid og når man ammer:)
Nogle gange kan man som gravid godt blive så bange for at spise fisk, f.eks. på grund af kviksølvindholdet, at man vælger helt at lade være med at spise fisk. Men Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser fisk, både når man er gravid, og når man ammer. Gerne 350 gram fisk om ugen – heraf ca. 200 gram fed fisk. Der er så mange gode ting ved at spise fisk, at det skal prioriteres.
Med hensyn til ADHD, så er der i England lavet et studie, hvor børn med diagnosen ADHD gennem et tremånedersforløb fik et tilskud af fiskeolie. Dette studie viste, at børnene blev bedre til at læse og skrive, og at de kunne koncentrere sig bedre, de viste mindre hyperaktiv adfærd.
Med hensyn til hvad du generelt kan gøre, så vil det være rigtig godt at du:
- Spiser sundt og varieret
- Undgår alkohol
- Undgår rygning
- Dyrker motion
- Gør rent og lufter ud
- Bruger svanemærkede produkter, når du køber shampoo, sæbe, rengøringsmidler osv.
- At du ikke farver hår
- At du ikke maler børnemøbler eller børneværelse osv.
- At du ikke spiser medicin, med mindre det er lægeordineret
Og som sagt - nyder din graviditet og at det er lykkes for jer:)
Jeg glæder mig rigtig meget til at følge dig og din lille baby, - jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske