Svar: Kviksølv

26. marts 2015

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære søde du

Ro på! Og kæmpe stort tillykke med at du er blevet gravid. Det er da fantastisk dejligt, at det lykkedes for jer:)

Det er rigtig rigtig vigtigt, at du forsøger ikke at læse en masse på nettet, for du gør kun dig selv ekstra urolig og nervøs, og det gavner hverken dig eller det lille barn i din mave. Det allerbedste du kan gøre er at glæde dig, nyde din graviditet, nyde at du får lov til at opleve dette lille mirakel, som det jo er. Jo bedre du har det med dig selv, graviditeten og det hele, jo bedre er det for jer alle tre.

Der er masser af kvinder som i "bagklogskabens klare lys" ville ønske at de ikke havde spist noget bestemt, ikke havde været i byen og drukket alkohol, ikke havde røget de cigaretter osv. - fordi de så opdager, at de er gravide. Og der er masser af kvinder, som derfor går rundt som dig, bekymrer sig og bliver kede af det. Sket er dog sket, og ofte sker der ingen skade! Det bedste du kan gøre nu er at sørge for, at du fremover, gør alt det gode du kan for dig selv og for dit ufødte barn. Og godt er det netop, at du f.eks. spiser fisk eller fiskeolie.

Fisk indeholder mange vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og omega-3 fedtsyrer. Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk, som f.eks. laks, sild, makrel.

Omega-3 er vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne. Det har betydning for udviklingen af barnets synssansen, ...

Annonce

... indlæringsevne og hukommelse. Derudover har det også betydning for at graviditeten opnår normal længde, og at barnet har en normal fødselsvægt. Når fisk er vigtigt - både når man er gravid og når man ammer:)

Nogle gange kan man som gravid godt blive så bange for at spise fisk, f.eks. på grund af kviksølvindholdet, at man vælger helt at lade være med at spise fisk. Men Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser fisk, både når man er gravid, og når man ammer. Gerne 350 gram fisk om ugen – heraf ca. 200 gram fed fisk. Der er så mange gode ting ved at spise fisk, at det skal prioriteres.

Med hensyn til ADHD, så er der i England lavet et studie, hvor børn med diagnosen ADHD gennem et tremånedersforløb fik et tilskud af fiskeolie. Dette studie viste, at børnene blev bedre til at læse og skrive, og at de kunne koncentrere sig bedre, de viste mindre hyperaktiv adfærd.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til hvad du generelt kan gøre, så vil det være rigtig godt at du:

- Spiser sundt og varieret
- Undgår alkohol
- Undgår rygning
- Dyrker motion
- Gør rent og lufter ud
- Bruger svanemærkede produkter, når du køber shampoo, sæbe, rengøringsmidler osv.
- At du ikke farver hår
- At du ikke maler børnemøbler eller børneværelse osv.
- At du ikke spiser medicin, med mindre det er lægeordineret

Og som sagt - nyder din graviditet og at det er lykkes for jer:)

Jeg glæder mig rigtig meget til at følge dig og din lille baby, - jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger