Svar: Egen seng, op ned metode, afvænnes med natamning

24. marts 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Stine

Tak for dit brev - det lyder som en god idé at arbejde på lidt nye søvnvaner hos jer. Især fordi det lyder som om at jeres datter får rigtig meget mælk hos dig. Hun dier ikke nødvendigvis længe hver gang, men du fortæller, at hun stadig ammes 5-10 gange hver nat, og du fortæller også, at du om dagen lægger dig med hende i dobbeltsengen, når hun skal sove - så det lyder som om at hun også bliver ammet der…

Du skriver, at I ønsker at hun skal sove i egen seng, og at hun max bliver ammet en gang i løbet af natten. Det forstår jeg godt, og det er som sagt vigtigt at skære amningen ned, men hun vil dog stadig have brug for 4 amninger i døgnet med den alder hun har og jeg anbefaler at disse amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Altså f.eks. kl 05, kl 13, kl 20, kl 24… Hvis ikke du ammer her bør hun tilbydes flaske - og du skriver at I om aftenen netop har forsøgt med flaske, hvilket er rigtig fint. Hun skal så ikke ammes også - flasken skal erstatte amningen.

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun får skemad og væske nok hele dagen igennem. Derfor er det vigtigt, at I nu øger hendes indtag af mad og får givet hende mere og mere familiemad. Det vil være rigtig godt, hvis hun kan få grød to gange dagligt, grøntsagsmos to gange dagligt og derudover blive suppleret med frugt. En dagsplan som sikrer hende dette indtag og derudover fire amninger, ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden at blive ammet først - du må her gerne sætte hende i barnevognen og trille hende end tur. Selvom hun ikke er vant til dette, så vil det være godt at hun lærer det nu. Det vil gøre det lettere også for dagplejer at passe hende og det vil være dejligt at hun lærer at sove i sin barnevogn, når sommeren nærmer sig:)

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur. Her må du gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen, så du på den måde sikrer hende en god lur - du må også gerne prøve at putte hende i tremmesengen eller i barnevognen efter amning.

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.

Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, sovs. Der skal være moset mad og mad i større stykker, som hun kan sidde og gumle på, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og skal herefter sove uden mælk til næste morgen tidlig.

Som du kan se i dagplanen, så skal hun nu have rigtig mange måltider dagen igennem, fordi hun netop skal fyldes op, så hun ikke behøver søge brystet om natten fordi hun er sulten og tørstig. Deruover lægger hendes bryst/flaskemåltider sådan, at hun her bliver fyldt godt op med mælk på tidspunkte, som stadig giver plads til mere rigtig mad i maven og hendes væskebehov sikres godt.

I dagsplanen kan du også se, at jeg anbefaler at du om dagen starter med at lære hende at sove uden at få bryst om formiddagen. Mellemmåltidet erstatter amningen her og at du nu arbejder på at hun lærer at sove i sin barnevogn. Netop ved at lade hende sidde op, trille en tur og først lægge hende ned, når hun tydeligt viser sig parat. På den måde kan du lære hende at sove uden at få bryst først.

Når du inden middagslur og før putning om aftenen ammer hende - så er det meget vigtigt, at du lærer hende at sove uden at have brystet i munden. Hun skal altså ikke falde i søvn med brystet. Du skal forsøge at lirke brystet ud af munden på hende og meget gerne nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn… Og det vil være en god idé at I kobler hendes seng til jeres seng.

Hvis I kan fjerne tremmerne fra den ene side og sætte jeres senge sammen, naturligvis sikre jer at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så kan hun lære at sove i egen seng, men har stadig dig (eller far) liggende tæt ved siden af sig. I kan berolige hende med kærtegn, nærhed, en beroligende hånd, så hun kan mærke at I er der og på den måde få nærheden og trygheden - men uden at I behøver tage hende op i armene, vugge hende, gå rundt med hende. Hun lærer at ligge ned og sove og hun lærer at sove i egen seng, men stadig med jer tæt ved sig.

I kan også bruge "op-ned-metoden", hvor I putter hende, og hvis hun græder, så tager I hende op, trøster og beroliger og når hun så atter er rolig, så prøver I at putte hende igen, stå ved hende, trøste med hænder, nærhed og hvis hun græder, så tager I hende op igen, får ro på og prøver så at putte igen… MEN, det lyder som om at hun faktisk vil blive ret ulykkelig over dette, fordi hun aldrig har sovet i sin seng og er vant til at sove i jeres favn, tæt med jeres nærhed og derudover med brystet - så selvom I forsøger at trøste, så lyder det for mig som om at det vil være alt for stor en ...

Annonce

... omvæltning for hende at blive puttet på denne måde.. Derudover vil nogle børn ikke bryde sig om at de igen og igen lægges og tage op, det forvirrer dem og irriterer dem. De har det måske bedre med at blive putte og du så stor, beroliger med hænder, nærhed osv. men hvor hun får lov til at ligge i sin seng og hjælpes til ro der. Mit råd vil derfor være, at I kan forsøge, se hvordan hun reagere, men hvis det tydeligvis ikke virker, så lad være, gør ikke putningen til en kamp.

Det vil naturligt være rigtig svært for hende at skulle sove på afstand af jer, og det er derfor jeg foreslår at koble sengen. Skiftet fra jeres favn og ned i egen seng kan være voldsomt for hende. I kan ikke benytte jer af muligheden med at putte hende i voksipose eller lignende, da hun ikke sover i dette om dagen og ikke er vant til at sove i barnevogn eller egen seng her og hun er efterhånden så fysisk stor, at hun er svær at svøbe og højst sandsynligt vil protestere over dette. Mit forslag er derfor, at I overvejer flasken, som I allerede giver. Flasken har den fordel, at den kan gives der, hvor I ønsker hun skal sove.

I kan altså putte hende i seng, tilbyde flasken imens hun ligger i sin seng og stå ved hende, berolige osv. og lade hende falde i søvn ved at få mælk - ligesom, når hun normalt falder i søvn ved brystet. Når dette er sagt, så kan hun dog blive ligeså uhensigtsmæssig afhængig af flaske som af bryst, så derfor er det vigtigt, at hun også her lærer at falde i søvn uden at have flasken i munden. Altså igen - slipper flaske, smiler til jer, triller om på siden og sover. På denne måde kan i undgå at hun bliver så ulykkelig over at blive puttet fra jeres favn. Vælger I denne metode bør I også elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt, f.eks. ved at komme en lille pude ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.

Og så lidt mere præcist i forhold til dine spørgsmål:

Er det for mget på en gang … Ja sandsynligvis. I kan forsøge og se hvordan hun reagerer, men lad være med at gøre putningen til en kamp. I har jo skabt de rutiner og vaner, som hun har og nu skal hun så lære noget andet - men naturligvis med omsorg og masser af kærlighed :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Far må gerne tage over om aftenen og natten - måske efter kl 23, hvor hun kan ammes eller få en flaske og derefter så er det far, som er på banen. Far og datter kan med fordel sove i dobbeltsengen og mor sove et andet sted. Far kan netop kærtegne, give hende nærhed, fysisk ro og kærlighed, far kan det hele, men af gode grunde ikke amme og han dufter ikke af mælk. Så far kan godt have held med at få hende videre i søvnen, så hun lærer at hun ikke behøver brystet (eller flaske) om natten. Uden gråd bliver det ikke, for I fjerner jo det trygge og det nære, det bedste hun kender… Men man siger, at det tager ca 3 nætter, så vil far kunne fornemme at hun græder mindre, at hendes opvågninger bliver kortere, at hun er lettere at trøste og få videre i søvnen - og tidlig morgen, kan hun så få flaske eller du kan komme ind og amme hende igen… Det kan være en dejlig måde at vågne på…

Hvis du gerne selv vil være der for hende om natten, så kan du naturligvis også det. MEN det er her vigtigt, at du tager en t-shirt eller lignende på, så hun ikke har fri adgang til brystet og som udgangspunkt skal hun jo ikke ammes om natten. Du kan godt amme hende sen aften, så hun er fyldt rigtig godt op med mælk her, men i løbet af natten skal hun ikke ammes - hun burde kunne sove 5 timer uden mælk om natten, gerne lidt mere faktisk, men det vil være et okay mål at stille sig lige nu. Du må også gerne lægge hende til at sove i egen seng sen aften, så hun ligger tæt på men stadig på afstand af dig og duften af din mælk og hvis hun så vågner om natten, så må du forsøge at få hende videre i søvnen, hvor hun er, eller tage hende over til dig og berolige med nærhed og kærtegn og altså uden brystet. Og er det kun brystet som virker, så må du give hende brystet, men her afkorte amningen mere og mere, så hun trøstes, men ikke får mælk.

Det vil være godt at lære hende at sove i barnevognen, så hun kan dette, når hun skal passes i dagpleje - start til formiddagsluren. Md hensyn til middagsluren prøv at variere, så hun nogle dage sover med dig i dobbeltsengen, andre dage triller I en tur og atter andre dage prøver du at putte hende i tremmesengen. Det vigtigste her, uanset hvor du putter hende er, at hun får mælk, men ikke længere falder i søvn med bryst (eller flaske) i munden.

Jeres datter må gerne sove på maven eller siden nu, hvis hun triller og bevæger sig rundt. Det er helt normalt at hun er motorisk urolig og har svært ved at finde en rar stilling at sove i. Her må du hjælpe hende med hænder, kærtegn, holde i hånden, stryge hende ned over ryggen og blenumsen osv. så hun mærker at du er der, men stadig beroliger hende der, hvor du ønsker hun skal sove. Det er lettest hvis hun ligger ved siden af dig, igen gerne i egen seng, koblet til din seng…

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor