Egen seng, op ned metode, afvænnes med natamning

24. marts 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Egen seng, op ned metode, afvænnes med natamning

Kære Helen.

Min datter er snart 7,5 mdr., og har hidtil sovet med mig i dobbeltsengen hver nat. Det lykkes oftere og oftere at få hende i søvn ved schhhh, fremfor amning, men jeg ammer desværre stadig 5-10 gange i løbet af natten pga. opvågninger med gråd. (Jeg har altid haft svært ved at få hende videre i søvnen, og hun har oftest dagslure på max 3 kvarter). Derudover er hun begyndt at trille rundt, så det er nu ikke længere forsvarligt at lade hende ligge alene i dobbeltsengen.

Vi ønsker nu at hun skal sove i egen seng, og at hun max bliver ammet 1 gang i løbet af natten.

Er det for meget for hende på een gang, at lære at sove i egen seng, og blive afvænnet med amning, eller er det ok, og oplagt at slå de to fluer med 1 smæk?
Hvad synes du om op ned metoden? Det bliver svært at trøste hende, når hun er i egen seng.. (Hun bruger ikke sut). Jeg er altså i tvivl om hvordan vi skal gribe det an. Far har mod på, at det er ham der gør det.. Men på en måde vil jeg gerne selv.. :-)

Vi prøvede i nat for første gang. Hun blev puttet i egen seng, hvor far gav hende flaske. Hun var træt, men blev meget ulykkelig derefter. Jeg tog over da hun aldrig har grædt så voldsomt. Holdt hende lidt i armene, lagde hende ned, aede hende, sagde schhhhhh, og ...

Annonce

... efter ca. 30 min sov hun.

Skal vi fortsætte sådan? Og hvad når hun vågner om natten? Skal jeg forsøge at trøste, evt tage op i armene hvis hun er helt fortvivlet, og så ned i egen seng, altså op ned metode, eller skal jeg tage hende over til mig, og amme og så tilbage når hun sover?

Jeg har aldrig fået hende lært at sove ude, (sover i dobbeltseng om dagen også), kun i de få tilfælde hvor hun er faldet i søvn i vogn, og har sovet videre efter at vi er nået frem.
Bør jeg, aht. hvordan det kommer til at foregå i dagpleje (starter om 3-4 mdr.), arbejde på at lægge hende ud i vognen når hun tager sine 2 lure i løbet af dagen? Eller skal jeg forsøge ikke at ændre på alt for meget på een gang? Det er måske en fordel at bruge egen seng på dagtid lige nu, så hun hurtigt bliver fortrolig med den..?

Hun har de sidste par uger været meget urolig når hun skulle sove. Vender og drejer sig, og triller rundt i hele sengen, imens hun græder. Det er som om hun helst vil ligge på maven, men har svært ved at slappe af i armene, og få hovedet ned. Kan man hjælpe hende til ro på nogen måde?

Det var mange spørgsmål, beklager. Men synes jo det hænger lidt sammen det hele.

På forhånd tak, også for din fantastiske hjemmeside.

Med venlig hilsen
Stine.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder