Svar: Vågner (stadig) om natten
15. marts 2015
Alder:
6 mdr.
Kære mor til H
Tak for dit brev :)
Når man har en dreng, der er så godt med motorisk, som jeres dreng er, så vil man ofte opleve ekstra udfordringer med søvn. Det handler både om, at han rent motorisk får sig lagt i nogle stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra og derfor har han brug for stillingsskift flere gange om natten. Men det handler især også om at han jo i kraft af at han kravler og bevæger sig rigtig meget rundt, oplever verden større og får rigtig mange indtryk - og nogle gange næsten for meget, så han ikke kan kapere det. Han vil derfor drømme rigtig meget og kan i søvne klynke, smågræde, nogle gange faktisk også grine i søvne - og han vil ofte søge brystet ekstra, fordi det er dette som hjælper ham til både fysisk og mental ro.
At han motorisk er langt fremme i skoene er super dejligt, men det kan også forklare, hvorfor I synes jeres drengs søvn er særligt udfordrende og på den måde er en stor del af forklaringen netop det du spørger om, netop at det er "en del af hans udvikling og at han er en dreng, som drømmer rigtig meget".
Han skal stille og roligt til at have færre amninger - han skal have mere skemad om dagen og antallet af amninger skal skæres ned. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden, frugtmos. Vand af kop.
Puttes uden amning til formiddagslur. Formiddagsmåltidet skal erstatte amningen om formiddagen og han skal nu lære at overgive sig til søvnen uden at han behøver få bryst først…
I kan prøve at give ham et bad her - nogle gange kan det give en længere middagslur.. det kan være et forsøg værd:)
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 12.30-13
Eftermiddag 15: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Amningen her trappes ud, som du er igang med og han puttes til dagens 3. lur. Det er dog bedre at amme ham her end midt nat…
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, børnevenlige retter, ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen osv. i hånden, vand af kop.
Ammes, skiftes, ammes igen og puttes til natten ca kl 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster. Og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som I kan se, så er der i min dagsplan lidt flere måltider og antallet af amninger er skruet ned. Det er helt okay, at mor og søn lige nu sover sammen, han har brug for at mærke mor - men det er rigtig godt, at I er opmærksomme på at duften af mælk naturligt kan gøre, at han søger brystet igen og igen. Det er derfor vigtigt, at mor sover med en t-shirt eller lignende, som ikke giver fri adgang til brystet. Det er mor som styrer, hvornår han kan ammes.
Det er vigtigt at du nu arbejder på at lære ham, at han ikke behøver brystet i munden for at overgive sig til søvnen. Han skal stadig ammes, har stadig brug for mælken, men han skal nu lære at falde i søvn uden brystet. Det betyder ikke, at han skal være vågen, når han puttes, men han skal nå at slippe brystet så han samtidig registrerer hvor han ligger og at han ikke behøver brystet i munden for at sove. Du skal derfor prøve at trække brystet til dig, før han sover helt.
Når han vågner og søger brystet om natten, så kan det lige nu være nødvendigt at give ham det. Men du skal kun give bryst som trøst og han skal ikke fylde sig med mælk. Derfor skal du prøve at trække brystet til dig. Altså lirke brystet ud af munden på ham, når han har diet lidt og er faldet til ro. Du skal gøre det flere gange, for i starten vil han blive irriteret og søge brystet igen, så får han det igen, men du skal blive ved med at lirke brystet ud igen og igen, så han lærer at han ikke behøver falde i søvn med noget i munden. Samtidig med at du øver dette, så skal du berolige ham med dine hænder, kærtegn, vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, evt. putte med en klud osv. Så disse ting stille og roligt tager mere og mere over og han lærer at komme videre i søvnen netop med dette - og uden at du behøver give ham bryst eller andet i munden. Det handler alt sammen om søvnassociationer - det kan I læse meget mere om i min bog "Helens bog om børn og søvn".
Du skriver, at han om natten faktisk ligger meget stille til trods for, at han om dagen ligger i kravlestilling og rokker frem og tilbage - dette kan ændre sig i løbet af de næste uger til måneder - så er du forberedt:) Men prøv også om det måske vil hjælpe ham, at du f.eks. lægger ham om på siden. Når han er så motorisk stærk, så kan han sandsynligvis godt trille og dreje, men måske kan han ikke finde ud af det i søvne - og det kan derfor være et forsøg værd, om du kan få ham videre i søvnen ved netop at hjælpe ham om på siden, berolige med dine hænder osv. og se om han kan finde ro på denne måde - og altså uden brystet og uden at du tager ham op og vugger ham, går med ham osv. så han hjælpes videre i søvnen, hvor han er og med så lidt aktivitet fra din side som muligt…
At han sover kortvarige lure om dagen er okay, hvis det er sådan han trives bedst og det lyder jo som om at han udvikler sig rigtig godt og har masser af energi om dagen, trods korte lure:) Derfor er det fint, at du accepterer, at det er sådan han sover og at du ikke kæmper med ham dagligt, det kan ingen af jer holde til i længden. Hvis du vil forsøge noget, så kan det dog være at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for at se om det kan gøre en forskel - det ser man faktisk nogle gange…
Jeg håber, du kan bruge mine tanker lidt videre, og at det giver lidt forklaring og dermed ro omkring, hvorfor han sover som han gør:)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske