Svar: Søvnbehov, rytme og mad
6. marts 2015
Alder:
5 mdr.
Kære lettere desperate mor :)
Tak for dit brev og velkommen til. Dejligt at høre, at du har læst i flere af mine bøger og nu har fået lyst til at skrive til mig - jeg vil meget gerne hjælpe jer lidt videre.
Det lyder umiddelbart som en god idé, hvis du kan hjælpe jeres dreng til at sove lidt videre om morgenen, så hans dag ikke begynder alt for tidligt. Og jeg synes det vil være en god idé, hvis du kunne give ham en flaske kl 06-06.30, så du netop ved at give ham mælk tidlig morgen får hjulpet ham videre i søvnen. I skal altså ikke stå op allerede der, men han kan få sin flaske og derefter sove videre indtil kl så er ca 7.30, hvor han plejer at vise tegn til at ville vågne. Dette vil passe super fint med den rytme, som han kan forventes at ville have, når han bliver 6 måneder - her vil du nemlig kunne introducere en morgengrød kl ca 7.30-8 og på den måde vil det være super, at han er vænne til at drikke mælk kl 06, sove videre, kommer op og får morgengrød. At hjælpe ham med at sove videre vil at give ham mælk, vil derfor være super godt i forhold til hans rytme fremover.
Det lyder også som om at I allerede er ved at få skabt en rytme og det er super, at du arbejder på at han får en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på eftermiddagen - eller først på aftenen. Måske er jeres udfordringer med at få ham til at sove den 3 lur, at du forsøger at putte ham lidt for tidligt. Det vil være meget normalt, at børn i denne alder måske ikke sover før klokken måske er mellem 17-18, hvor han så kan komme op, få sin mos og så vil han måske også gå lidt senere i seng - MEN, det vil så igen kunne gøre, at han måske sover lidt længere om morgenen.
Selvom kartoffel er en god basis, så er det ikke alle børn som er vilde med kartoffelmos og derfor vil jeg foreslå dig, at du forsøger om han måske kan lide lidt ren gulerodsmos i stedet - stille og roligt kan du så blande andre grøntsager og også meget gerne kartoffel i dette. Men lige nu vil det være rigtig godt, hvis han begynder at synes om at spise og vænnes til at spise mos - mere end om det lige er det ene eller det andet du giver ham:)
Jeg vil anbefale dig at du forsøger at tilbyde ham en flaske sen aften f.eks. kl 23.30. Du må meget gerne give ham den mere eller mindre i søvne, lade ham spise og derefter sove videre. Lige nu sover han sit længste søvnstræk mellem kl 19.30-03, fremover vil han (og du/I) måske trives bedre med at han sov sit længste søvnstræk mellem kl 23.30 og 06 - og på den måde vil han netop efter flasken tidlig morgen kunne sove lidt videre.
Mit forslag til en dagsrytme ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre og på sigt vil han få en morgengrød, når I står op, men det er ikke endnu
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes lidt grød, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30 - tidspunktet afhænger af, hvor lang hans formiddagslur er, altså om han sover 1 eller 2 timer om formiddagen. Derfor vil dette puttetidspunkt stadig godt kunne variere lidt fra dag til dag og det er okay.
Sen eftermiddag 17: Flaske og puttes til dagens 3 lur, som ofte er en kort lur
Aften 18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos (prøv med ren gulerodsmos lige nu), vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20-20.30 - igen afhænger tidspunktet af, hvor sent hans 3 lur ligger og hvor lang den er.
Sen aften 23.30-24: Flaske, som gives mere eller mindre i søvne, hvorefter han så sover et længere søvnstræk indtil næste morgen tidlig, hvor han tilbydes flaske igen.
Det er super flot, hvis han allerede kan sove uden flaske om natten og flot at han kan sove fra kl 19.30 til 03 uden mælk! Det er super! Men jeg tænker som sagt, at det måske vil hjælpe jer, hvis han kunne sove sit længste søvnstræk om natten og ikke om aftenen.. Det er et forsøg værd.
Med hensyn til svømning og salmesang, så skal du undersøge mulighederne og hvad tid det ligger. Det kan ofte godt lade sig gøre at passe det ind - uden at det behøver ødelægge noget for rytmen og nattensøvnen generelt. Måske vil det være nødvendigt at afkorte hans formiddagslur de dage, men så vil han måske sove en lidt længere middagslur og på den måde få indhentet sit behov - og det vil være okay.
Det er klart, at hvis man går til noget hver dag og rytmen derfor hele tiden skifter, så han nogle dage vække om morgenen, nogle dage vække til sin formiddagslur, aldrig får frokost eller andre måltider til samme tid osv. Ja så vil det godt kunne påvirke nætternes forløb. Det er en god idé at vi forsøger at hjælpe børn til en nogelunde ens rytme - det har betydning for deres evne til at overgive sig til søvnen, når de puttes, fordi de rent faktisk føler sig trætte og parate til at sove, ligesom faste spisetider også vil have betydning for deres fornemmelse for sult og mæthed og dermed spille ind på deres lyst til at spise skemad, når vi siger at det er spisetid. Det handler om at påvirke det lille barns indre ur, barnets cirkadiske rytme, så barnet hjælpes til en rytme, der passer ind i den hverdag I nu forventes at skulle have…
Med hensyn til søvnbehov, så lyder din dreng ikke umiddelbart til at mangle søvn. Han sover ofte nattesøvn fra 19.30-6.30/7.30 - altså 11-12 timer i alt. Om dagen sover han ofte 1.5-2 timer om formiddagen og 1.5 time om eftermiddagen og så en powernap på måske ½-1 time. Det lyder rigtig fint - de fleste børn på 5 måneder sover 14.5-15 timer døgnet. Nogle sover lidt mindre og andre lidt mere, men det ligger deromkring og det når jeres dreng op på, når jeg lægger timerne sammen. Hvis de andre i mødregruppen sover lure der varer 2-3 timer af gangen i løbet af dagen, så sover de højst sandsynligt en kortere nattesøvn end jeres søn:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, - og at det giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske