Svar: Nedsat søvnperiode

6. marts 2015

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Nanna

Tak for dit brev og søde ord - jeg håber, jeg kan berolige dit moderhjerte lidt:)

Det lyder umiddelbart som en periode, og jeg har god grund til at tro, at det vil ændre sig igen. Det lyder ikke som om at hendes rytme generelt ændrer sig - hun sover 2 timers middagslur, som hun plejer, og kommer så lidt før i seng, fordi hun er lidt mere træt - så samlet er hendes søvnbehov ikke meget mindre, end det plejer at være.. Men stadig ville det være dejligt, hvis hun kunne sove lidt længere om morgenen, fordi det passer bedre ind i hele dagens rytme.

Du skal være opmærksom på om hun vågner, fordi hun er sulten. Giver I godnatgrød om aftenen, som en fast del af hendes putteritual? Det kunne være en god idé, at I tilbyder grød, evt.sammen med lidt letmælk af en kop. En aftenrutine kunne se således ud:

Aften 18: Aftensmad - familiemad, almindelige børnevenlige retter, vand af kop.

Kommer i bad (det kan give fysisk ro om natten), gøres klar til natten med creme, nattøj osv. hvad hun nu har behov for.

Tilbydes en godnatgrød i køkkenet ca kl 19.30. Får herefter børstet tænder og puttes så til natten ca. kl 20, med håb om at hun så igen kan sove fra ca. 20-07.

Jeg synes, det giver god mening, at du lige nu forsøger ...

Annonce

... at få hende til at sove det lidt længere om morgenen, ved at lægge en hånd på hende, berolige med din nærhed, sige "nat-nat" og signalere, at det fortsat er sove tid. Det vil fungere bedst for jeres hverdag. Du kan også tage hende ind til dig… Og så kan du naturligvis også vælge at stå op allerede kl 06 og acceptere, at hun kan have denne rytme - og måske vil det vise sig nødvendigt på sigt - men lige nu lyder det som en god idé at se, om ikke hun kan hjælpes til at sove videre. Hun har jo tidligere trives med en nattesøvn fra 20-07 og det lyder værd at forsøge.

Et mørklægningsgardin på værelset kan være en god idé, - især nu hvor det stille og roligt bliver lysere om morgenen. Det er med til at sikre at solen stråler og dermed dagslyset ikke vækker hende for tidligt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis det ikke lykkes at få hende til at sove lidt længere om morgenen igen, så kan det som sagt være, at hendes rytme er sådan - og så må I stå det før op og så udnytte, at I har mere tid til at spise morgenmad osv. der hjemme før hun så skal afleveres… Men ja - prøv om du ikke kan hjælpe hende til at sove lidt videre og se om det kan lykkes at komme tilbage til den rytme, som indtil nu har fungeret:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder