Svar: Nedsat søvnperiode
6. marts 2015
Alder:
16 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev og søde ord - jeg håber, jeg kan berolige dit moderhjerte lidt:)
Det lyder umiddelbart som en periode, og jeg har god grund til at tro, at det vil ændre sig igen. Det lyder ikke som om at hendes rytme generelt ændrer sig - hun sover 2 timers middagslur, som hun plejer, og kommer så lidt før i seng, fordi hun er lidt mere træt - så samlet er hendes søvnbehov ikke meget mindre, end det plejer at være.. Men stadig ville det være dejligt, hvis hun kunne sove lidt længere om morgenen, fordi det passer bedre ind i hele dagens rytme.
Du skal være opmærksom på om hun vågner, fordi hun er sulten. Giver I godnatgrød om aftenen, som en fast del af hendes putteritual? Det kunne være en god idé, at I tilbyder grød, evt.sammen med lidt letmælk af en kop. En aftenrutine kunne se således ud:
Aften 18: Aftensmad - familiemad, almindelige børnevenlige retter, vand af kop.
Kommer i bad (det kan give fysisk ro om natten), gøres klar til natten med creme, nattøj osv. hvad hun nu har behov for.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet ca kl 19.30. Får herefter børstet tænder og puttes så til natten ca. kl 20, med håb om at hun så igen kan sove fra ca. 20-07.
Jeg synes, det giver god mening, at du lige nu forsøger at få hende til at sove det lidt længere om morgenen, ved at lægge en hånd på hende, berolige med din nærhed, sige "nat-nat" og signalere, at det fortsat er sove tid. Det vil fungere bedst for jeres hverdag. Du kan også tage hende ind til dig… Og så kan du naturligvis også vælge at stå op allerede kl 06 og acceptere, at hun kan have denne rytme - og måske vil det vise sig nødvendigt på sigt - men lige nu lyder det som en god idé at se, om ikke hun kan hjælpes til at sove videre. Hun har jo tidligere trives med en nattesøvn fra 20-07 og det lyder værd at forsøge.
Et mørklægningsgardin på værelset kan være en god idé, - især nu hvor det stille og roligt bliver lysere om morgenen. Det er med til at sikre at solen stråler og dermed dagslyset ikke vækker hende for tidligt.
Hvis det ikke lykkes at få hende til at sove lidt længere om morgenen igen, så kan det som sagt være, at hendes rytme er sådan - og så må I stå det før op og så udnytte, at I har mere tid til at spise morgenmad osv. der hjemme før hun så skal afleveres… Men ja - prøv om du ikke kan hjælpe hende til at sove lidt videre og se om det kan lykkes at komme tilbage til den rytme, som indtil nu har fungeret:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske