Nedsat søvnperiode

6. marts 2015

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Nedsat søvnperiode

Kære Helen.

Tak for al din hjælp. Jeg håber, du kan beroligere et moderhjerte eller måske give et råd eller to til min problemstiling.

Min datter på 16 måneder har de sidste 14 dage konsekvent skåret en time af sin nattesøvn. Hun har siden hendes 8. måned sovet ret godt, og lang størstedelen af tiden sovet fra kl. 20-07 uden at have brug for os om natten. Men pludselig er hun begyndt at vågne omkring kl. 06 og nogle gange før. Nogle gange har jeg sat mig ind til hende, og så er hun faldet i søvn igen efter 30-45 minutter - dette påvirker så, at hun i hverdagene skal vækkes efter en halv time, idet vi skal på arbejde.

Min datter har altid sovet lige i underkanten af den anbefalede søvnmængde for hendes alder, men nu sover hun lige en time mindre end den anbefalede mængde.

Skal jeg bare se det som en periode - en fase lige nu - eller skal jeg iværksætte mere ihærdig indsats for at få hende til at sove videre. Eller skal jeg antage, at nu er det bare sådan - og så ændre vores morgenritual i forhold til det nye tidspunkt at stå op (her tænker jeg ift. at hun indtil ...

Annonce

... videre er blevet afleveret til morgenmad i institution, da hun har sovet så længe).

Indtil videre har jeg bare sat mig ved siden af sengen, nusset hende - holdt en "fast"/beroligende hånd på hende og stille fortalt hende, at det stadig er nat.
Jeg har et par gange forsøgt mig med at tage hende ind til os i sengen, hun kan godt hvile her, men hun falder ikke i søvn.
Samtidig har vi lagt hendei seng en halv times tid før oprindelig puttetid, da hun selvfølgelig er meget træt på det tidspunkt.

Mit indtryk er ikke, at hun har forlænget sin middagslur. Hun sover ca. fra kl. 12-14.

Der er dage, hvor min datter virker påvirket, idet hun er mere pjevset eller med mindre overskud, når noget ikke lige går i hendes retning.

Jeg tænker, at der foregår noget i hendes mentale udvikling lige pt., men ved ikke om det er korrekt eller kan have noget at sige.

Når hun vågner. vågner hun som sædvanlig - glad, smilende og meget snakkende. Hun er ikke ked af det, som vi kan opleve, hvis hun vågner midt om natten.

Jeg håber, du kan hjælpe!

De allerbedste hilsner,
Nanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.