Brev:
Nedsat søvnperiode
6. marts 2015
Alder:
16 mdr.
Nedsat søvnperiode
Kære Helen.
Tak for al din hjælp. Jeg håber, du kan beroligere et moderhjerte eller måske give et råd eller to til min problemstiling.
Min datter på 16 måneder har de sidste 14 dage konsekvent skåret en time af sin nattesøvn. Hun har siden hendes 8. måned sovet ret godt, og lang størstedelen af tiden sovet fra kl. 20-07 uden at have brug for os om natten. Men pludselig er hun begyndt at vågne omkring kl. 06 og nogle gange før. Nogle gange har jeg sat mig ind til hende, og så er hun faldet i søvn igen efter 30-45 minutter - dette påvirker så, at hun i hverdagene skal vækkes efter en halv time, idet vi skal på arbejde.
Min datter har altid sovet lige i underkanten af den anbefalede søvnmængde for hendes alder, men nu sover hun lige en time mindre end den anbefalede mængde.
Skal jeg bare se det som en periode - en fase lige nu - eller skal jeg iværksætte mere ihærdig indsats for at få hende til at sove videre. Eller skal jeg antage, at nu er det bare sådan - og så ændre vores morgenritual i forhold til det nye tidspunkt at stå op (her tænker jeg ift. at hun indtil videre er blevet afleveret til morgenmad i institution, da hun har sovet så længe).
Indtil videre har jeg bare sat mig ved siden af sengen, nusset hende - holdt en "fast"/beroligende hånd på hende og stille fortalt hende, at det stadig er nat.
Jeg har et par gange forsøgt mig med at tage hende ind til os i sengen, hun kan godt hvile her, men hun falder ikke i søvn.
Samtidig har vi lagt hendei seng en halv times tid før oprindelig puttetid, da hun selvfølgelig er meget træt på det tidspunkt.
Mit indtryk er ikke, at hun har forlænget sin middagslur. Hun sover ca. fra kl. 12-14.
Der er dage, hvor min datter virker påvirket, idet hun er mere pjevset eller med mindre overskud, når noget ikke lige går i hendes retning.
Jeg tænker, at der foregår noget i hendes mentale udvikling lige pt., men ved ikke om det er korrekt eller kan have noget at sige.
Når hun vågner. vågner hun som sædvanlig - glad, smilende og meget snakkende. Hun er ikke ked af det, som vi kan opleve, hvis hun vågner midt om natten.
Jeg håber, du kan hjælpe!
De allerbedste hilsner,
Nanna