Svar: Mange opvågninger med intens gråd

5. marts 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt du skriver og reagerer på din datters gråd - for gråd betyder altid noget og det er vigtigt at forsøge at finde forklaring på, hvorfor jeres datter pludselig græder, som hun gør. Og forklaringerne kan være mange:

Måske er hun ved at blive syg? Måske har hun ondt for tænder? Måske er hun ekstra sulten og har brug for mere mad? Måske drømmer hun ekstra meget lige nu fordi hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt? Måske trænger hun bare til at mærke dig?…

Ofte er man nødt til at bruge udelukkelsesmetoden, for at finde ud af, hvorfor hun græder - og det lyder som om at du allerede er igang med det. Du har forsøge at lade hende ligge, at tage hende op, er begyndt med skemad, tilbyder hende flaske, forsøger med brystet…

Det kan være en rigtig god idé at få hendes ører tjekket ved lægen. Du kan også tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at tjekke hendes urin, måske hun har blære betændelse… Kan hun have ondt i maven, ondt i hoved, nakke og skuldre… Det vil være rigtig fint at lægen lige gennemgår hende, for at udelukke at gråden skyldes noget fysiologisk.

Hvis ikke dette er tilfældet, så skyldes det sandsynligvis den store udviking hun går igennem rent mentalt. Hun skelner tydeligt om I er hjemme eller ude, om hun er i favn hos dig eller en fremmed. Hun oplever verden større, oplever rummet hun er i, folk, ting I kører forbi, når I triller med barnevognen osv. Hun suger indtryk til sig og alt, hvad hun oplever, skal bearbejdes om natten, når hun sover. Alt bliver ...

Annonce

... bearbejdet i drømme og derfor vil hun lige nu kunne græde og klynke i drømme, ligesom hun faktisk også vil kunne ligge og pludre og grine i drømme.

Hun er også motorisk godt igang nu - hun søver sig i at trille fra mave til ryg og tilbage igen, hun øver sig i at krybe over gulvet, få fat i sine tæer osv. Og den motoriske uro om dagen giver også stor uro om natten. Hu får sig ofte lagt i stillinger, imens hun sover, som hun endnu ikke selv kan finde ud af at flytte sig fra. Måske sparker hun dynen af og har brug for din hjælp til at komme om på den anden side og få dynen på igen. Det er altså til en vis grad almindeligt at børn i denne alder sover uroligt og kan græde om natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Måske skal I prøve at skære lidt ned for aktiviterne om dagen i en periode, så der er færre oplevelse at bearbejde om natten. Det kan nogle gange hjælpe… Det vil om natten være godt, at du forsøger at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder, kærtegn osv. men forsøger ikke at tilbyde bryst i munden igen og igen eller tager hende op og går rundt med hende i armene i længere tid - det er vigtigt, at I ikke får skabt en vane, hvor hun tror at hun skal ammes eller vugges hele natten, for at kunne sove… så du skal hjælpe hende, reagere og trøste hende, men prøve at gøre det med så lidt aktivitet fra din side som muligt.

Læs i øvrigt gerne min bog "Helens bog om gråd og trøst". I den finder du mange forlag til, hvorfor børn i forskellige aldre græder og hvordan vi bedst muligt kan hjælpe dem videre:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger