Svar: For lidt søvn og søvnassociationsproblemer (sut)
5. marts 2015
Alder:
4 år
Kære Tine
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter :)
Vi kan sagtens blive enige om, at det vil være godt at komme væk fra sutten og det er rigtig godt, at jeres datter ikke længere får den om dagen, men (selvom det har været svært) har lært at undvære den der. Det er især vigtigt af hensyn til hendes tænder, at hun vænnes til ikke længere at have sut - når det er sagt, så kan det dog være bedre at lade hende beholde sutten nogle måneder endnu, hvis alternativet er at hun vil begynde at bruge sin tommelfinger. Man ser nogle gange at børn bruger tommelfingeren i stedet for sutten og det kan faktisk give flere tandproblemer - også fordi de så kan sutte på tommelfinger helt op i skolealderen. Det er altså vigtigt at finde det rigtige tidspunkt…
Det er altid lettest, hvis man kan samarbejde om det og hun således oplever, at hun selv er en del af den beslutning - at det ikke er mor og far, som bestemmer, at hun ikke længere må få sut, men faktisk selv begynder at fornemme sig parat til at slippe den. En måde at nå dertil på kan være at læse bøger om at slippe sutten, læse om andre, som synes det er svært. Det kan også være at tale med hende om, at hun kan få et alternativ til sutten og spørge hende, hvad hun tror vil kunne hjælpe hende. Ikke nedgøre hendes behov, men anerkende, at hun gerne vil have noget, som kan trøste og berolige hende og lytte til hendes egne forslag til, hvad dette kan være.
Og så kunne det også tænkes, at I måske villle have glæde af at trappe sutten mere og mere ud, ved at indrage hende i at sutterne en for en bliver kasseret. Altså i stedet for at I fjerner dem fra den ene dag til den anden, aftaler med hende at når sutterne er gamle og ødelagte, så skal de smides ud. I skal vise hende, hvordan sutterne ser ud, når de ikke dur mere, og så kan hun selv være med til at smide dem i skraldespanden. Og så skal I naturligvis ikke købe nye sutter. På den måde kan hun hjælpes til stille og roligt at smide dem og så er det en dag helt slut…
Det er her super fint at bibeholde bamse eller lignende, så den tager mere og mere over og bliver hendes nye puttedyr (søvnassociation). Nogle børn har glæde af f.eks. en build a bear, som kan fyldes med kys, kram og knus - den sidste sut kan måske blive syet ind i maven på bamsen, så er den der stadig på en måde.. bare en tanke… men det dur selvfølgelig ikke, hvis hun ender med at splitte bamsen ad for at få sutten ud:)
At hun er blevet storesøster lyder også til at spille ind og det kan naturligvis være sværere at slippe sin sut, hvis også lillebror bruger sut. Dog kan I med den alder hun har, godt forsøge at sætte ord på i hverdagen, hvad det er hun særligt kan byde ind med i forhold til ham - og derigennem give hende følelsen af, at hun jo ikke længere behøver sut, det er kun for lille bror. Det er her vigtigt ikke direkte at sige "du er for stor til sut", så hun føler sig nedgjort, men i stedet generelt sætte ord på, hvad hun kan og hvorfor hun er verdens dejligste 4 årige pige - så hun stille og roligt får en indre følelse af at være noget helt specielt og finder ud af, at hun ikke behøver sin sut for at være det…
Det er godt, at I er opmærksomme på hendes søvn, og det er helt okay, at hun ikke længere vil sove til middag i børnehaven, men hvis hun vil hvile sig og måske kan sove lidt i weekenden, så skal hun have lov til det. Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 4 år er 11.5 times søvn i døgnet. Altså lidt mere end jeres datter sover lige nu… Måske kan I prøve at putte hende lidt tidligere eller lade hende sove lidt længere om morgenen, - alt efter hvordan hverdagen er skruet sammen og hvad der kan fungere bedst hos jer…
I fortæller at I har fået hendes stofskifte og blodprocent tjekket og alt er som det skal være. I skal dog være opmærksom på, at hun godt kan få lavt blodsukker i løbet af dagen, hvilket vil vise sig som manglende overskud, at hun let bliver irriteret, at hun er træt, virker bleg og lignende. Det er derfor vigtigt, at hun tilbydes mange små måltider hele dagen igennem og det kan være en god idé, at du har en lille mad med til hende, når du henter hende fra børnehave, som hun kan spise på vej hjem. Det kan være med til at stabilisere blodsukkeret, så hun er friskere og har mere overskud, når I kommer hjem. I kan også med fordel sætte jer og spise sammen, når hun kommer hjem efter institutionen, så hun får et mellemmåltid ved ankomsten til hjemmet.
Det er vigtigt, at du ikke giver hende sukkerholdige snacks, men tilbyder hende mad, som indeholder fibre - det kan være f.eks. havregryn, havregrynsboller, et stykke rugbrød eller lignende. Det er med til at stabilisere blodsukkeret og holde det stabilt over længere tid. Et højt indtag af sukker vil hæve blodsukkeret hurtigt og dermed ofte også hæve humøret, men hurtigt vil det "brænde af" og humøret og overskuddet falder betydeligt. Hvis hun har brug for lidt til den søde tand om eftermiddagen, så lav f.eks. en råkostsalat med fint revne gulerødder og æbler og måske drysset med lidt rosiner…
Det er rigtig fint, at I lader hende komme ind til jer om natten, så hun finder roen og kommer videre i søvnen. Det vil være en god idé med en madras på gulvet, hvor hun kan lægge sig og sove videre, så hun oplever at få trygheden fra jer, men samtidig også lærer, at hun ikke behøver ligge i "smørhullet". Det kan være lettere at komme tilbage til egen seng fra en madras på gulvet… Og når det er sagt, så skal I naturligvis give hende den nærhed, som hun lige nu viser behov for. Jeg ved fra jeres tidligere breve, at fødslen af lillebror ikke var helt ukompliceret og det har naturligt påvirket hele familien og dermed også øget storesøsters behov for at være jer nær.
Jeg håber, I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske