Svar: Manglende nattesøvn - 6 mdr.

28. februar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte trætte mor

Tak for dit brev, tak for dine søde ord til mig og velkommen til :)

Du har naturligvis ret i, at jeres lille R søger tryghed og har det bedst, når hun kan ligge i jeres arme, især mors arme, tæt ved mors bryst. Det er genkendelighed og dermed tryghed for hende. MEN, jeg er dog også ret overbevist om, at jeres datter er sulten. Hun skal have mere mad i løbet af dagen og der skal skrues op for fuld styrke på skemaden nu… Der er naturligt en sammenhæng mellem dagens forløb og hvordan natten forløber og jeres datter skal have mere mad og hendes mælkeindtag sættes ned. Det er ikke fordi du ikke stadig skal amme, for det skal du bestemt, men du har højst sandsynligt rigtig meget mælk - hun har en flot vægt og længde og mangler ikke noget i den retning - men nu skal der mere rigtig mad til og mælkemængden skal trappes ned…

I fortæller, at I har forsøgt med skemad med varieret held. Det har været lidt svært at komme igang. Nu får hun dog skemad en gang dagligt og det lyder som om at det fungerer - super! Nu er tiden kommet til at I skal tilbyde skemad flere gange dagligt og mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre til kl 6-7, hvor I står op.

Morgen 7-7.30: Tilbydes lidt havregrød, frisk blød frugt i hånden at sutte på og vand af kop.

Ammes og puttes til første lur kl ca 8 som nu og sover et par timer.

Frokost 11.30: Tilbydes øllebrød eller grøntsagsmos, varier gerne fra dag til dag. Suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 som nu

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden at sutte på og lidt frugtmos, vand af kop og ammes også stadig her.

Aften 18: Tilbydes agurk, ristede rugbrødsbjælker i hånden, grøntsagsmos og vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30

Sen aften 23: Ammes rigtig godt - læg evt. en skiftning ind, så du ammer, skifter hende, ammer igen og putter til natten. Og skal herefter sove uden mælk til næste morgen tidlig.

Ud over at I skal øge hendes indtag af skemad - og det er ikke mængden lige nu, men rutinerne, tidspunkterne, at lidt også har ret, som I skal fokusere på, så er det en god idé, at du nu forsøger at putte hende fra din favn, før hun sover helt. Du skal stadig amme hende før hver lur, men hun skal nu lære at slippe brystet og overgive sig til søvnen og registrere at brystet er ude af munden og uden at ligge i din favn.

Du skal ikke putte hende vågen, men prøve at flytte hende fra din favn ned, hvor hun skal sove, lige der hvor hun tydeligt er træt, næsten sover, kæmper med at holde øjnene åbne - flytte hende, så hun lige når at følge med i at hun rent faktisk flyttes. Stå ved hende, holde hænderne på hendes krop, så hun stadig kan mærke at du er der, men så hun lærer at sove lidt på afstand af dig/jer.

Hvis du nogle gange lægger dig og ammer hende i dobbeltsengen,så er det rigtig fint. Prøv så her at lirke brystet ud af munden på hende, før hun sover helt, så hun igen slipper brystet, smiler til dig og falder i søvn.

Prøv også at bruge barnevognen om dagen, så hun ammes, bliver puttet og I triller en tur, så det er vognens bevægelser som luller hende ind i søvnen og ikke det at være i jeres favn - så hun stille og roligt vænnes til at sove lidt mere på afstand af jer og stadig er tryg ved det:)

At I om natten forsøger med "op-ned-metoden" - tager hende op, vugger beroliger, putter igen, når hun atter er ...

Annonce

... rolig osv. er rigtig fint. Det er helt super at forsøge dette, netop for at lære hende at hun ikke behøver brystet. Prøv også nogle gange om I kan få hende videre i søvnen uden at tage hende op, men ved at berolige hende med jeres hænder, hvor hun ligger, så hun stadig kan mærke jer. Puttekluden er rigtig god, den kan give følelsen af at I er der, især hvis den dufter af mor:) Men vær opmærksom på at hun ikke vil bruge den bevidst før hun er mellem 12-18 måneder gammel, så at hun lige nu ikke har knyttet sig til den er helt normalt. Gavn kan den dog stadig godt gøre:)

Det er meget normalt, at børn i denne alder vågner om natten, sover uroligt, har svært ved at finde både fysisk og mental ro. Hun er så gammel, at hun bruger sig selv rigtig meget motorisk, hun øver sig i at trille, drejer om sin egen akse, får fat i sine fødder, bruger sine hænder mere bevidst osv. Og hun øver sig om natten. Hun får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra og har brug for jeres hjælp til at skifte stilling. Hun har brug for at I lige hjælper hende om på den anden side, får dynen på igen, som hun har sparket af osv.

Hun drømmer også meget og kan i denne alder klynke, græde, pludre og grine i søvne. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes i søvne og drømmeaktiviteten er stor. Denne uro kan godt forstyrre jer, men I skal prøve at vurdere, hvad hun har behov for. Nogle gange vil det være nødvendigt at være der med det samme, berolige hende med en hånd, lidt beroligende ord "sshh-sshh" osv. så hun kan høre, at I er der. Andre gange kan det være bedre at lade hende ligge og sige lyde, tumle lidt omkring og trække tiden, fordi hun så af sig selv kommer videre i søvnen. Her er I nødt til at prøve jer lidt frem.

Når hun vågner midt nat og søger brystet, så skal du forsøge at trappe ud af denne amning. Det vil sige at du stille og roligt skal afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af munden på hende. Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende over til dig, am hende liggende og lad hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan i starten godt være nødvendigt at gentage processen måske 5 gange og det er helt fint, men stille og roligt vil hun acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove og hendes behov for mad/væske sættes jo også op om dagen og så vil du opleve at hun slipper, triller om på siden og sover videre der. Hvis du herefter kan flytte hende til egen seng, hvor hun så kan sove videre, vil det være rigtig godt:) Det vil altså være godt, at du lige nu arbejder på at hun fra midnat og til næste morgen tidlig sover i sin vugge:)

Samtidig med at du arbejder på at hun skal sove uden at få bryst, så vil det være en god idé at bruge puttekluden og også holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv., hvad hun nu finder ro ved - så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. Det kan godt være, at hun i starten vil have behov for at komme over til dig, sove sammen med dig for at kunne sove videre, men stille og roligt skal I som sagt forsøge at arbejde på, at hun kan sove i vuggen fra midnat…

Jeg håber du/I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

- og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder