Manglende nattesøvn - 6 mdr.

28. februar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Manglende nattesøvn - 6 mdr.

Hej Helen.

Først og fremmest vil jeg sige tak for en rigtig god brevkasse, her har vi ofte fundet hjælp til forskellige problemer :) Dette er dog mit første brev og omhandler min datter på 6 1/2 måned.

R er en livlig og nysgerrig pige som udvikler sig fuldstændig som hun skal, hun kan sidde selv i kortere perioder og møver frem og tilbage. Hun vejer lidt over 9 kg og er 72 cm lang. Hun bliver stortset fuldammet stadig da vi har haft lidt start vanskeligheder mht til grød, dog tror vi, ved at læse lidt i brevkassen, at vi er klar til at gribe det an, ellers hører du fra os igen.

Problemet vi har brug for hjælp til lige nu, er derimod Rs nattesøvn, eller nok nærmere manglende. Hun har de sidste par måneder vågnet mange gange hver nat, nogle gange er det hver time, natten igennem. Vi har din bog om børn og søvn, og har en klar fornemmelse at det skyldes at hun har svært ved at selv falde i søvn igen når hun har de naturlige opvågninger. Problemet er bare at vi ikke kan komme det til livs. Vi har arbejdet hårdt på at hun ikke skal falde i søvn i mine arme når hun puttes, men derimod i sin seng. Dette lykkes stortset også hver gang, men har altså ikke hjulpet.

Jeg har det okay med at R skal ammes et par gange efter hun bliver puttet, men at hun er oppe hver eller hveranden time begynder at tære på mig, især når det har stået på så længe som det her. Og har derfor virkelig brug for hjælp.
Vores dage ser ca sådan ...

Annonce

... ud:

06.00-07.00 Står op
08.00 Ammes og puttes til formiddag
10.00 Op fra lur
11.30 R får grød
13.00 Ammes og puttes til middag
15.00 Vågner
16.00 Ammes
19.00-19.30 Ammes og puttes til natten
23.00 Ammes
02.00 Ammes
05.00 Ammes

Det er ofte efter den sene amning kl 23.00 at hun vågner hele tiden. Når hun vågner, prøver vi at lade hende ligge men når hun begynder at græde tager vi hende op, og så falder som regel i søvn med det samme igen, især hvis det er mor der tager hende op. Nogle gange vågner hun så snart vi ligger hende igen, andre gange en time efter. Da hun falder i søvn med det samme igen, har vi den fornemmelse at der tryghed det handler om. Vi har prøvet at give hende en nusseklud, hun kan blive glad for, men dette har ikke virket. Sut vil hun ikke tage og vi var nødt til at fjerne hendes sengehimmel, da hun syntes den var sjov at lege med.

Hun sover i hendes vugge ved siden af vores seng. Vi har dog prøvet at flytte hendes på eget værelse, men dette hjalp overhovedet ikke. Ved ikke hvad vi skal gøre for at hun lærer at det er okay at falde i søvn igen. Vi har snakket om, at vi måske skal være mere hårde en periode og lade hende græde lidt, men er i tvivl om dette er det rigtige. Håber du kan hjælpe.

Hilsen
En træt træt mor

PS. skal siges at vi har fået tjekkes Rs øre og der er intet her, og den første tand netop er brudt igennem. Problemet har dog efterhånden varet så længe, at vi udelukkede tand-problemer

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.