Brev:
Lære at sove i egen seng - 3 mdr.
1. marts 2015
Alder:
3 mdr.
Lære at sove i egen seng - 3 mdr.
Kære Helen
Så har jeg fået barn nummer to, men åbenbart stadig brug for et af dine gode råd.
Min søn på nu 3,5mdr har siden fødsel sovet i vores seng. Han er blevet ammet i søvn, og desværre så næsten uafbrudt ligget med brystet i munden hele natten, da han vågner hver gang jeg trækker mig væk. Dette er blevet for meget, ifht min søvn nu, og vi har i en uge forsøgt at putte ham i egen seng. Uden nogen form for succes vil jeg sige :-(
Jeg sætter mig i soveværelset og ammer ham indtil han er faldet i søvn. Lægger ham så over i hans lift, hvilket også går fint - han sover videre. Men vågner søgende efter bryst efter alt imellem 5min og 20min. Kan ikke få ham videre i søvnen ved at lægge en hånd på ham, age ham eller ligende...han er VÅGEN. Gør så ovenstående én gang til med fin held, men søgende opvågningen efter en lille lur gentager sig. Når det har stået på nogle timer, 'overgiver' jeg mig, og tager ham med over i min seng, og lader ham falde i søvn ved brystet. Kan dog nu ovre i sengen godt trække mig væk, inden han igen vågner søgende. Dog ofte efter lidt længere tid - helt op til halvanden time. Men altså....ingen træk længere end halvanden time for hverken barn eller mor :-(
I dagstimerne powernapper han også i sin barnevogn (hvor han også sover i lift). Sover 30-40min ad gangen. Kan dog her tit lulles i søvn igen, så han sover op til halvanden/to timer i alt.
Der er den uheldige hage ved det hele (synes moren i hvert fald), at han ikke vil bruge sut. Vi har forsøgt ALLE slags, og han bare 'leger' med den, skubber rundt med den og skubber den ud :-( Den store brugte sut, med hvilken jeg netop kunne få hende videre i søvnen uden bryst. Men det kan jeg jo ikke her :-(
Han er ligeledes en STOR dreng. 70cm lang og 7,5kg. Så ved ikke om det er liften der er blevet for lille. Men han ser bare så lille ud, når han ligger i sin babyseng, at jeg tænker han føler sig efterladt/utryg. Størrelsen gør også, at han VIRKELIG er tung at gå med i armene i svøb for at lulle i søvn. Han får det også MEGET varmt deri, og søger mit bryst meget voldsomt når jeg forsøger.
Synes det er en ond cirkel uden ende, og jeg er MEGET frustreret, træt og ked af det. For ved jo godt det er en dum vane jeg selv har givet ham, som jeg slåsser med nu. Og kan slet ikke se hvordan jeg skal få det ændret.
Håber du kan hjælpe mig, da jeg snart har brug for lidt mere søvn, så jeg kan være en god mor for den lille og min store datter, og en kæreste der er til at holde ud at være sammen med :-)
Med venlig hilsen
En træt træt mor