Svar: Putning tager lang tid, del II

28. februar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev - og jeg kan godt forstå du er frustreret!

Det lyder som om at jeres dreng har et søvnbehov, som ligger en del under gennemsnittet. Det lyder også som om at han har et stort tryghedsbehov. Og så lyder det som om, at I har fået skabt nogle vaner, som gør at putningen ofte trækker ud.

For at starte med det første - søvnbehovet - så er det vigtigt, at I ser på hvordan han trives med sin søvn. I beskriver en dreng, som udvikler sig rigtig godt både sprogligt, motorisk og mentalt. Han leger godt og lyder til at have overskud til dagen og alle opelvelserne. Når jeg læser jeres beskrivelse, får jeg således ikke indtryk af, at han lige nu mangler søvn. Der er ikke tale om en dreng, som vågner træt, ked af det, pylret, som efter en times vågenhed virker træt igen. Derfor tænker jeg, at I lige nu må acceptere, at han sover mindre end I normalt ville forvente.

Med hensyn til trygheden, så har han rigtig meget brug for jer, når han skal overgive sig til søvnen og også i løbet af natten. Når han har sovet lidt, så vågner han op, kommer tøffende ud til jer, og har brug for at I lægger jer med ham, beroliger og betrygger. Han skal mærke jer, han har brug for at mærke dig helt tæt på. Dine hænder, din arm, hænderne på hans krop osv. Det er vigtigt for ham, at han kan mærke, at I er der helt tæt på.

At du lige nu er gravid kan naturligt spille ekstra ind på dette behov. Behovet for nærheden, behovet for det fysiske har han hele tiden haft, men lige nu kan det være ekstra forstærket, fordi han mærker forandringen. Pladsen på dit skød er blevet mindre, du løfter ham ikke længere op på samme måde, du opfordrer til mere og mere selvhjulpenhed osv. Han forstår måske at der kommer en baby, men han forstår ikke hvad det helt betyder - og han reagerer med at søge dig ekstra meget, klynger sig lidt ekstra.

I skal forsøge at finde ud af, hvordan I kan hjælpe ham bedst her. Det lyder umiddelbart fint med madrassen på hans værelse, men måske vil han have mere glæde af en madras eller seng i soveværelset. Det kan naturligvis give lidt pladsproblemer, når den lille ny kommer, men hvis det modsat gør, at han kan sove bedre om natten, fordi I alle sover i samme rum, så kan det være en god prioritering. Nogle familier vælger også at bygge en 4 meter bred seng, fordi det giver mulighed for at alle sover sammen og alle netop får sovet…

Jeg ved godt, når jeg skriver dette, at I måske tænker "vi synes jo, at han skal sove i eget værelse, vi synes ikke det kan være rigtigt, at han ikke efterhånden kan sove igennem og sove selv" - og det er rigtigt, det kan jeg godt forstå, hvis I synes. Men af forskellige årsager, så har han rigtig svært ved dette og nogle gange bliver man ...

Annonce

... nødt til at vælge den løsning, som så giver alle den bedste søvn - og så er det dette, som er den gode løsning:) I skal prøve at se bort fra "hvad man bør eller ikke bør" og så prøve at fokusere på, hvad I fornemmer vil virke allerbedst.

Og så er der det med putterutinerne og vanerne. Det er vigtigt, at I putter ham så sent, at I ved at han kan falde i søvn med godnathistorie og indenfor kort tid. Når puttetiden trækker ud, så kommer man let ind i en rytme, hvor han forbinder det at skulle i seng med noget som skal vare en time eller mere og hvor det handler om at han puttes, I læser, går ud, kommer tilbage, han smider sutten, så er han tørstig, så stige han ud af sengen, så følger I ham tilbage osv. Han skal puttes så sent, at hans ritual varer ca 15 minutter og så sover han.

Derfor er mit råd, at I lige nu forsøger at arbejde på en rytme, hvor han sover fra 21.30 til 06 og sover ca 2 timer til middag - det lyder til at være det realistiske mål lige nu. Og hvis I kan komme ind i en sådan rytme i løbet af de næste uger, så tænker jeg, at det vil give jer lidt mere overskud. I ved at I får 8 timers nattesøvn og I ved at han trives med det - og det i sig selv, må give en vis ro. I skal så overveje, hvordan det bedst fungerer om natten - skal I f.eks. ove sammen i en større seng, fordi han måske så netop vil sove bedre, fordi I er der tæt på og fordi han ikke oplever at han skal stå op, søge efter jer, bliver ked af det, vågner for meget op eller hvordan kan I tilrettelægge tingene bedst muligt…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når han vågner kl 04 skal I holde fast i at det er sovetid. Lyset slukket, han har jeg tæt på, I er der, passer på ham, men han skal sove, ligesom I sover "det er nat skat, sove nu, nat-nat, sssyyy" eller lignende. I skal sikre jer, at han ikke vågner midt nat fordi han er sulten. Det vil være rigtig godt med en godnatgrød som fast del af hans putteritual og hvis I f.eks. spiser aftensmad kl 18, så vil han godt kunne være ret sulten kl 21 og her skal han så have mad, før han derefter puttes.

Jeg kunne godt forestille mig, at hvis I gennem en længere periode kører denne rutine med putning ca 21.30 og forsøge at holde ham sovende til kl 06, sikrer ham den nærhed han så tydeligt viser behov for om natten osv. så vil hans behov for søvn stille og roligt ændre sig. Han vil måske af sig selv begynde at være parat til at sove tidligere om aftenen, eller vil begynde at sove bedre om natten. Så det ikke er puttetidspunktet om aftenen, der ændres på (fordi han er en ugle), men så han begynder at sove lidt længere om morgenen og på den måde samlet set får sovet mere - som vi naturligvis stadig godt kan være enige om, vil være dejligt:)

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor