Svar: Natflaske eller ej

25. februar 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Nu hvor jeres dreng er blevet et år - tillykke med det:) - så vil det være rigtig godt, at få skruet mængden af mælk ned og trappe ud af flaskerne. Det er dog vigtigt at erstatte med noget andet, sikre ham et nyt tryghedsgivende ritual. Flasken er for ham det trygge, det han kender og har lært indgår i hans søvn og derfor bliver han rigtig ked af det, når og hvis I pludselig nægter ham flasken. Det er derfor vigtigt at sætte noget andet i stedet, når flasken trappes ud.

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han får mad og væske nok hele dagen igennem. Han skal have mange små måltider og drikke godt med vand af kop. Du har tidligere fortalt mig, at han har haft svært ved at spise - jeg ved ikke, hvordan det går med dette nu, men det er vigtigt, at du tilbyder ham flere små måltider om dagen, ligesom det vil være rigtig godt, at du tilbyder ham en godnatgrød som en fast del af hans putteritual.

En rytme om aftenen kan f.eks. være at I spiser aftensmad kl 18, hvor han spiser samme mad som I andre. Herefter kommer han i bad, gøres klar til natten. Så tilbydes han godnatgrød i køkkenet - f.eks. en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, sammen med lidt lun mælk af en kop. Så får han børstet tænder og så bliver han puttet til natten.

Lige nu vil det være rigtig fint at du bibeholder flasken, når han skal sove, så han har denne genkendelighed og tryghed og i takt med at han bliver ældre, så forsvinder denne flaske, og putteritualet tager mere og mere over.

Flasken i løbet af natten tilbyder du også stadigvæk, men her skal du forsøge at trappe ned i mængden, så han får mindre og mindre. Det vil sige, at hvis du lige nu giver ham f.eks. 200 ml, så trapper du ned til 180 ml, så 160 ml, 140 ml, 120 ml osv. så han får mindre og mindre af gangen og stille og rolig vænner sig til at han ikke behøver drikke så meget for at sove. Og til sidst er det nærmest kun en trøstetår, og flasken kan så helt undværes.

Samtidig med at du trapper ned i mængden, så skal du sætte noget andet i stedet. Netop i 12-18 måneders alderen vil mange børn begynde at have glæde af en putteklud, puttebamse eller lignende, og det vil være rigtig godt med en sådan, fordi den på sigt kommer til at fungere som substitut for jer. Den skal følge ham om dagen, når han er ked af det, når han er i barnevognen, når han køres i bilen osv. Den skal være en fast del af hans liv og bruges som trøst og beroligelse - lige nu også sammen med flasken om aftenen, så den på sigt stadig er der og således tager over, når flasken trappes ud.

Kærtegn, beroligende ord, måden du lægger dine hænder på ham, holder ham i hånden osv. har alt sammen betydning for hvordan du kan hjælpe ham videre i søvnen ...

Annonce

... på sigt, uden at han behøver få flaske. Det er ikke et spørgsmål om at "tage kampen op", men et spørgsmål om at få sat noget andet i stedet, samtidig med at mængden af mælk trappes ud. Så det nye ritual tager mere og mere over:)

Godnathistorie vil mange børn også være glade for i løbet af de næste måneder, og I kan således sætte jer hos ham, læse lidt højt af en bog. Han kan f.eks. starte med at sidde på skødet, I læser lidt og derefter flyttes han over i sin seng, I læser lidt videre og han lærer at sove i sengen, forbinder sin seng med stedet, hvor han falder i søvn.

Du fortæller at I for det meste vugger ham i jeres arme - vær opmærksom på at han lige når at følge med i, hvor han falder i søvn, fordi det har betydning for hans evne til at komme videre i søvnen om natten, når han vågner. Hvis han falder i søvn i jeres arme og flyttes sovende til sin seng, så vil han vågne op, mærke at han ligger et andet sted. Det vil være utrygt for ham og han vil græde, søge jeres nærhed og vil ikke kunne sove, før I atter tager ham op i jeres favn, vugger ham til ro.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det samme gælder, hvis han falder i søvn med flasken i munden. Det er vigtigt, at I fjerner flasken før han sover helt. Han behøver ikke være helt vågen, men skal være døsig, lige ved at falde i søvn, men vågen nok til at registrere at flasken fjernes fra munden. Det kan nogle gange være en god idé at give ham flasken i sengen. Her skal i så elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, evt. med en lille pude under madrassen i hovedenden. I kan sidde hos ham, så han mærker, at I er der, have jeres hænder på hans krop, synge en godnatsang eller lignende, ligesom han kan blive puttet med sin klud, puttebamse osv. Og stille og roligt trækker I så flasken ud af munden på ham, så han overgiver sig til søvnen uden at have den i munden og uden at være i jeres favn. I skal gerne nå dertil, hvor han slipper flasken, smiler til jer, triller om på siden og sover:)

Det handler alt sammen om søvnassociationer, og om at I nu skal indføre nogle nye rutiner, som kan fungere for jer alle fremover, og hvor han hele tiden er fuldstændig tryg og rolig og forbinder det at skulle sove med noget trygt, dejligt og rart. Jo mere tryg han er ved at sove, jo bedre er det - også for hans søvnvaner fremover.

Giv ham tid, det tager tid at få indført nye vaner og sat noget andet i stedet. Han må gerne få flasken inden putning om aftenen et par måneder endnu, hvis det giver nattero :) Det vil sige, at I lige nu skal trappe flasken om natten ud og når han kan undvære denne, så trapper I ud af flasken før putning - og som sagt indføres så ny puttemåde, som så stille og roligt tager mere og mere over…

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med jeres putteprojekt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin