Svar: Urolige nætter
24. februar 2015
Alder:
2 år
Kære M
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er rigtig godt og vigtigt, at du lytter til din mavefornemmelse - det er forkert, at lukke døren og lade jeres dreng græde. Han har jo brug for jer, brug for at I er der, betrygger og beroliger. Det er vigtigt, at han vokser op med en iboende tillid til, at mor og far er der og altid vil hjælpe ham, når han er ked af det, når noget går ham imod. Den tillid, den tryghed, at han altid kan komme til jer, når han er ked af det, skabes af, at I netop er der - også om natten.
Jeg mødte sidste år Edward Tronick som er professor, psykolog og leder af børneudviklingscenteret i Boston. Han nævnte faktisk, at netop det at man går ind til barnet om natten, hjælper barnet, trøster barnet har meget stor betydning for tilknytningen mellem barnet og den voksne. Netop det at blive hjulpet om natten, hvor man vågner og er bange, er meget vigtigt for tilknytningen fremover. Så når du ikke kan få dig selv til at lade din dreng græde om natten, så er der en grund til det.
Det er vigtigt at finde ud af, hvorfor han vågner og græder. Du fortæller at han ikke har problemer med ørerne og at han trives om dagen. Det lyder derfor som om at I har fået ham undersøgt og har drøftet det med lægen? I skal naturligvis sikre jer, at han ikke har ondt. Det kan være ørerne, det kan være han har blære betændelse, det kan være at han har ondt i maven, benene eller andre steder…
Det lyder dog som om at han drømmer rigtig meget og vågner af en drøm. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes i drømme og I skal naturligvis sikre jer, at han ikke oplever noget som skræmmer ham og gør ham utryg. I skal være opmærksomme på hvem han lege med, hvordan de voksne er omkring ham, han skal føle sig tryg i løbet af dagen, han skal også opleve at I forældre har det godt med hinanden - hvis I skændes, diskuterer meget og der ikke er harmoni i jeres hjem eller I f.eks. er meget stressede, så vil dette påvirke jeres dreng og han kan reagere med at sove dårligt.
Det kan være en god idé at tale dagen igennem med ham, for at få bearbejdet dagens oplevelser "i dag da du stod op, spiste du havregrød, umm det smager godt, men så væltede mor mælken, som flød ud over det hele, sikke noget gris" og så mindes I den episode. "Så kom du i vuggestue, hvor du legede med x, det var sjovt, men så faldt du og slog hul på knæet, AV!" og så mindes I det. "Men så fik du plaster på og så var det godt igen" og så kikker I på plasteret og mindes det. På den måde kan du hjælpe ham af med noget af alt det han har oplevet, noget af hans tankemylder, så han måske ikke drømmer helt så meget.
Hele dagens rytme spiller naturligt også ind på hvordan natten forløber og det har noget at sige, hvordan og hvornår han leger, sover, spiser osv. En god rytme om aftenen vil f.eks. være at I spiser kl 18, så kommer han i bad, gøres klar til natten. Tilbydes en godnatgrød kl 19.30-19.45, får børstet tænder og puttes til natten ca. kl 20 med godnathistorie, snak om dagen, en beroligende hånd osv.
En lille natlampe, med meget svag belysning kan være beroligende. Når han vågner og er ked af det, så kan han orientere sig, så ved han, hvor han er. Det kan være rart for ham.
En puttebamse, som han kan trøste sig med, berolige og betrygge sig med vil være en rigtig god ting i denne alder.
En åben dør, så han kan høre jer, og så han netop kan kalde. Når han bliver lidt større og skal have en åben seng, så vil han selv kunne kravle ud af sin seng og søge dig om natten, når han vågner og har brug for dig, men indtil da vil det være nødvendigt, at du går ind til ham.
Og så synes jeg, at han skal have lov til at komme ind i soveværelset, når han vågner og tydeligt er ked af det. Hvis du ikke vil have ham i din seng, så må han få en madras på gulvet, hvor han kan sove. Du kan så ligge og holde ham i hånden, så han mærker, at du er der og at alt er okay, så han trygt kan sove videre.
Han kan også putte med dig i din seng og når du så efter et par timer, hvor han sover trygt og godt, synes at pladsen er ved at være for trang, så kan du bære ham tilbage i hans egen seng igen. Det at han puttes i egen seng om aftenen og vågner i egen seng om morgenen, kan have en god effekt i forhold til at han lærer at sove hele natten i egen seng…
Og hvis I slet ikke vil have ham ind i soveværelset, så kan det være en løsning med en madras på gulvet i børneværelset, så kan du lægge dig sammen med ham der, og I kan begge sove videre. Du skal ikke rende frem og tilbage flere gange i løbet af natten, hans opvågningsperiode afkortes så meget som muligt, og I kan begge få jeres nattesøvn, og han vil være tryg ved at sove.
Hvis I forældre ikke kan være der for ham om natten, hvis far ikke vil, og hvis du ikke har kræfter til det, så må I få en anden til at være der, trøste jeres dreng, berolige osv. og hjælpe ham videre i søvnen. Det kan f.eks. være en bedsteforældre eller en au-pair eller hvad mulighed I nu har - jeg kan se at I bor i udlandet… Men alene skal jeres dreng ikke være, når han vågner og er ked af det.
Jeg håber, du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske