Svar: Døgnrytme 3 mdr.

23. februar 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Louise

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det er super dejligt at Filippa sover så godt om natten og trives med så lang en nattesøvn - det kan jeg godt forstå du nyder:) Du skal dog være opmærksom på, at det godt kan ændre sig i takt med at hun bliver ældre. Når hun begynder med skemad og maden fylder mere og mere i løbet af dagen, så vil hun naturligt have behov for at få sit væskebehov dækket mere på ydertidspunterne og derfor vil det være sandsynligt, at hun får behov for en flaske sen aften eller først på natten. Mange forældre bliver overraskede og nogle gange frustrerede fordi "hun har jo altid sovet igennem", men det er altså normalt, at det kan ændre sig:)

Men så til dit spørgsmål. Det lyder rigtig fint med søvnen. Filippa sover ca 10 timer om natten og sover samlet 4-5 timer i løbet af dagen - det er helt alderssvarende.

Jeres datter gennemgår lige nu gennemgår en stor udvikling både fysisk og mentalt og hendes søvn ændrer fysiologisk sammensætning. Hun sover pludselig kortere lure, søvnen er ikke længere helt så lang og sammenhængende, og hun vil også ofte have en rytme, hvor hun begynder at gå sent i seng.

At søvnen ændrer sig fysiologisk betyder, at den begynder at indeholde flere stadier og den begynder i sammensætning at ligne den søvn, som vi voksne sover. Det betyder, at jeres datter har en alder lige nu, hvor hun kan have svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Mange forældre vil opleve, at barnet måske vågner efter 45 minutter og har svært ved at komme videre i søvnen og at barnet har brug for at blive vugget, kærtegnet, få sut, få lidt mere mælk osv. for at sove videre. Og det ...

Annonce

... lyder netop som om, at du oplever dette.

Næsten 3 måneder gammel begynder hun også at opleve verden større og mere bevidst. Hun skelner mere og mere tydeligt rummet hun er i - hun har større rumfornemmelse. Når du sidder og giver hende mælk, og far så kommer ind i stuen, så slipper hun, kikker efter ham, spiser lidt igen, slipper, pludrer, spiser lidt, slipper, kikke efter far osv. og lader sig således let forstyrre. Det er pludselig sjovere at snakke og kikke på dig og hvad der sker, end det er spændende at spise - hvilket faktisk også kan gøre, at hun måske begynder at søge en flaske om natten.

Og det er netop det, at hendes søvn fysiologisk ændrer sig og det at hun mentalt ændrer sig og begynder at opleve mere, som gør, at du lige nu oplever en ændring. Nogle gange kan man komme ind i en rytme, hvor hun slatsover og slatspiser lidt hele dagen igennem…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være en god idé at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og det vil ofte være en rigtig god idé, at arbejde på at især middagsluren bliver en længere lur. Det kan du f.eks. gøre ved at gå en lang tur med hende dagligt, fordi hun på den måde får påvirket sit indre ur og får et naturligt behov for at sove lidt længere midt på dagen. Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af hendes lure varer mindst 1.5 time, men det gør den jo, du fortæller at hun ofte sover mellem 1.5-3 timer midt på dagen. Så det er dette du lige nu skal holde fast i og arbejde på at bibeholde:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad det måske er du oplever lige nu:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder