Svar: Søvn eller mangel på samme - 8 mdr.
23. februar 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Når børn pludselig begynder at vågne om natten, så er det altid en god idé at se på dagsrytmen. Du skal sikre dig, at din datter får både mad og væske nok hele dagen igennem, ligesom det er vigtigt at se på, hvornår hun er vågen, aktiv, hvornår hun sover osv.
Med hensyn til dagsrytme, så kan du forsøge at følge den dagsplan jeg tidligere har sendt dig - med hensyn til sovetider, så lyder det umiddelbart rigtig fint med formiddagslur fra 9-10.30 og middagslur fra 13-15. Det lyder ikke som om at årsagen til opvågningen omkring midnat skal findes i dagsrytmen - med mindre hun nogle gange powernapper sen eftermiddag f.eks. mellem 17-18 - gør hun det, så kan forklaringen ligge her…
Ellers tænker jeg, at det sandsynligvis handler om alder og udvikling. Hun er rigtig godt igang med separationsfasen, hvilket betyder at hun øver sig i at være på afstand af dig - hun er måske begyndt at kravle og rejse sig ved tingene? Det gør at hun oplever verden anderledes, større og mere voldsom end tidligere. Hun drømmer derfor mere og mere nu og kan godt græde i søvne på grund af en drøm. Nogle børn vågner med skrig i denne alder, netop fordi de drømmer. Nogle børn griner også i drømme .. Drømme aktiviteten er stor netop nu og dermed også ekstra urolig søvn.
Deruover så gør den ekstra motoriske udvikling også at hun sover dårligt, sover uroligt. Hun får sig lagt i stillinger som hun ikke mestrer at komme væk fra og det er ikke usædvanligt at børn lægger sig op i kravlestilling om natten. Her kan de ligge og vugge frem og tilbage, slå hovedet ind i sengegavlen eller krybe helt op i hjørnet af sengen og de kan ikke finde ud af at blive lagt ned igen. De ligger frustreret, grædende, irritable og tydeligt kede af det - det foregår i søvne og man kalder det "head-banging". Børn kan også ligge og kaste hovedet fra side til side imens de græder, det er også normalt i denne alder, det kaldes for "head-rolling".
Det bedste du kan gøre er at berolige hende og hjælpe hende med at blive lagt ned i seng igen, gerne forsøge at få hende videre i søvnen i sengen, så hun ikke behøver blive taget op, men med din hænder, varmen fra dine hænder, tyngen af dine hænder på kroppen, hjælpes til at finde fysisk ro og komme videre i søvnen. Hvis det er omkring midnat hun vågner, passer det rigtig fint at tage hende op, amme hende godt og derefter putte hende tilbage i seng igen.
Du spørger, om det er okay, at hun efter amning græder - og det afhænger helt af, hvordan hun græder. Hvis hun er oprigtigt ked af det, så skal du tage hende op, hvis det mere er en overtræt gråd, så vil det ofte hjælpe at lade hende ligge og så stå ved hende, lægge hænderne på hende og med nærhed lulle hende ind i søvnen igen.
Nogle gange vil børn i denne alder protestere over at blive taget op, fordi hun ikke har brug for at blive vugget, snakket til eller har brug for aktivitet - hun har brug for hjælp til at komme videre i næste søvnstadie, der hvor hun ligger og hvis det er tilfældet, så skal du være der, men uden at tage hende op i din favn. Sover hun meget uroligt kan det nogle gange hjælpe at tage hende op og over i din seng og lade hende sove ved siden af dig. Fordi det at hun mærker dig, fornemmer at du ikke er forsvundet, giver hende den ro hun lige nu har ekstra meget behov for og hos dig sover hun derfor godt.
Nogle familier har glæde af at fjerne den ene side af tremmesengen og koble tremmesengen til forældresengen. Det gør både at hun ikke rejser sig ved tremmerne, men det gør også, at du har mulighed for at lægge en hånd på hende, lade hende mærke, at du er der osv. uden at du behøver stige ud af din seng og hun kan ligge i sin. Samtidig giver det naturligvis mulighed for at hun kan kravle ud og putte sig ind til dig, hvis det er det hun har behov for ...
Du skal naturligvis også være opmærksom på om den pludselige gråd kan skyldes smerter. Det kunne være smerter fra ørerne eller tænderne, som pludselig gør at hun vågner og græder ...
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre og at det giver lidt idé om, hvad der mon sker hos jer lige nu:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske