Svar: En observation og et spørgsmål
21. februar 2015
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine observation/spørgsmål:)
Mange børn vil, når de bliver omkring 6 måneder, begynde at vise mindre behov for at blive svøbt, holdt i favn og vugget. De vil stadig gerne mærke os, vide at vi er der, men en beroligende hånd kan være nok.
De vil i den alder ofte kunne bruge sig selv bedre motorisk, og de har brug for at skiftet stilling. At blive holdt i favn, svøbt og vugget hindrer dem i dette. I stedet vil de have bevægelsesmulighed, vil kunne skifte stilling, sparke med benene osv. og have brug for at tumle lidt, før de kan finde ro og overgive sig til søvnen. Og når de så sover, så får de ofte lagt sig i stillinger, som de stadig ikke mestrer at komme væk fra, og hvor de har brug for at vi lige hjælper dem til en ny god sovestilling, men hvor der netop er tale om stillingsskift og ikke behov for hver gang at komme op i favn, blive vugget og lullet i søvn.
I 8-9 måneders alderen mærker man det ofte også meget tydeligt. Barnet vil måske ikke sove, har svært ved at finde ro, viser måske tegn på at ville op, men lige så snart man tager barnet op, så protesterer det. Barnet har ikke brug for at være i favn, men vil ned i sengen, putte og bare mærke mors eller fars beroligende hænder på blenumsen eller bare fornemme at vi sidder der, så kan de bedre sove.
Uanset hvad alder barnet har, så vil der naturligt stadig være behov for en gang imellem at komme op, blive vugget, holdt om osv. Selv store børn vil have behov for, at vi f.eks sidder med dem på skødet, holder om dem og vugger dem stille, hvis de f.eks. vågner af et mareridt. Men behovet for at blive vugget og skulle være i bevægelse vil ofte nedsættes stille og roligt, og det lyder helt rigtigt, at I mærker dette nu:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske