Svar: Søvn og afvænning af bryst
20. februar 2015
Alder:
7 mdr.
Kære lidt trætte mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har fået lidt ro med på vejen af mit sidste svar:)
Jeg tror bestemt ikke at jeres dreng har taget skade, - alle nybagte forældre er usikre! I lyder begge til at være nogle meget søde og omsorgsfulde forældre, som er rigtig gode til at se jeres lille dreng og lytte til hans signaler - og I har en dreng, som på mange måder lyder til at trives og udvikle sig i god retning:)
Det vil være rigtig godt med gåture, hvor jeres dreng sidder i sin barnevogn. Det vil være super godt, hvis I kan skabe en rytme, hvor I forsøger at gå en længere tur dagligt, så I kommer ud - og så han vænnes til at være i vognen. Og det er netop super fint, en rigtig god idé, at du lader ham starte med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, følge med i hvad der sker omkring jer - og når han så tydeligt er træt og parat til at sove, så kan du lægge ham ned. Hvis der er ryglæn i barnevognen, så lad ham halvt ligge/halvt sidde op af dette, indtil han vænner sig til det og accepterer at blive lagt helt ned:)
Det er helt okay, at du vælger at tage ham over til dig om natten og give ham den tryghed, som han tydeligt viser behov for. Jeg vil dog anbefale dig/jer at I forsøger at koble hans tremmeseng til jeres seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde har du mulighed for at lære ham at sove i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove, samtidig med at du kan ligge i din seng, være tæt på ham, berolige med hænder, kærtegn osv. så han kan mærke, at du ikke er helt forsvundet. Og du slipper for at skulle stå op flere gange om natten.
Det lyder som om at I er kommet godt igang med skemaden og det er rigtig dejligt, at I prioriterer at spise sammen, ligesom det er fint at både mor og far skiftes til at hjælpe ham med skemaden, så det bliver naturligt, at I begge hjælper :) Det skal være hyggeligt at spise. Det lyder dog som om at I skal have sat mængden af måltider op og nu hvor jeres dreng er 7 måneder gammel skal han have mange små måltider hele dagen igennem.
Det er rigtig fint at du ammer og det vil være passende med 4 amninger i døgnet med den alder han har nu. Jeg anbefaler at de 4 amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at amningerne formiddag og eftermiddag nu skal erstattes af mellemmåltider og vand af kop og amningen midt nat skal trappes ud.
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at jeres dreng får både mad og væske/mælk nok hele dagen igennem og en dagsplan lavet ud fra jeres angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng, står op omkring kl 07 og leger med far som nu:)
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddaslur uden amning - tril gerne en tur i barnevognen i stedet
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop. Det er okay at I blender mosen lige nu :)
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet variere efter hvor lang en formiddagslur han tager og hvor sent den ligger. Det er helt okay, at han ammes, sover, vågner ammes igen og sover videre.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Må gerne i en periode ammes om eftermiddagen, men stille og roligt skal denne amning trappes ud.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen, kogte blomkål- eller broccolibuketter eller lignende at gumle på, maden tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og puttes i egen seng, hvor han så sover videre til næste morgen tidlig, hvor du kan amme igen.
Med hensyn til flasken, så kan I fortsat godt forsøge om han vil have denne. I kan f.eks. prøve sen aften, for at se om han vil acceptere den fordi han mere eller mindre sover og måske vil spise den i søvne. Men ellers er det helt normalt, at han ikke vil acceptere flaske, når han er så gammel, som han er. Han foretrækker brystet…
Og derfor er det også helt normalt, at far ikke kan putte ham, fordi bryst og putning naturligt hænger sammen. I takt med at du arbejder på at han skal lære at sove uden brystet om formiddagen, vil det stille og roligt også blive lettere for andre at putte ham, men om aftenen vil han fortsat stadig helst puttes af mor - fordi han jo der skal ammes, og sådan må det være. Far kan så alt mulig andet og stille og roligt kan far mere og mere, men far kan ikke amme, så når det kun er brystet der virker, ja så må mor træde til:)
Det betyder også, at hvis han om formiddagen tydeligt søger brystet og ikke kan kan finde ro uden, så må du amme ham men stille og roligt afkorte amningen, så han får mindre og mindre mælk. Det er vigtigt at holde mængden af mælk nede, så han begynder at spise mere rigtig mad.
Det samme gælder om natten, her må du også forsøge at afkorte amningerne mere og mere, så han lære at sove uden brystet om natten. Det betyder, at når han søger brystet om natte, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Du skal sandsynligvis gøre det mange gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så vil det være en god idé, at du stadig har ham ved siden af dig. Du skal altså ligge ned og amme, så han stadig får masser af kærtegn, nærhed, fysisk kontakt. Du kan holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig, hvor sengen som sagt er koblet til din seng. Du kan altså godt til at starte med lægge dig med ham og amme ham i din seng, lade ham falde i søvn der, og lade ham ligge, sikre at han ikke kan trille ud af sengen. Og når du så selv går i seng sen aften, så kan du amme ham igen (eller far kan forsøge med en flaske) og derefter putte ham over i egen seng.
Det at ligge lidt på afstand af dig, kan også være med til at gøre, at han ikke søger brystet helt så hyppigt. Når han ligger tæt på dig, dufter han din mælk tydeligt og det er naturligt sværere for ham at undvære brystet, når I ligger tæt:)
Og når dette er sagt, så skal du naturligvis også være opmærksom på om han vågner og græder så hyppigt fordi han har ondt. Det kunne være ørerne, som måske skulle tjekkes… eller måske har han blærebetændelse, det kan små børn også få og så græder de, når de tisser…
Og så til allersidst - Med hensyn til maden, så må I fortsat variere mellem købt og hjemmelavet mad og forsøge at give ham noget af det, som I ved han godt kan lide, sammen med noget nyt, så I på den måde sikrer ham lidt mere fast føde:) I skal også være opmærksomme på om han har forstoppelse - det kan også nedsætte appetitten og forstærke hans behov for at sutte...
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter og idéer til, hvad I kan give ham...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske