Brev:
Hvordan kan far putte tvillingerne?
21. februar 2015
Alder:
21 mdr.
Hvordan kan far putte tvillingerne?
Kære Helen,
Vi var for nyligt til et af dine foredrag om børn og søvn, da det desværre efterhånden er blevet et tilbagevendende diskussionsemne herhjemme, hvordan vi griber putteritualerne an.
Vores ellers skønne tvillinger på 21 mdr., Magni som nok er lærke (vågner altid før kl 7) og Maia som nok kan betegnes som ugle (sover ofte til kl 9-10 hvis hun får lov) - sover egentlig som udgangspunkt fint om natten, men udfordringen opstår når de skal puttes.
Det vi kunne udlede af dit svar på vores spørgsmål til foredraget var, at det måtte være et søvnassociationsproblem - de vil kun puttes af, og sove med deres mor. Der var så lidt uenighed da vi kom hjem om, hvordan det var vi skulle gribe det an, hvilket vi håber på at du kan svare på her.
Lidt forhistorie:
Mor har ammet dem helt fra de var små, og havde en fin rutine med at tage dem op og ned fra deres egen seng som stod lige ved siden af vores. Dette fortsatte så længe de begge kunne ligge i én seng. Herefter var de blevet så store at hun ikke orkede at løfte dem op og ned hele tiden, og hun begyndte derfor at lade dem sove i vores seng når de havde fået mælk. Vi afvænnede dem i forbindelse med at mor skulle starte på arbejde igen da de var 15mdr, og det gik egentlig også rigtig fint - bortset fra at de var blevet så vant til at sove hos mor, at de ikke rigtig ville andet.
Måden det foregår på nu er (som udgangspunkt) at mor gør sig klar til at gå i seng et sted mellem 19 og 20:30 (det har været meget svært for os at få det til at være helt faste tidspunkter), og jeg giver dem nattøj på og børster tænder (somme tider under stor protest). Mor tager så begge to med i seng, synger en godnatsang, og ligger der til de sover og falder så selv i søvn.
Børnenes tremmesenge har vi stillet lige op ad vores seng, og taget siderne af. Tanken var at de skulle sove i deres egen seng. Det lykkedes somme tider, men hvis der er for megen protest tager mor dem ofte op til sig i den store seng.
Når det engang imellem hænder at mor ikke er hjemme, forsøger jeg at gøre det samme som mor plejer - men det ender oftest med uudholdelig gråd og skrig fra begge. Sidst det hændte måtte jeg lade Maia græde i sin seng, fordi Magni blev ved med at kravle ud af sengen og grædende gå hen til soveværelsesdøren og kalde på mor. Det endte med at jeg måtte stå og vugge ham i mine arme, indtil han faldt i søvn. På det tidspunkt havde Maia grædt sig selv i søvn og lå nu blot og snøftede.
Det er en utrolig frustrerende og meget ubehagelig oplevelse hver eneste gang.
Enkelte gange har jeg i bar frustration ladet dem blive oppe så længe at de selv er faldet omkuld i sofaen, og har efterfølgende båret dem ind i seng - det sker dog som regel ikke før de er gået igennem deres “overtrætte” pylre stadie, og som regel aldrig før kl 21-22 hvilket jo heller ikke er holdbart en hverdag hvor de skal op og i vuggestue dagen derpå.
Mor har insisteret på at jeg selv skulle ligge dem i seng nogle dage for at de kunne lære at det er ok at far putter dem - det har jeg derfor gjort nogle gange, men når de begge har skreget i 5-10 minutter, kommer mor alligevel ind og tager over, så det fungerer i hvert fald ikke.
Jeg kan ikke lade være med at tænke at der da må være en bedre måde at gøre dem trygge nok til at kunne falde i søvn i deres egen seng, og til at forstå hvornår det er tid til at sove, og hvornår det er tid til at fjolde rundt. Det er oftest endnu sværere for mig at få dem til at sove middagslur når der er lyst udenfor, end om aftenen.
Vi er begge villige til at gøre nærmest hvad som helst - men hvad virker?
Mange hilsner
fra de frustrerede tvillingeforældre