Svar: Søvnproblemer med natamning

11. februar 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Jeg har fuld forståelse for at du gerne vil stoppe amning og i stedet give flaske. Det er helt okay! Når jeg anbefaler at trappe ud og ikke stoppe fra den ene dag til den anden, så er det faktisk ikke kun af hensyn til din dreng, men også af hensyn til dig:)

Da du lige nu ammer rigtig meget og ofte ammer hver 1.5-2 time hver nat, så producerer du en del mælk. Og hvis du stopper med at amme fra den ene dag til den anden, så risikerer du at få en brystbetændelse, fordi din mælk står i brystet og ikke kommer ud. Det er en problematik, som ikke vil være særlig rar for nogen i jeres familie og slet ikke dig, som jo netop stopper for at få mere overskud…

Du kan naturligvis godt stoppe fra den ene dag til den anden, men det er vigtigt at du er opmærksom på, hvordan din krop reagerer. Hvis din dreng ikke bliver lagt til brystet kan det være nødvendigt at du malker ud. Det er også krævende og derfor kan det ofte være en god idé netop at lade barnet die, og dermed lade ham gøre arbejdet, samtidig med at han jo vil være glad for det :) Og så øge intervallerne hvor du ammer. Så du ikke længere ammer hver 2 time, men hver 3, hver 4, hver 5 time.

Det er hyppigheden af amning som øger din mælkemængde og det betyder at jo længere tid der går imellem dine amninger, jo mere vil din mælkemængde nedsættes. Og med den alder din dreng har lige nu, så vil det være passende at amme ham 3 gange i døgnet - f.eks. inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at når du har ammet ham omkring midnat, så skal han faktisk ikke ammes mere, før han skal sove til middag.

Det kan godt tænkes, at du lige nu ikke kan undgå at amme ham, netop fordi han jo er vant til at spise med 1.5-2 timers interval og din krop kan ikke holde til at du pludselig slet ikke ammer, men her vil det være en god idé at du netop, som du selv foreslår, siger at mellem kl 24 og 05 er det nat og her skal han ikke ammes. Så kan han i en overgangsperiode blive ammet kl 05, men stille og roligt skal denne amning gøres kortere og kortere og tilsidst skal den stoppe. I stedet må du tilbyde ham vand eller I kan være ...

Annonce

... nødt til at stå op og så må han få morgengrød i stedet. Så du på den måde får ham væk fra brystet.

En løsning kan også være, at du sover i et andet rum og at far sover sammen med ham i dobbeltsengen. På den måde kan far give masser af nærhed, tæt fysisk kontakt, putte med ham osv. Far kan det hele, dog ikke amme. Men hvis ikke du er der, hvis brystet ikke er der, hvis duften af mælk ikke er der, så vil far måske godt kunne berolige ham og hjælpe ham videre. Man siger normalt at efter 3 nætter, vil far kunne fornemme at det er lettere at hjælpe jeres dreng - når han vågner og søger brystet, så falder han hurtigere til ro med fars kærtegn og nærhed og accepterer lettere at brystet ikke er der. Og det kan være nødvendigt at gøre sådan, for far er der jo til at berolige og betrygge, så jeres dreng ikke føler sig forladt og alene.

Hvis I gerne vil give flaske, så skal flasken gives på de samme tidspunkter, som du normalt ville amme på - altså inden middagslur, aften og sen aften. Det er ikke meningen at du skal begynde at erstatte natamningerne med flaske. Han skal lære at sove uden at få mælk om natten, ikke lære at få mælk af flaske. Det er hans indtag af mælk, som generelt skal skæres ned.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I takt med at han ikke længere ammes så meget om natten, vil hans appetit om dagen ofte også øges og i takt med at han spiser mere om dagen, vil hans behov for at søge brystet om natten også falde - så på den måde vil det hele hænge sammen og arbejde for jer:)

Hvis og når flasken introduceres, så gøres dette gradvist, så du erstatter en amning af gangen med flaske. Det vil sige, at når du ammer før middagslur, aften og sen aften og vil gå over til flaske, så giver du f.eks. flaske sen aften, men ammer før middagslur og aften. Herefter går du så over til at give flaske før middagslur og sen aften og ammer stadig før putning om aftenen.

Til sidst kan du så give 3 flasker i stedet for at amme de tre gange. Hele tiden for at din krop også kan følge med, ligesom din drengs mave og kan have brug for lidt tid til at vænne sig til erstatning:)

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin