Kan ikke falde i søvn om aftenen - tid til at droppe middagsluren?

11. februar 2015

Kategori:
Alder:
3 år

Kan ikke falde i søvn om aftenen - tid til at droppe middagsluren?

Kære Helen

Der er jo ikke noget værre, end at blive bedt om at sove, hvis man ikke er træt! Og hvordan gør jeg det bedst for min søn?

Her kommer den lange forklaring:

Vores søn er netop fyldt 3 år. Han har ALTID været god til at sove om dagen. Som baby, kunne jeg bare ligge ham ud i barnevognen uden det helt store skubbe/synge behov. Han faldt bare i søvn. Han har generelt været en god og nem baby!

Hans problem har været om aftenen, og det at skulle sige farvel til dagen. Vi sidder hos ham i mørket ved sengekanten til han sover, hvilket har fungeret ok. Det gør det ikke mere. Han kan nemt bruge 1.5 time på at falde hen... og det er trættende at side der så længe! (Har stået på i ALT for lang tid nu).
Han virker ikke bange for mørket, og har aldrig bedt om at tænde lyset.

Hans seng står i vores soveværelse. Han bliver puttet i vores seng, og båret ned i egen seng, når vi går i seng. I løbet af natten, kommer han op til os igen. Det fungere rigtig fint for os.

Min holdning har altid været, og er stadig, at mit barn ikke får lov at græde sig selv i søvn. Han skal være velkommen hos os forældre om natten, hvis han har behov for tryghed. Jeg har dog skulle svarer på, om jeg har tænkt mig at sove med ham indtil han bliver teenager.. Men jeg tror på, at han med tiden/måske en 3-4 år, nok skal finde ud af at sove selv!

Vi forsøgte i en periode, at putte ham på eget værelse (fra han var ca. 14 mdr til 2 år), men det fungerede slet ikke. Vi var alle enormt meget vågen om natten (ofte fra kl. 0200-0400).
Min fornemmelse er, at grundet min mands skiftende arbejdstider, har vores søn ekstra behov for tryghed og nærvær ved aften/nattetid, da han aldrig helt ved, om det kun er mor der er der, eller om far også er der..

Om en måned har jeg termin, og en lille kommer til verden. Pga. min mands arbejde, er jeg ofte alene om aftenen. Bla. derfor er vi siden starten af året så småt begyndt at putte efter 'stryge-metoden' (Som du har beskrevet i din søvn bog), hvor vi stille og roligt fjerner os fra sengekanten, så han lærer at falde i søvn selv. Det går langsomt men sikkert fremad med det projekt. Jeg er netop rykket hen på en stol placeret et par meter væk fra sengekanten. Dog føler jeg projektet lidt 'op ad bakke', når han skal bruge 1,5 time om at falde i søvn..

Vi har også udformet en 'putte-plakat', der med billeder ...

Annonce

... beskriver vores ritual, så han kan se og følge med i, hvad vi skal om aftenen. Det virker rigtig godt (også for barnepiger).

Men han har bare stadig svært ved at falde hen.
Et par gange nu, har det IKKE lykkedes ham at falde i søvn til middag, både herhjemme, men også i børnehaven. De dage, er han NEM at putte om aftenen.
Men han virker altid tilfreds med, at det nu er middagslur tid. Og jeg nyder at hvile/sove midt på dagen sammen med ham!

Nu hvor jeg er gået på orlov, skal vi heller ikke tidligt op (kl.6), og han sover gerne til kl. 0700. Men tiderne er meget varierende, da han nogle gange først falder i søvn kl. 2130, vågner kl. 0800, sover ikke til middag. Falder i søvn kl. 1900, vågner kl. 0600, sover gerne til middag, osv…..

Herhjemme vækker jeg ham, hvis han sover mere end 1,5 time til middag. Men i børnehaven, sover han så længe han kan. Oftest er det jo også 1 times tid.
Middagsluren starter altid mellem kl. 1200 og 1230.

De par dage, hvor middagsluren er glippet, har han haft en meget tung ulvetime....

Ideelt set vil jeg gerne, han vil blive ved med at sove til middag. Jeg har altid set ham, som en dreng med et stort sove behov. Og jeg tror på, det ville være bedst for børn at fortsætte med lur så længe som muligt, gerne 3.5 år gammel, pga. indlæring, overskud osv.. Nu hvor han snart skal være storebror, og hele vores verden ændre sig, vil en lur sikkert også være tiltrængt.

Jeg forestiller mig det perfekte sove scenarie som:
Aftensmad kl. 1700. Natmad kl. 1845. Puttes kl. 1915, derefter ca. 20 minutters læsning og sang. Godnat (vi med tiden kan forlade soveværelset). Han sover lidt i kl. 20.
Vågne kl. 0700. 1 times middagslur fra kl. 1200-1300.
Det giver ca. 11 timers nattesøvn og 1 times middagslur. Samlet 12 timer.

-Spørgsmålet er, om det er middagsluren der gør, at han ikke kan sove om aftenen?
-Skal jeg putte ham senere?
-Kan det være en løsning, at han sover til middag nogle dage, og andre dage ikke? (et forslag fra pædagogen i børnehaven) Eller vil dette virke forvirrende?
-Er det vigtigt at være konsekvent med at putte samme tid hver aften? (det forsøger vi at være)
-Hvis han ikke skal sove til middag, skal vi vel alligevel i en periode indlægge et middags hvil, eller hvad tror du?
Hvordan vil du anbefale vi griber situationen an?

Ser frem til at høre dit råd.

Med venlig hilsen
Kristine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor